قوانین ثبت اسم و علائم تجاری و صنعتی

استفاده از گویش ها و لهجه بومی در نام های پیشنهادی با ارائه تائیدیه از کتب فرهنگ بومی و درغیراین صورت با ارائه تائیدیه از فرمانداری ، شورای شهر، بخشداری بلامانع می باشد. استفاده از کلماتی از قبیل ایران، کشور، ملی ، ملت در نامهای پیشنهادی به دلیل جلوگیری ثبت برند از سوء استفاده های احتمالی پذیرفته نمی شود. استفاده از کلماتی از قبیل بنیاد، انجمن، کانون، تشکل، بانک، بهزیست، بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، تبلیغات، فرهنگی هنری، صندوق قرض الحسنه ، لیزینگ در نام شرکت یا موسسه مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح می باشد.

اسم تجاری

اگر در حال حاضر مشتریانی برای محصولات خود دارید، می‌توانید با استفاده از ابزارهای نظرسنجی آنلاین مثل ارسال ایمیل انبوه از آن‌ها بخواهید راجع به اسم برند جدیدتان نظر بدهند. از میان آن اسم مرحله قبل باید در آخر تنها سه اسم باقی بماند! احتمالاً این قسمت ناامیدکننده‌ترین بخش انتخاب اسم برند باشد؛ چون بسیاری از اسم‌هایی که دوست دارید ممکن است از قبل رزرو شده باشند. البته باید قبل از انتخاب اسامی اشخاص معروف حتماً چک کنید که اسم آن‌ها از قبل تحت مالکیت شخص دیگری درنیامده باشد؛ زیرا بعضی از اسامی دارای حق مالکیت معنوی هستند.

اسم تجاری خود را با تفکر بین‌المللی انتخاب نمایید

بخشی از این زمان مربوط به انتظار چاپ در روزنامه رسمی می باشد ، همچنین یک سی روز برای اعتراض به ثبت برند و چاپ در یک روزنامه رسمی ثانویه در نظر گرفته شده است. در واقع حداقل چهل و پنج روز زمان لازم است تا اطمینان حاصل کنیم که برندمان ثبت شده است که از این مقدار پانزده روز ابتدایی برند شما در سامانه مورد بررسی اولیه قرار می گیرد و مدت زمان باقی مانده هم مربوط به ثبت آگهی در روزنامه رسمی است. در این مواقع تنها زمانی می توانید به شکل قانونی مانع از انجام این کار شوید که برندتان ثبت شده باشد در غیر این صورت قادر به پیگیری های لازم نخواهید بود. در صورتیکه ثبت برند را به ما بسپارید دیگر نیازی نیست که این مراحل را انجام دهید و تمامی پروسه ها از جانب تیم تخصصی مجموعه برای تان صورت می گیرد. ماده وزارت عدليه به موجب نظامنامه ترتيب ثبت اسم تجارتي و اعلان آن و اصول محاكمات در دعاوي مربوطه به اسم تجارتي را معين‌خواهد كرد. ماده اسم تجارتي ثبت شده را هيچ شخص ديگري در همان محل نمي‌تواند اسم تجارتي خود قرار دهد ولو اينكه اسم تجارتي ثبت شده با‌اسم خانوادگي او يكي باشد.

بنابراین در مجموع مدت زمان مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری و دریافت سند مربوط به آن به هیچ عنوان کمتر از حدوداً ۵۰ روز نخواهد بود. مطابق با قانون، از تاریخ انتشار روزنامه رسمی مرحله اول برای اشخاص ثالث ۳۰ روز فرصت وجود دارد که اگر ثبت علامت تقاضا شده را مغایر با حقوق قانونی خود می‌دانند نسبت به ثبت آن رسماً اعتراض نمایند. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در رابطه با مدارک ثبت کردن برند دارید با کارشناسان ما تماس برقرار کنید تا پشتیبانی های لازم را به عمل آورند و به سوالات شما پاسخ دهند. بعد از اینکه ده سال به اتمام رسید تنها شش ماه فرصت خواهید داشت که به تمدید اعتبار ثبت برند بپردازید در غیر این صورت برندتان به شخص حقیقی یا حقوقی دیگری داده خواهد شد.

گفته می‌شود که روند ثبت برند کمی زمان‌بر و اذیت‌کننده است؛ اما شما برای اینکه دچار اذیت یا سختی ثبت برند نشوید می‌توانید قبل از ثبت برندتان با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید و پس از آن به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید. برندهای ملی به ویژگی‌های اصلی و ملی کشورهای خاص مربوط می‌شود. مثلاً همین‌که کشور آلمان را به نظم یا کشور چین را به تولیدات انبوه تشبیه می‌کنند، نوعی برندسازی ملی است.

ـ صاحب تجارت خانه نباید اسمی را انتخاب نماید که موهم شریک باشد. مثلاً اگر نام تجارتخانه وی “جعفری و شرکاء” است در صورتی که هیچ گونه شریکی نداشته باشد. به دلیل آنکه ایجاد شبهه و توهم می نماید اداره ثبت از ثبت آن باید ممانعت نماید. به عبارت دیگرهم به صورت قهری( مانند ارث) انتقال می یابد و هم می تواند به شکل قراردادی واختیاری( مانند فروش یا بخشش) به شخص دیگر منتقل شود.

بنابراین هر گاه از تاریخ ثبت اسم تجارتی پنج سال بگذرد، اعتبار ثبت آن از بین می‌رود و حمایت قانون از آن، مبنی بر این که شخص دیگری در همان محل نمی‌تواند آن اسم را اسم تجارتی خود قرار دهد، منتفی می‌شود. صاحب اسم تجارتی می‌تواند دوباره نسبت به ثبت اسم تجارتی اقدام کند. اسم تجاری ماهیتاً یک حق مالکیت است و تاجر می‌تواند در صورتی که این حق او مورد تجاوز قرار گیرد، در دادگاه اقامه‌ دعوا کند. حق مالکیت اسم تجارتی هم از حیث زمان و نیز از حیث نوع تجارتی که چنین اسمی برای آن در نظر گرفته شده است، حقی نسبی به شمار می‌رود و اگر تاجری آن را در تجارت معینی به کار گرفت، پس از آن تاجر دیگری نمی‌تواند همان نام را در همین تجارت به کار ببرد.

اکثر برندها از موضوعات فعالیت یک محصول نشات گرفته اند و با ارائه محصول و خدماتی با کیفیت در طی سال ها فعالیت خود ، توانسته اند بین مشتریان خود در تمام نقاط دنیا مطرح شوند . پس انتخاب یک نام برای برند از جمله موارد مهم در کسب سود در حیطه فعالیت می باشد . در این مقاله ما به نحوه انتخاب بهترین نام و هم چنین کارا ترین نام برای برند شما خواهیم پرداخت . برای دستیابی به اسامی خاص برند پیشنهاد می شود در ادامه همراه ما باشید . هنگامی که صحبت از موفقیت یک کسب و کار در میان است در واقع انتخاب اسم اهمیت بسیاری پیدا می کند.

برای بررسی تفاوت ثبت شرکت در تهران و علامت تجاری باید به بیان تعریف و توضیح هر کدام از آنها پرداخت. با کمک این سامانه برای ثبت برند و ارسال مدارک مرتبط، نیاز به هیچگونه مراجعه حضوری و ارسال فیزیکی مدارک ندارید. همانطور که مشاهده کردید، نام برندهای مشهور جهانی و ایرانی براساس معیارهای خاصی انتخاب شده‌اند. برخی از آن‌ها ویژگی‌های نامبرده در نام برند را رعایت کرده و برخی هم رعایت نکرده‌اند. می‌توان نتیجه گرفت اگر نام یک برند حتی مناسب هم انتخاب نشود اما معنی خوبی داشته باشد، می‌تواند در نهایت در کنار فعالیت‌های مفید و هوشمندانه عوامل دیگر به شهرت و ارزش بالایی برسد. اگر برندی که می‌خواهید ثبت کنید مربوط به خودتان باشد، در گروه برندهای شخصی قرار می‌گیرد.

قدم اول هویت بنیادین برند خود را تعریف کنید

ما تصمیم به ثبت برند در گروه مواد غذایی خصوصاً اقلامی مانند رب گوجه فرنگی، ترشیجات، خیار شور و کنسرویجات داریم. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید. در موسسه ما در صورت درخواست متقاضی، امکان ثبت برند (از جمله ثبت برند پوشاک) بصورت کاملاً تضمینی وجود داره. برای اطلاع دقیق از مواردی نظیر مدت زمان، هزینه ها، مدارک لازم و غیره با ما تماس بگیرید. برای گرفتن برند مواد غذایی آیا باید خط تولید اون ماده غذایی رو راه اندازی کنیم و بعدش بدند بگیریم یا اینکه گرفتن برند جداست ؟ با تشکر از مطالب خوبتون و صبر و حوصله شما در جواب دادن به سوالات .

در اسناد قانونی و اصطلاحات ثبتی به ثبت برند، ثبت علامت تجاری هم گفته می‌شود. ثبت برند یکی از مراحلی است که برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها برای تحکیم مالکیت معنوی خود روی نام، علامت و طراحی محصولات خود انجام می‌دهند. اگرچه انجام این فرآیند برای شروع قانونی فعالیت کسب ‌وکارها الزامی نیست، اما پیشنهاد می‌شود بنیان‌گذران استارتاپ‌ها و تولیدکنندگان محصولات، برای بهبود فعالیت خود در فضای کشور، نسبت به انجام این کار اقدام کنند.

  • انتخاب اسم تجاری (نام‌برند / نام‌تجاری Brand Name) یکی از نخستین و مهم‌ترین اقدامات در زمان ایده پردازی در خصوص ایجاد یک کسب و کار است ، حتی برخی شرکت‌های بعد از سالها فعالیت تازه به این نتیجه رسیده‌اند که اسم تجاری انتخاب‌شده برای شرکت و یا برندشان نامناسب است.
  • انتخاب یک اسم مناسب و زیبا برای برند گاهی یک مشکل است، آن هم اگر بدون شناخت و تجربه و اطلاعات کافی انجام شود.
  • امروزه انتخاب نام برای برند باید جزو موارد خاص و ویژه در ثبت یک علامت تجاری تلقی شود .
  • سلام.وارد عرصه تولید انشالا میخوام وارد بشم‌در بحث‌تولید میوه های خشک و پیرامونش درواقع میشه تو صنعت غذایی.
  • در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.

پس از تکمیل مراحل قبل، پرونده‌ی شما جهت ثبت برند به اداره‌ی مربوطه ارسال می‌گردد. یعنی برند ثبت شده، اعتبار شما در مقابل دولت، بانک‌ها و سرمایه‌گذاران است. مشتریان با شناخت برند شما، می‌توانند به سادگی محصولات شما را از بین انبوهی از محصولات مشابه بیابند و از آن‌ها استفاده کنند. با ثبت برند می‌توانید نیازهای مشتری را بشناسید و بفهمید مشتری بر چه اساس و معیاری به سراغ رقیب شما می‌رود و از این طریق می‌توانید کیفیت محصولات خود را افزایش دهید. یعنی شرکت شما با ثبت برند در مقابل قانون شناخته خواهد شد و می‌توانید از تمام افرادی که از برند شما سوء استفاده می‌کنند شکایت کرده و آن‌ها را مجبور به پرداخت غرامت یا عوض کردن نام آن‌ها کنید. دکتر پدرام شهدوست علاوه بر تحصیلات عالیه فنی مهندسی در دانشگاه علم و صنعت ایران و ارائه مقالات علمی فراوان در این زمینه، با تحقیق و تفحص و تحصیلات آکادمیک در زمینه خود شناسی و با برگزار کردن بیش از 2000 ساعت دوره های تخصصی در ایران و خارج از ایران.

اسامی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه و مذهبی باشد قابل تأیید و ثبت نمی باشد. استفاده از اسامی مشهوره که باعث فریب افکار عمومی می شود ممنوع می باشد . مجوز استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منشا مستقیم درآمد از محل حق امتیازها هستند. ضمانت می کند که مشتریان توانایی تشخیص و تفکیک محصولات از یکدیگر را دارند.

برای اینکه بتوانید اسم فوق العاده برای ثبت شرکت داشته باشید، پس از توضیح درباره انتخاب اسم و …. تاجرمی تواند پس از اتمام مدت مذکور با رجوع به اداره ثبت نسبت به تمدید آن اقدام نماید. براساس ماده ۵۷۶ قانون تجارت ثبت تغییرات شرکت اختیاری است مگر درمواردی که وزارت عدلیه ثبت آنرا الزامی می کند. مدت زمان حدودی بررسی ۳ کارشناس و رئیس اداره علامت تجاری و اعلام نظر ایشان که معمولاً در حدود ۱ ماه و یا کمتر زمان میبرد و اگر ثبت علامت تجاری مورد نظر از سوی هر ۴ نفر بلامانع تشخیص داده شود نوبت به سپری شدن زمان بخش دوم می‌رسد.