استعلام مجوز موسسات خیریه ها

روز شنبه 27 اذر1400 نشست انتخاب نماینده کانون کشوری مراکز شبه خانواده بهزیستی خوزستان با حضورمحمدرضا عباسی معاون اموراجتماعی وکارشناسان مسئول شبه خانواده و کمیسیون ماده26 مشارکت های مردمی بهزیستی استان و مدیران عامل موسسات خیریه همکار با دفتر شبه خانواده بهزیستی … با حضور رئیس هیئت مدیره شبکه ملی سرطان در بیمارستان ناظران اولین گردهمایی استانی موسسات خیریه و نهادهای مردمی حامی بیماران سرطانی برگزار شد. از مهر ماه سال ۱۳۷۸ در ۱۶ استان کشور طرح «مراکز شناسائی،‌ تشخیص و جایگزینی کودکان خیابانی» توسط سازمان بهزیستی کشور به مرحله اجرا درآمد. در سال ۱۳۸۰ تعداد مراکز به ۲۱ عدد رسید و ۵۰۵۰ کودک خیابانی در این مراکز پذیرش و ساماندهی گردیدند.

( تبصره ۱ ) – جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد این اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام در باره آنها در صلاحیت هیات امنا است، هیئت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط بر رعایت حدود اهداف موسسه دارا می باشد. از این رو انحلال نیز در زمره تغییرات شرکت قرار می گیرد برای ثبت تغییرات موسسه غیر تجاری در مورد انحلال باید صورت جلسه تنظیم شود و برای آن مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شود. ۳-عزل بعضی از اعضاءیا کل اعضای هیئت مدیره و بازرسین،قبول وبررسی استعفاء اعضای هیئت مدیره و بازرسین و انتصاب اعضای علی البدل وتعیین کسری اعضاءتا سررسید مجمع عمومی عادی. درست است که دلیل تشکیل موسسه آموزشی کسب درآمد است اما به دلیل آنکه هدف از تاسیس آنها مانند خیریه تجاری نیست، غیرتجاری محسوب میشوند.

  • تابعیت تشکیلات، دارندگان حق امضا و وظایف اعضا نیز در همین سند مشخص می‌شود.
  • قوانین مرتبط با ثبت موسسه خیریه از قوانین ثبت شرکت تبعیت میکند با این تفاوت که کلیه امور ثبتی آن علاوه بر قوانین ثبت شرکت باید منطبق با قوانین و آیین نامه های ارگان ارائه دهنده مجوز لازم نیز باشد.
  • برخی از آن‌ها به علت خشونت و اعتیاد خانواده، خانه را ترک گفته‌اند و به خیابان روی آورده‌اند و در آنجا یاد گرفته‌اند به یکدیگر تکیه ‌کنند و به دیگران اعتماد نکنند.
  • با سلام و احترام حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس موسسه مبلغ a hundred هزار تومان است.
  • مجمع عمومی عادی هیات امناء ممکن است بنا به ضرورت قبل از سررسید مجمع عمومی عادی بصورت فوق العاده در اموری که از وظایف مجمع عمومی عادی است به تقاضای هیات مدیره،‌بازرس (بازرسان) یا یک سوم اعضای هیات امناء تشکیل گردد.

( تبصره ) – هیات مدیره در حفظ و حراست از پروانه فعالیت، مهر و آرم مسئولیت قانونی دارد و در صورت مفقود شدن مراتب ضمن آگهی در روزنامه تعیین شده به نیروی انتظامی ذیربط اطلاع داده شود. ماده 12 ) مجمع عمومی هیئت امناء با تعداد 9 (نه) نفر تشکیل و عالیترین مرجع تصمیم گیری در”موسسه خیریه ” می باشد که به صورت عادی یا فوق العاده تشکیل می شود . خوشبختانه این تجربه ثبت شرکت و همکاری 2 ساله بسیار آموزنده و مفید بود، و هسته اولیه شبکه بدون اینکه دچار ریزش شود توانست با هم اندیشی، همراهی و همگامی به کار خود ادامه داده و در نهایت شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه را تشکیل دهد. ماموریت این شبکه همانطور که در اساسنامه ذکر شده توسعه ظرفیت، توانمندسازی اعضای شبکه، افزایش سطح تعامل و همکاری اعضا و تثبیت نقش و جایگاه مدنی اعضا است.

خدمات موسسه خیریه چیست؟

بعد از این که این افراد انتخاب شدند باید برای تکمیل فرم صورتجلسه اقدام کنید. مدیر عامل باید حداقل مدرک تحصیلی دیپلم داشته باشد و هم چنین دو نفر از اعضای هیات مدیره باید مدرک کارشناسی داشته باشند. فرم درخواست تاسیس موسسه، باید در 2 نسخه توسط اعضای هیئت مدیره تکمیل شود. متقاضیان تاسیس موسسات خیریه باید درخواست کتبی خود را با اسامی پیشنهادی برای موسسه خود جهت تایید به اداره بهزیستی استان ارئه دهند و پس از تایید نام موسسه و اهداف موسسه در معاونت تخصصی، نام موسسه را در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان ثبت نمایند.

تخلیه صندوق ها می بایست توسط کارمند موسسه خیریه و با حضور مالک محلی که صندوق در آن نصب گردیده است، در دو برگ صورت جلسه شده و یک نسخه از صورت جلسه نزد صاحب ملک و نسخه دیگر آن در محل موسسه نگهداری شود. هیئت مدیره وبازرسان تا زمانی که جانشین آنها از سوی هیئت امناء تعیین و معرفی نشده است به مسئولیت خود باقی خواهند بود. بازرس می تواند در هر موقع،هرگونه رسیدگی و بازرسی را در مورد موسسه انجام داده و اسناد ومدارک واطلاعات مربوطه را مطالعه کرده و مورد رسیدگی قرار دهد و در صورت لزوم تقاضای تشکیل جلسه فوق العاده هیئت امناء را نماید.

برای تاسیس موسسه خیریه از کجا باید مجوز گرفت

در صورتی که اساسنامه و صورتجلسات به یکی از زبانهای خارجی نوشته شده باشد، ترجمه رسمی آن در 3 نسخه بایتی ضمیمه شود. هر گونه اصلاح و تغییر مجدد در آن موکول به تصویب هیأت یاد شده و تایید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد . ه ) در خصوص چگونگی اجرای مجازات ناشی از تخلفات موسسات فرهنگی پیگیری نموده و نتایج را به هیات گزارش نماید.

فراخوان تاسیس مراکز نگهداری کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت کودکان کار و

حداقل هزینه ثبت موسسه غیر تجاری در سال ۱۳۹۹ حدود ۱.۳۰۰.۰۰۰ تومان (سیزده میلیون ریال) تخمین زده می‌شود. این مبلغ با در نظر گرفتن کمترین سرمایه و کمترین تعداد شرکا محاسبه شده است. بنابراین با افزایش سرمایه اولیه و تعداد شرکا این مبلغ نیز اندکی بیشتر می‌شود. کلیه فعالیت‌های اجتماعی از قبیل انجمن‌های اسلامی، علمی، تخصصی، احزاب سیاسی، موسسات خیریه و صندوق‌های قرض‌الحسنه در قالب این تشکیلات متصور هستند.

موسسه نیز همانند شرکت دارای مجمع عمومی عادی و فوق العاده می باشد كه هر كدام دارای وظایفی هستند. هیئت مدیره موسسه می تواند مجمع عمومی عادی را از بین شركا یا خارج از آنان انتخاب کند و مدیران می توانند برای مدت محدود یا نامحدود تعیین سمت شوند ویا دارای اختیارات تام باشند مگر اینكه اساسنامه ترتیب دیگری را مقرر داشته باشد. ثبت موسسه خیریه برای جامعه ی ایرانی و کمک به برنامه های دولت، سند تحول جامع ملی مفید می باشد. این موضوع علاوه بر مفید بودنش حساس است و ثبت آن نیازمند مجوز است. 4- مدیرعامل موسسه باید حداقل دارای مدرک تحصیلی دیپلم باشد و حضور حداقل دو نفر دارای مدرک کارشناسی مرتبط با فعالیت موسسه در اعضای هیئت مدیره الزامی است. ۳- مدیر عامل موسسه باید حداقل دارای مدرک تحصیلی دیپلم باشد و حضور حداقل دو نفر دارای مدرک کارشناسی مرتبط با فعالیت موسسه در اعضای هیات مدیره الزامی است.

موسسه می تواند آیین نامه اجرایی این اساسنامه را تهیه و بعداز تصویب هیئت مدیره و تایید مرجع صدور مجوز به مرحله اجرا درآورد. پیش بینی شده در اساسنامة مراکز، مؤسسات، کانونها و انجمنهای فرهنگی است و این قبیل مراکز باید در اساسنامة تنظیمی به رعایت کامل ثبت تغییرات قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران و ضوابط فرهنگی ملزم شوند و فعالیت آنها منافاتی با مبانی فرهنگ عمومی نداشته باشد. چگونگی ثبت موسسه حقوقی همواره جزء دغدغه‌های متقاضیانی بوده که در صدد فعالیت‌های تجاری و بازرگانی در بازار اقتصادی هستند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که نوع فعالیت موسسات غیر انتفاعی و خیریه ای باید مرتبط با سازمان بهزیستی باشد. جلسات هیئت مدیره با حضور اكثریت اعضا موسسه رسمیت پیدا نموده و تصمیمات هیئت مدیره با اكثریت آرا دارای اعتبار خواهد بود. در صورت تاسیس شعبه از موسسه ای واقع در خارج از کشور گواهی محل ثبت موسسه با تصدیق کشوری به همراه ترجمه رسمی و موید آن به فارسی نیز مورد نیاز است.

متقاضیان شهرستانی می بایست به آدرس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه مراجعه نمایند. وزارتخانه های امور خارجه و کشور حسب مورد مرجع تائید مصلحت سیاسی و اقامت قانونی متقاضیان و وزارت اطلاعات مرجع بررسی صلاحیت متقاضیان می باشند. ماده 19- دستورالعملهای لازم درخصوص نحوة ارزشیابی و تشویق مراکز فرهنگی توسط دبیرخانه تهیه و ابلاغ خواهد شد. اعتراض مراکز فرهنگی نسبت به تصمیمات هیأت را رسیدگی و گزارش تکمیلی را تهیه و مجدداً در جریان اقدام قرار دهد. نتایج اقدامات دبیرخانه و مصوبات هیأت درخصوص گزارشهای نظارت و بررسی را برای اطلاع و اقدام به اداره‌های کل ارسال کند. اعتراضات مراکز فرهنگی نسبت به تصمیمات هیأت را اخذ و بلافاصله برای دبیرخانه ارسال کنند.

این موسسات می‌توانند عناوینی از قبیل انجمن، کانون یا بنگاه و امثال آن را اختیار نمایند. دو نسخه اساسنامه و دو نسخه ترجمه مصدق آن در صورتی که اصل اساسنامه به زبان خارجی باشد. اسم، اقامتگاه و شهرت اشخاصی که برای اداره کردن موسسه غیر انتفاعی معین شده‌اند. موسساتی که مقصود از تشکیل آنها جلب منافع ثبت برند و تقسیم آن بین اعضای خود نباشد. اخذ کارت بازرگانی، مشاوره گرفتن کارت بازرگانی و تمدید کارت بازرگانی، اخذ کد اقتصادی جهت اخذ کارت بازرگانی از دیگر خدمات ما می باشد. در صورتی که در فرآیند اخذ کارت بازرگانی یا اخذ کد اقتصادی و نحوه آدرس دهی مشکل دارید با کارشناسان ثبت مفید تماس بگیرید.