اشخاص حقوقی حقوق عمومی

همان طور که هر شخص حقیقی باید به حقوق و تکالیف خود عمل کند، شخص حقوقی نیز باید به وظایف قانونی خود در قبال چک های صادره، تعهدات مالی و سایر تکالیف قانونی عمل کرده به طور مثال شخص حقوقی موظف به پرداخت مالیات است. شخصیت های حقیقی افراد زنده ای هستند که وجود خارجی و حقیقی دارند و قابل رویت و مشاهده هستند؛ ولی اشخاص حقوقی وجود خارجی ندارند و فرضی و اعتباری هستند. بنابراين با در نظر گرفتن مواد مذکور مى‌توان گفت کليه مؤسسات و سازمان‌هائى که به‌منظور و اهداف غيرتجارتى تشکيل مى‌شوند و جزء دستگاه‌هاى دولتى نباشند در شمار اشخاص حقوقى در حقوق خصوصى مى‌باشند. لکن با کمى تعمق معلوم مى‌گردد که مرکز عمليات و محل اداره شخص حقوقى در معنا و مفهوم يکى است و بين قانون تجارت و قانون مدنى در خصوص اقامتگاه شخص حقوقى تضادى وجود ندارد.

علامت تجاری و یا برند، اسم، اصطلاح، نشانه، طرح و یا ترکیبی از آن ها می باشد و برای معرفی کالا و خدمات فروشنده و تمایز آن نسبت به محصولات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. اگر این مطلب برای شما رضایت بخش بوده است، مطالعه مقاله اقسام شرکتها را به شما پیشنهاد می کنیم. موسساتی که هدفش جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین شرکای خود یا سایرین باشد. موسساتی که هدفش جلب منافع و تقسیم آن بین شرکا نباشد، که اصطلاحاَ موسسات غیرانتفاعی نامیده می شوند. لازم به ذکر می باشد که با انتخاب هریک از پرونده ها امکان مشاهده اطلاعاتی نظیر خلاصه پرونده و روند کار پرونده قابل مشاهده می باشد.

  • شخص حقیقی دارای ماهیت طبیعی بوده و مشاهده می شود در حالی که مشاهده و درک طبیعی شخصیت حقوقی غیر ممکن است.
  • شخص حقیقی تنها می‌تواند از حقوق طبیعی مانند حق ازدواج بهره‌مند شود ولی شخص حقوقی، نمی‌تواند.
  • تنها یک مورد در تبصره 2 ماده 114 هست که با سقوط مجازات حدی، مجازات تعزیری بر شخص تحمیل می‌شود.
  • البته عنوان مدیرعامل یا رییس از اهمیت برخوردار نیست؛ بلکه مهم شخصی است که به‌عنوان نفر اول در شخص حقوقی انجام‌وظیفه می‌کند و اختیارات به او تفویض شده است.
  • به عنوان مثال، موضوع مالیات روابط – یک شخص حقیقی یا حقوقی، که به قوانین مالیاتی می باشد.
  • بدون شک و تردید دولت یک شخص حقوقی عمومی است، از دیگر نمونه های شخص حقوقی عمومی نیز می توان به شهرداری ها و سازمان های عمومی که قانون به آن ها استقلال مالی و اداری داده، اشاره کرد.

در کنار شرکت­های تعاونی متعارف، این قانون دو نوع شرکت تعاونی دیگر پیش بینی کرده است که تا حال در نظام حقوقی ایران وجود نداشته است؛ یکی شرکت تعاونی سهامی عام و دیگری شرکت تعاونی فراگیر ملی. شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است (مادۀ 1 لایحه­ی اصلاحی قانون تجارت). «شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون این که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است» (ماده 94 قانون تجارت). «شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجارتی در تحت اسم مخصوصی بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکاء نسبت به سرمایه­ای است که در شرکت گذاشته است». چونهرگاه پرداختن به این فعالیت مستلزم انجام دادن معاملات تجاری باشد؛این معاملاتچون فرع بر فعالیتهای معنوی و مدنی انجمن ها است؛لذا به انجمن ها وصف تاجر نمیدهند اما اگر فعالیتهای معنوی شخص حقوقی تحت الشعاع معاملات تجاری آن باشد ،این شخص حقوقی تاجر است . شخص غیر تاجر نمی تواند برای اثبات مدعای خود در دادگاه از دفتر شخصی خود استفاده کند و این امر بدیهی است؛ اما طبق قانون تجارت دفا تر تجارتی تجار که توسط خود آنها یا کارکنان آنها تحریر می شود به نفع خود آنها نیز دلیل محسوب می شود.

اشخاص حقیقى یا طبیعى در حقیقت همان انسان‌ها مى‌باشند که با متولد شدن داراى حقوقى مى‌گردند و تا در قید حیات هستند آن را دارا مى‌باشند که به آن اهلیت نیز مى‌گویند که در قانون مدنى موادى در خصوص اهلیت وجود دارد. « در اسم شرکت باید عبارت (با مسئولیت محدود) قید شود و الا آن شرکت در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب و تابع مقررات آن خواهد بود». اصولا در این نوع شرکت ها سهامداران به دو قسمت، ثبت شرکت سهامدار عمده و سهامدار اقليت تقسیم می شوند و قانون تجارت و لایحه قانونی اصلاح موادی از قانون تجارت درصدد است که از این نوع سهامداران اقلیت در برابر سهامداران اکثریت حمایت نماید مانند ماده ۸۸ ل.ا.ق.ت. آل کجباف، حسین، 1389، بایسته های حقوق بین‌الملل خصوصی، جنگل، …حسنی، حسن، 1384، اقامتگاه در حقوق ایران، فرانسه و حقوق …غمامی، سید محمد مهدی، سال88.بررسی مفهوم اقامتگاه در حقوق مدنی …

ریختن این اب بر دوش فراگیران این علم پهناور می باشد که با اموختن این علم در صدد کارهای علمی بر آیند و با نگارش های اکادمیک شان، این مزرعه خشکیده را آبیاری نمایند تا برای نسل های آینده ثمر قابل توجهی را هدیه دهد. گروه وکلای پارسا مجموعه ای متشکل از وکلای پایه یک دادگستری مجرب و مسئول و تحصیل کرده در برترین دانشگاهای کشور است، که بیش از ده سال در زمینه های مختلف حقوقی فعالیت موفق داشته اند. شرکتی که با نام مخصوص برای انجام امور تجاری بین دو و یا چند نفر مسئول تضامنی تشکیل شود، شرکت تضامنی می گویند. تضامنی بودن مسئولیت ها به این معنا است که در صورتی که دارایی های شرکت برای پرداخت… قبل از آشنایی با صفر تا صد مراحل ثبت شرکت، باید بدانید تا زمانی که شرکت به نام شما ثبت نشده باشد هیچ حق و حقوقی نخواهید داشت.

اقسام اشخاص حقوقی خصوصی

افراد قائل است مگر حقوق و وظائفی که بالطبیعه فقط انسان ممکن است دارای آن باشدمانند حقوق و وظایف ابوت – نبوت و امثال آن. میزان تکرار معاملات تجاری به نحوی که مشمول تعریف حقوق تجارت گردد، بستگی به عرف و عادت محل دارد و نمی توان تعداد معینی برای آن قائل شد . آنچه در این تعاریف باید موردنظر قرار گیرد، آن است که منظور از دولت، قوه مجریه نیست، بلکه دولت به معنای عام کلمه مدنظر است.

موضوع روابط کار – در بسیاری از موارد افراد، در سایر زمینه های حقوقی، این روند ممکن است کاملا برعکس است. به عنوان مثال، قانون مدنی اجازه می دهد تا برای برابری از احزاب، که ثبت برند در آن افراد و سازمان ها می توانید توانایی های بالقوه خود را تحقق بخشند. با توجه به وضعیت حقوقی افراد، آن است که، در حال حاضر در بالا ذکر شد، متشکل از ظرفیت های قانونی.

انواع اشخاص حقوقی

به نظر حقوق دان ها مالکیت اشخاص حقوقی نوعی مالکیت اشتراکی است و شخصیت حقوقی در واقع، شخصیت مجموعه مالکین است که طبق توافقات میان آنها به وجود آمده است. شخصیت حقوقی شامل افراد و انسان ها نمی­شود و به مجموعه ای از افرادی گفته می­شود که در کنار هم و زیر نظر قانون، شخصیت جدید و مستقلی دارند. اشخاص حقوقی در واقع ماهیت تجاری داشته و شامل هر شرکت، موسسه یا سازمان انتفاعی یا غیر انتفاعی می­شود.

قوانین، منابع درسی،مقالات حقوقی اعم از حقوق دانان و دانشجویان

در واقع، شخص در عالم حقوق، عام تر از آنچه ما تصور می کنیم ، می باشد. بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم. از جمله شرایط اخذ مجوز، داشتن حداقل یک سال سابقه کار حقوقی و حداقل سرمایه غیر نقدی یک میلیون ریالی است. قالب پاورپوینت پاورپوینت یک نرم افزار کاربردی است که بیشتر برای کنفرانس، کسب و کار، آموزش و پرورش استفاده می شود. “قالب پاورپوینت”تم یا قالب پاورپوینت تم یا قالب های پاورپوینت ابزارهای پیش ساخته توسط طراحان می باشند که …

طبق ماده 1 آیین نامه اصلاحی ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری، یعنی موسساتی که به منظور مقاصد غیر تجاری مثل امور علمی، ادبی، خیریه و امثال آن ها تشکیل می شوند و شرکای آن ها ممکن است قصد انتفاع داشته و یا نداشته باشند. این شخصیت حقوقی ساخته شده، نام، نشان، مسئولیت، اموال ثبت تغییرات شرکت و بدهی های مربوط به خود را دارد. اما نکته قابل توجه این‌ است که اداره کردن یک شخصیت حقوقی توسط یک یا چند شخص حقیقی انجام می‌ گیرد که این افراد به جای شخصیت حقوقی ساخته شده، امضا می‌ کنند، معامله می ‌کنند، به بانک می‌ روند و سایر اقدامات لازم را بعهده می گیرند.

این گروه اهداف مشخصی داشته و با منظور و برنامه ای از پیش تعیین شده به منظور ارائه خدمات عمومی، انجام فعالیت می کنند. اهداف، ضوابط و مقررات حاکم بر این گروه، وابسته به دولت و حکومت بوده و هدف شان کسب درآمد و سود نیست و برای خدمت رسانی به جامعه و حکومت فعالیت می­کنند، مانند شهرداری، بنیاد مسکن و سایر نهاد های دولتی. اعمال تصدى به دسته ديگرى از اقدامات دولت گفته مى‌شود که به‌منظور تأمين منافع عمومى و اجتماعى و مايحتاج و ارزاق عمومى و دادن سرويس و خدمات لازم به افراد جامعه انجام مى‌گيرد و همانند تکاليف و وظايف اشخاص حقوقى و شرکت‌هاى خصوصى است مانند توزيع کالا، خريد و فروش اجناس و غيره. ۱- شخصیت حقوقی به فرض قانون گذار دارای وجودی اعتباری و قراردادی می یابد و دارای تمامی حقوق و تکالیف که یک شخص حقیقی دارد، می باشد. موسسات غیر تجاری به موسساتی گفته می شود که فعالیت های تجاری انجام نمی دهند.

قانون جزای جدید فرانسه که در 22 ژوئیه 1992 به تصویب رسید و در اول مارس 1994 به مرحله اجرا گذاشته شد و هم اکنون در کشور فرانسه در حال اجرا می باشد، مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی را جرم انگاری نموده است. با توجه به نتایج مطالعه پیشنهاد می شود که در زمینه مسئولیت کیفری ضمانت های اجرایی قانون تقویت شود. از ماده300 لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت میتوان استنباط کرد که شرکت های دولتی تنها می توانند در قالب شرکت سهامی تشکیل شوند. قانون‌گذار ایران در ماده 143 قانون مجازات اسلامی، با قراردادن مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی بر اساس نظریه مغز متفکر، این نهاد را به‌صورت مضیق پذیرفته است. قانون‌گذار در پذیرش این نهاد و در تنظیم ماده 143 تحت تأثیر قانون جزای فرانسه بوده است. البته پذیرش نظریه مغز متفکر تنها در مورد مجازات‌های تعزیری است؛ لکن در مورد دیه، قانون‌گذار موسع عمل کرده و به‌نوعی نظریه دیگر یعنی نظریه مسئولیت مافوق یا مسئولیت کارفرما را لحاظ کرده است.