مقاله آثار حقوقی انحلال شرکت های سهامی و ابطال تصمیمات ارکان آنها

پس از تشکیل و ثبت شرکت سهامی عام که به همت موسسین تصمیمات اتخاذ شده در مجمع عمومی موسس انجام یافته است مهم ترین موضوع ارکان سه گانه شرکت سهامی عام است. همان طور که در مقالات قبل گفته شد ، شرکت سهامی عام امروزه یکی از مهم ترین شرکت های تاثیرگذار در اقتصاد کشور است که به اتکاء سرمایه های تسهیم شده فعالیت اقتصادی خود را رونق می دهد زیرا اشخاص به صورت ثابت در آن تصمیم گیرنده و اداره کننده نمی باشند. مدیران شرکت سهامی توسط مجمع عمومی موسس و عادی انتخاب می گردند و مدت مدیریت این افراد در اساسنامه شرکت مشخص شده است اما نباید این مدت از 2 سال فراتر برود اما در صورتی که بنا بر تمدید باشد، انتخاب همین افراد به عنوان اعضای هیات مدیره برای دوره های متوالی و متناوب منع قانونی ندارد. در حالی که به نظر می‌رسد، نظریه رکنیت مدیران شرکت‌های سهامی‌ضمن آن که در مقایسه با دیگر نظریات از جمله وکالت، قراردادی بودن جایگاه مدیران و یا نمایندگی، با خواست مقنن در ماده‌ی 118 سازگاری بیشتری دارد، بایستی با رویکرد قانون گذار و به دور از افراط تحلیل و تطبیق گردد. پذیرش مدیران به عنوان رکنی از ارکان شرکت، نبایستی آن چنان افراطی باشد که به مفهوم یکی دانستن رکن اداره با خود شخص حقوقی به شمار رود، بلکه رکن همانند دیگر ارکان شرکت مقید به توصیف قانون گذار از هر یک از آن ارکان هستند.

ارکان شرکت سهامی

مجامع عمومی خود به سه دسته اصلی تقسیم می­شوند که هرکدام حسب مورد وظایف و ویژگی­ هایی دارند و در برهه­ های خاصی تشکیل جلسه می­دهند. اظهار نظر درباره صحت و درستی صورت دارایی و صورت حساب دوره عملکرد و حساب سود و زیان و ترازنامه‌ای که مدیران برای تسلیم به مجمع عمومی تهیه می‌کنند. مدیره به صورتی حاکی از مجموعه دارایی‌ها، مطالبات و دیون شرکت و صورتحساب دوره عملکرد سالیانه را تهیه نموده و به مجمع عمومی ارائه می‌دهد. در مجمع عمومی مؤسس کلیه مؤسسین و پذیره نویسان حق حضور دارند و هر سهم دارای یک رأی خواهد بود. در حالت کلی این مجمع برای انتخاب و عزل مدیران و بازرسان و تصویب گزارش های مالی تشکیل شود. به این مجمع ، مجمع عمومی سالیانه نیز گفته می شود زیرا با استناد به ماده 89 لایحه باید حداقل سالی یک بار تشکیل شود.

از جدیدترین اخبار و قوانین ثبتی باخبر شوید

اعضای هیئت مدیره به دلیل اینکه از موسسان و سهامداران شرکت هستند، شامل قوانین کار و استخدامی نخواهند بود. اولین هیئت مدیره شرکت سهامی را مجمع عمومی مؤسس و هیئت مدیره­های بعد از آن را مجمع عمومی عادی صاحبان سهام انتخاب می­کنند. شرکت‌های تجاری دارای سه رکن اصلی هستند که وجود هرکدام از این سه رکن، دلایل خاص خود را دارد و مسلماً قانونگذار با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و مدیریتی و سازمان شرکت‌های تجاری این ارکان را پیش‌بینی نموده است. از این جهت، تک‌تک ارکان شرکت حائز اهمیت هستند و کیفیت انجام مسئولیت‌هایشان بر روند اداره شرکت اثر به‌سزایی دارد.

هر کدام از مجامع فوق دارای وظایفی می باشند و تصمیمات اتخاذ شده در این مجامع با حد نصاب مقرر شده معتبر می باشد. اگر نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل تجاری یا وکیل شرکت، مشاوره حقوقی تلفنی، مشاوره حقوقی رایگان، مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی آنلاین دارید، حتما با گروه وکلای وکیل پرس تماس بگیرید تا در اسرع وقت از به روز ترین مشاوره حقوقی بهره مند شوید. مادام که تمامی مبلغ اسمی هر سهم پرداخت نشده صدور ورقه سهم بی نام یا گواهینامه موقت بی نام ممنوع است. شرکتهای سهامی شرکت تجارتی محسوب می شوند حتی اگر موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد .

شرکت های سهامی شرکت هایی هستند که سرمایه در آنها به قسمت های کوچکی تقسیم شده است که در اصطلاح سهم نامیده می شود .این نوع شرکت خود دارای دو دسته بندی اصلی (عام و خاص) می باشد .این مطلب با هدف بررسی ارکان اصلی شرکت های سهامی عام و خاص تهیه شده است. 2 – شرکت سهامی خاص، شرکتی است که تمام سرمایه ی آن در موقع تاسیس منحصرا توسط موسسین تامین می شود. شرکت سهامی عام چیست؟ از ثبت و تشکیل تا فروش سهام و انحلال» به طور مفصل به شرکت سهامی عام پرداخته شده است. انتخاب بازرس توسط مجمع عمومی عادی صورت می‎پذیرد و مدت زمان ماموریت وی یک سال مالی می‎باشد و با پایان سال مالی، مدت ماموریت بازرس نیز به پایان می‎رسد و مجمع عمومی نیز باید بازرسان را برای سال مالی جدید تمدید و یا اینکه بازرسان دیگری را جایگزین وی نماید.

ماده ی 107 قانون تجارت ( ل.ا.ق.ت ) بیان می دارد، شرکت سهامی به وسیله هیات مدیره ای که از بین صاحبان سهام انتخاب شده وکلا یا بعضا قابل عزل می باشند اداره خواهد شد. عده ای اعضای هیات مدیره در شرکت های سهامی عمومی نباید از پنج نفر کمتر باشد. در ماده ی 119 این قانون ثبت شرکت در تهران مشخص شده که هیات مدیره در اولین جلسه ی خود از بین اعضای هیات. یک رئیس و یک نائب رئیس که باید شخص حقیقی باشند برای هیات مدیره انتخاب می نمایند. ماده ی 124 این قانون نیز مشخص نموده است که هیات مدیره باید یک نفر شخص حقیقی را به مدیریت عامل شرکت بر گزیند.

  • شرکت سهامی از نظر لغوی، شرکتی است که سرمایه آن از فروش سهام فراهم می‌شود و هر یک از شرکاء دارای یک یا چند سهم می‌باشد و منافع آن به نسبت سهام تقسیم می‌شود[۱].
  • در کنار مجامع عمومی و هیئت مدیره و مدیر عامل، رکن سومی یعنی نهاد نظارت کننده یا بازرسان قانونی، نقش بسزایی در گردش امور و فعالیت های شرکت ایفا می نماید.
  • ثبت شرکت ، ثبت برند ، اخذ کارت بازرگانی و اخذ رتبه بندی در کمترین زمان با ثبت کریم خان برای مشاوره با شماره تماس بگیرید.
  • زمانی که شرکتهای تجاری از نوع سهامی تاسیس می شود در زمان ثبت و تاسیس باید مطابق قانون تجارت ارکان شرکت های سهامی را درنظر گرفت البته قانون تجارت بدین منظور قوانین و ماده های تصویب کرده است که در ثبت شرکت نیاز به رعایت آن می باشد در ذیل به شرح رکن های اصلی شرکت می پردازیم.

11- ستوده تهرانی، حسن، حقوق تجارت، ج دوم، چ اول، نشر دادگستر، 1375. 1- صفایی، سید حسین، قاسم‌زاده، سید مرتضی، حقوق مدنی، اشخاص و محجورین، چاپ چهاردهم، تهران، انتشارات سازمان سمت، 1387، ص 186. 6- نظریه‌ی مسئولیت نیابتی مسئولیتی است که به موجب آن در کامن لا کارفرما مسئول هر خطایی است که توسط مستخدمان حین انجام وظیفه‌شان مرتکب می‌یابد. 1- ستوده تهرانی، حسن، حقوق تجارت، ج دوم، چ اول، نشر دادگستر، 1375، ص 151. 3- نصیری، مرتضی، حقوق تجارت بین المللی در نظام حقوق ایران، چاپ اول، تهران، انتشارات امیر کبیر، 1383، ص 327. 1- پاسبان، محمد رضا، حقوق شرکت های تجاری ، انتشارات سمت، تهران، چ اول، 1385، ص 174.

همچنین هیئت مدیره اختیار فسخ و ایجاد تغییر در این قراردادها را دارد. ۴- هیئت مدیره اختیار دریافت وام و تحصیل اعتبار از بانک‌­ها یا موسسات مختلف را دارد و تعیین میزان ثبت برند وجه و شرایط دریافت و پرداخت سود نیز بر عهده هیئت مدیره است. در نتیجه می‌­توان گفت که هیئت مدیره قدرتمندترین و مهم‌ترین رکنی است که عهده‌­دار مدیریت امور شرکت هستند.

به‌طور مثال، در شرکت‌هایی که وجود ناظر و بازرس الزامی نیست، شرکا می‌توانند با توافق این رکن را ایجاد نمایند یا در برخی موارد تصمیم‌گیری‌ها با حد نصاب مورد نظر شرکا در اساسنامه باشد. همۀ تصمیمات ناظر بر تغییر و اصلاح اساس‌نامه مانند حقوق و امتیازات سهام ممتاز، کاهش یا افزایش سرمایه و تغییر و اصلاح موضوعِ فعالیت شرکت در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت است. چنین بازاری، مکانی است که قیمت های انواع اوراق بهادار در آن تعین می شوند تا به عنوان سیگنال های اطلاعاتی برای تخصیص بهینه ی منابع مالی بستر سازی نمایند.

مجمع عمومی فوق العاده، به امور مهم و حیاتی در شرکت سهامی رسیدگی می کند. انحلال شرکت سهامی ممکن است به جهت ورشکستگی و یا جهاتی غیر از ورشکستگی باشد.در هر دو صورت لازم است که شرکت بدهی های خویش را تصفیه نماید که این امر برعهده مدیر تصفیه و یا اداره تصقیه می باشد. هر یک از مدیران باید مقدار سهامی را که در اساسنامه مقرر شده است دارا باشند این تعداد سهام نباید از مقدام سهامی که بموجب اساسنامه جهت دادن رای ضروری است کمتر باشد.

رئیس هیئت مدیره

اشخاص حقوقی سهام‌دار نیز می‌توانند به‌‌عنوان عضو هیئت‌مدیره انتخاب شوند، ولی این اشخاص باید ۱ نفر نمایندۀ حقیقی به‌عنوان نمایندۀ خود معرفی کنند. اولین اجتماع صاحبان سهام در شرکت های سهامی برای تصویب اساسنامه و تعیین مدیران و بازرسان “مجمع عمومی موس” نام دارد. این مجمع قبل از تشکیل شرکت سهامی و در تمام مدت شرکت فقط یک بار تشکیل می شود و مرکب از کلیه موسسین و پذیره نویسان می باشد. حضور حداقل عده ای از پذیره نویسان که نصف سرمایه شرکت راتعهد نموده باشند در این مجمع ضروری است. اگر در دعوت اولیه اکثریت حاصل نشد مجامع عمومی جدید تا دو نوبت توسط موسسین دعوت می شود، مشروط به این که لااقل 20 روز قبل آگهی دعوت با قید دستور جلسه منتشر گردد. مجمع جدید با دارندگان حداقل یک سوم سرمایه معتبر می باشد و تصمیمات با اکثریت دو سوم آراء حاضرین اتخاذ می شود.

تغییر اساسنامه هر یک از شرکت‌های سهامی موجود در تاریخ تصویب این قانون به منظور تطبیق وضع آنها با مقررات این قانون استثنائاً‌ممکن است به موجب تصمیم مجمع عمومی عادی صاحبان سهام شرکت صورت گیرد مگر در مورد افزایش سرمایه که باید به تصویب مجمع عمومی‌فوق‌العاده برسد. ترتیب دعوت تشکیل و حد نصاب و اکثریت لازم برای مجامع عادی فوق‌العاده به منظور تطبیق وضع شرکت با مقررات این قانون تابع‌مقررات قانون تجارت مصوب اردیبهشت ۱۳۱۱ در مورد شرکت‌های سهامی و هم چنین اساسنامه معتبر شرکت‌های موجود در تاریخ تصویب این‌قانون می‌باشد. شرکت سهامی به وسیله ی هیات مدیره ای که از بین صاحبان سهام انتخاب شده و کلاَ یا بعضاَ قابل عزل می باشند اداره خواهد شد. عده ی اعضا هیات مدیره در شرکت های سهامی عام نباید از پنج نفر کمتر باشد. می باشد که ممکن است از تقصیرات مدیران منفرداَ یا مشترکاَ بر شرکت وارد شود. سهام مذکور با اسم بوده و قابل انتقال نیست و مادام که مدیری مفاصاحساب دوره تصدی خود در شرکت را دریافت نکرده است سهام مذکور در صندوق شرکت به عنوان وثیقه باقی خواهد ماند.

اگر مدیر عامل، عضو هیئت مدیره شرک هم باشد دوره­ی مدیریت عاملی او نمی­تواند بیش از مدت عضویت او در هیئت مدیره باشد. حقوق سهامدار در شرکت سهامی خاص سهام دار کیست؟ سهام دار شرکت سهامی به شخصی گفته می شود که قسمتی از سرمایه شرکت را در قالب… و در آخر ثبت کریم خان، مفتخراست در ارکان شرکت سهامی عام سودمندترین خدمات را به متقاضیان شریف و عزیز ارائه نماید. اشخاصی که به دلیل اقدام به جنایت یا یکی از جرم های سرقت، خیانت در امانت ، کلاهبرداری،یا جنایتی که بر اساس قانون در حکم خیانت در امانت یا کلاهبرداری شناخته شده است، اختلاس،فریب دادن،بدست آوردن غیرقانونی در اموال عمومی، بر اساس حکم قطعی از حقوق اجتماعی،تمامی یا برخی محروم شده باشند. قابل توجه است که این افراد تنها در زمان محرومیت از حقوق اجتماعی نمی توانند به عضویت هیات مدیره انتخاب گردند. 1 – مجمع عمومی موسس، -2- مجمع عمومی عادی، و – 3 ثبت تغییرات – مجمع عمومی فوق العاده.