سوال درباره سهم الشرکه

آبادیس از سال 1385 فعالیت خود را در زمینه فن آوری اطلاعات آغاز کرد. دیکشنری آنلاین آبادیس از ابتدا تاکنون تغییرات بسیاری کرده و ویژگی های مختلفی به آن اضافه شده است. آبادیس افزونه ای کاربردی برای مرورگرهای ثبت برند تجاری فایرفاکس و کروم، اپلیکیشن موبایل و همچنین ربات تلگرام دیکشنری و مترجم طراحی کرده است که میتوانید از لینک های بالا دانلود کنید. با تشکر از مشارکت شما در بهبود محتوا سایت، بازخورد شما با موفقیت ثبت شد.

درصورتی‌ که در اساسنامه شرکت اشخاص صحبتی از نحوه تقسیم سود و زیان نیامده باشد، تقسیم سود و زیان بر اساس میزان آورده هر یک از شرکا در شرکت مشخص می‌شود. به عبارت دقیق‌تر میزان تقسیم سود و زیان هر یک از شرکا بر مبنای سهم هر شریک صورت می‌گیرد. سهم الشرکه به معنای حقی است که افراد با آوردن بخشی از سرمایه در شرکت دارا می‌شوند. به عبارت دیگر، سهم الشرکه در شرکت تا حدودی شبیه به سهام در شرکت ‌های سهامی است با این تفاوت که سهم در این شرکت ها در ورقه‌ای که بیان‌ کننده آن باشد، درج نمی‌شود که این امر به دلیل اصل غیرقابل ‌انتقال بودن سهم در شرکت اشخاص می باشد. از آنجایی‌ که در شرکت اشخاص هویت افراد در عضویت شرکت نقش قابل‌ توجهی دارد، انتقال سهم به‌ صورت آزادانه انجام نمی‌شود. به طور کلی گاهی افراد به منظور ثبت شرکت، بخشی از سرمایه را بر عهده می‌گیرند.

زمانی که سود و منافعی از طریق شرکت بدست می آید مدیر مسئول تقسیم این سود به سهامداران شرکت است. در صورت پرداخت نکردن آن از راه قانونی باید اقدام کرد. نحوه تقسیم سود و زیان شرکت در اساسنامه مشخص می گردد و در صورتیکه اساسنامه در این خصوص صحبتی نکرده باشد، سود و زیان شرکت به میزان سهم هر شخص تقسیم می گردد. در شرکت های با مسئولیت محدود، تضامنی و نسبی مجامع با حضور دارندگان حداقل نصف سرمایه قابل تشکیل است. اگر در اولین دعوت اکثریت مذبور حاصل نشد تصمیمات مجمع با اکثریت عددی قابل اتخاذ است هر چند که اکثریت حاضر دارای حداقل نصف سرمایه نباشند. درنتیجه باید گفت که سهم الشرکه با مشخص کردن حق رأی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های شرکت مؤثر باشد.

  • این امر اغلب برای جلوگیری از کسب حق اکثریت توسط یک یا چند شریک صورت می گیرد.
  • انتقال در صورتی که به نفع شخصی خارج از شرکت باشد، وقتی مؤثر است که رضایت اکثریت عددی شرکا که لااقل سه ربع سرمایه متعلق به آنهاست، وجود داشته باشد(ماده 102 ق.ت).
  • سهم الشرکه به این معنی است که تقاضا و حقوق مالی شخص در قبال سود و زیان شرکت با توجه به سهمی که دارد.همچنین حقوقی مالی است که شخص طلبکار می تواند آن را از شرکت خود مطالبه کند.
  • 2ـ صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه به یکی از دفاتر اسناد رسمی ارائه و تقاضای صدور سند رسمی دراجرای ماده 103 قانون تجارت شود و سپس اصل سند رسمی یا تصویر برابر اصل شده و همراه با اصل صورتجلسه جهت ثبت به اداره ثبت شرکتها ارسال گردد.

چنانچه مدارک فوق موجود نباشد، باید علاوه بر مطالبه سهم الشرکه باید دعوی اثبات شراکت نیز اقامه گردد. در این صورت مدارک زیر نیز می‌تواند به عنوان ادله و اماره دعوی قرار بگیرد. انتقال قراردادی سهم الشرکه مؤثر نیست، مگر آنکه علاوه بر رضایت شرکا، شرایط دیگری هم که قانون معین کرده است محقق باشد.

نمونه صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکتهای با مسئولیت محدود

علیهذا انتقال ثبت شرکت ولو به شرکاء هم باشد رضایه سایر شرکاء به شرحی که در ماده ۱۰۲ مقرر است لازم است. ماده ۱۳۱ قانون تجارت مقرر کرده است که در چنین صورتی، شرکا باید «… سهم آن شریک را از دارایی شرکت نقداً تأدیه کرده و او را از شرکت خارج کنند» و الا طلبکاران می توانند انحلال شرکت را تقاضا کنند. اگر شرکای شرکت تصمیم گرفتند بدهی شریک ورشکسته را از سهم الشرکه او پرداخت کنند، لازم است این سهم الشرکه تقویم شود. در هر حال در صورتیکه میزان سهم الشرکه تا ۲۰ میلیون تومان باشد؛ مرجع صالح شورای حل اختلاف است، بیش از این مبلغ را دادگاه صالح است.

سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی و شرکت نسبی، مانند سهام در شرکت‌ های سهامی است؛ با این تفاوت که سهم در این شرکت ها، که شرکت اشخاص نیز نامیده می‌شوند، در برگه ‌ای که بیان‌ کننده آن باشد، ذکر نمی‌شود. در مورد قراردادهای کتبی شرکت مدنی، شریک در صورت مطالبه سهم الشرکه می تواند با ارائه آن قرارداد به دادگاه، شراکت خود را اثبات نماید. اما چنان چه قرارداد شرکت شفاهی و لفظی باشد، شریک برای طرح دعوی مطالبه سهم الشرکه بایستی ادله لازم را ارائه دهد، این ادله شامل اقرار یا شهادت سایر شرکا می تواند باشد.

سهم الشرکه

چنین شرطی دارای اعتبار است زیرا شرکا پیشتر به ورود وراث رضایت داده اند. به عبارت بهتر تعداد رأی هر شریک در تصمیم‌ گیری‌ های شرکت با توجه به مقدار سهمی که دارد، مشخص می‌شود. اگر تعداد شرکاء 12 نفر یا بیشتر باشد، انتخاب هیات نظار و قید نام آن ها در صدر صورتجلسه. اخذ و ارائه مفاصاحساب مالیاتی از اداره پیگیری ثبت تغییرات شرکت کل مالیات بر شرکت ها ( سازمان امور مالیاتی کشور) الزامی است. لازم نیست ورثه حتماً اهلیت تجاری داشته باشند و حتی لازم نیست که اهلیت داشته باشند تا بتوانند به عنوان شریک به شرکت وارد شوند، بلکه کافی است که قیم آنان رضایتشان را اعلام کند. همچنین، این قاعده جنبه آمره ندارد و به دو صورت قابل تعديل است.

با توجه به قانون تجارت برای تصمیم‌گیری جلسه مجمع تشکیل می‌شود. به منظور تشکیل این جلسه باید حدنصابی حاضر باشند و با موضوع موافقت نمایند. این حدنصاب مذکور در قانون که برای بار اول اکثریت دارای نصف سرمایه و در بار دوم اکثریت عددی شرکت است، به‌ وسیله میزان سهم مشخص می‌شود. از سوی دیگر، شرایط اساسی صحت معامله و ارکان عقد اجاره با توجه به ماده 190 قانون مدنی و تعریف قانونی اجاره، از حیث مشخص بودن موضوع معامله و امکان استیفای منفعت و قدرت بر تسلیم در اجاره سهام، مصداق ندارد. بنابراین، با توجه به نظر قضات که در بالا تر گفته شد، نمی ‎توان اجاره سهام شرکت را صحیح دانست.

ثبت شرکت

اگر دعوا بین شرکاء و شرکت، یا بین شرکاء با یک شریک مشخص باشد. در مورد شرکت های تجارتی هم به همین روال می باشد و چون در واقع شرکت خود، دارای شخصیت حقوقی مستقلی است و می‌تواند طرف دعوی قرار بگیرد و متعهد به پرداخت سهم الشرکه شریک است، در صورت عدم پرداخت، می توان از اموال شرکت معادل سهم او را توقیف کرد. هر شریک در ازای وارد کردن سهم به شرکت، دارای حقی می شود که به سهم الشرکه تعبیر می شود. سهم الشرکه حق شریک در شرکت و یک حق مالی است؛ زیرا ارزش مبادله ای دارد .حق شریک را نمی توان از حقوق عینی تلقی کرد و با آوردن حصه در شرکت، مال آورده شده، به شرکت منتقل می شود و شرکا به دلیل آوردن حصه، طلبکار یکدیگر نمی شوند، بلکه طلبکار شرکت اند.

COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد. در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود. با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای eight صفحه است به صورت فایل PDF در اختیار داشته باشید. در صورت نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با مشاوریندادمهرتماس حاصل فرمایید.

ب : ابطال تعیین درصد سهم الشرکه

البته معمولاً طرفین با پرداخت ما به التفاوت مرغوبیت یا کاهش و افزایش متراژ، تعادل تقسیم با درصد سهم الشرکه را برقرار می کنند و از آنجا که هر واحد نیز لزوماً باید در سهم یک شریک قرار گیرد، با پرداخت ما به تفاوت تناسب بر قرار می گردد. فلذا با توجه به این عرف قاطع، دعوای مطالبه ما به التفاوت متراژ باید بدواً مسموع تلقی گردد و نیازی به دعوای ابطال تقسیم نیست. نظر دیگر این است که علت تامه غبن، ارزیابی اشتباه نبوده بلکه تعیین درصد سهم الشرکه نصف نصف است. پس اگر سهم الشرکه ۶۰ درصد مالک و ۴۰ درصد سازنده تعیین گردد، غبن مالک دیگر منتفی می شود.

زیرا سه چهارم مبغ سرمایه این شرکت، می‌شود ۹۰هزار تومان. در همین مثال اگر ۴ شریکی که هرکدام ۲۵ هزار تومان در شرکت سرمایه دارند، رضایت داشته باشند، هم اکثریت عددی را دارند و هم اکثریت سرمایه را. سهم الشرکه را به غیر نمیتوان منتقل نمود مگر شرکائی که اقلا سه چهارم سرمایه متعلق به آنها بوده و علاوه بر آن اکثریت عددی نیز داشته باشند و با انتقال موافقت نمایند. و فلسفه وضع آن هم این است که شخصیت شرکاء در نظر یکدیگر موثر بوده و ممکن است شرکاء حاضر نباشند با هر کسی شرکت داشته باشند.

اما در شرکت های تجاری می توان از خود شرکت مطالبه سهم الشرکه یا سود را کرد. در صورت عدم پرداخت شرکت از طریق قانون و از منبع دارایی های شرکت سهم الشرکه قابل وصول است. انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود به دو صورت قهری و قراردادی صورت می گیرد. نقل و انتقال سهم به صورت قهری و غیر ارادی با فوت شریک حاصل می گردد، به این صورت که وراث وی مالکان سهم الشرکه و جایگزین وی در حقوق و تعهدات می گردند و در سود و زیان شرکت نیز شریک می گردند. هر یک از شرکا برای ثبت شرکت، بخشی از سرمایه را بر عهده می‌گیرند.

اما به دليل اينكه آورده و سهم او كمتر است حاضر به مشخص شدن و امضاي سهم ا … 7ـ در صورتیکه تعداد شرکاءاز 12 نفر بیشتر باشد انتخاب هیأت نظار مرکب از سه نفرالزامی و درابتدا صورتجلسه نام اعضای هیأت نظار نوشته شود و ذیل صورتجلسه را امضاء نمایند. حقوق مادی و معنوی اين پايگاه متعلق به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است و نشر غیرمجاز محتوای آن پیگرد قانونی دارد. حضور در دارایی و پرداخت four در a hundred مبلغی که خواهان انتقال آن هستند. در صورتیکه تعداد شرکاءاز ۱۲ نفر بیشتر باشد انتخاب هیأت نظار مرکب از سه نفرالزامی و درابتدا صورتجلسه نام اعضای هیأت نظار نوشته شود و ذیل صورتجلسه را امضاء نمایند.