انواع سهام شرکت سهامی

ضمنا هیئت مدیره تعهد نموده که کلیه برگه های سهام با نام شرکت ابطال و به جای آن سهام بی نام صادر گردید و در اختیار سهامداران قرار گرفت. ضمناً هیئت مدیره تعهد نموده که کلیه برگه های سهام بی نام شرکت ابطال و به جای آن سهام با نام صادر گردید و در اختیار سهامداران قرار گرفت. مبلغ اسمی سهام یا همان ارزش ریالی سهام باید برای تمامی سهامداران باید مساوی باشد. در صورتی که بخشی از سرمایه شرکت به صورت غیر نقدی باشد (طلا، یک قطعه زمین و هر کالایی که ارزش مالی داشته باشد) می بایست توسط کارشناسان رسمی تایید گردد و معادل ریالی ارزش آن در اوراق شرکت به عنوان سرمایه غیر نقدی ذکر گردد.

در خصوص وضعیت دوم ، یعنی رابطه میان انتقال گیرنده وانتقال دهنده ، به نظر می رسد که قانون گذار با محدود نمودن اثر بی اعتباری انتقال سهام بدون رعایت مفاد ماده forty نسبت به “شرکت و اشخاص ثالث” به روشنی بر آن بوده تا آثار اراده طرفین (واگذارنده و انتقال گیرنده) ، را میان خود ایشان به رسمیت بشناسد . به همین جهت پس از توافق به انتقال هیچ دخل و تصرف حقوقی از سوی واگذارنده نسبت به سهام بدون رضایت انتقال گیرنده به این بهانه که مقررات ماده forty ثبت شرکت در تهران مراعات نشده ، مجاز نیست . در غیر این صورت ممکن است تصرفات حقوقی واگذارنده مشمول عناوین کیفری واز جمله کلاهبرداری بوده و قابل تعقیب باشد . در نتیجه و در صورت خودداری واگذارنده به امضای دفتر ثبت سهام، انتقال گیرنده می تواند با مراجعه به دادگاه ، الزام واگذارنده را به انجام این کار خواستار گردد. از مفهوم مخالف ماده بالا بر می آید که در شرکتهای سهامی خاص نقل و انتقال سهام می تواند مشروط به موافقت مدیران شکرت یامجامع عمومی صاحبان سهام بشود.

سهام با نام چیست

ماده ۲۶ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت بیان داشته که در ورقه سهم، حتما باید نوع سهام نوشته شود یعنی مشخص باشد که ورقه سهم، بیانگر سهام بانام است یا سهام بی نام. عموما سود سهام ممتازه به صورت تضمین شده و ثابت بر روی اوراق سهام قید می گردد. “مادام که تمام مبلغ هر سهم پرداخت نشده صدور ورقه سهم بی نام یا گواهینامه موقت بی نام ممنوع است. به تعهد کننده این گونه سهام گواهینامه موقت بانام داده خواهد شد که نقل انتقال آن تابع مقررات مربوط به نقل و انتقال سهام بانام است.” اگرچه قانون گذار شرکت را موظف به صدور گواهینامه موقت سهم و تسلیم آن به سهامداران تا زمانی که اوراق سهام صادر نشده ، نموده است ، با این حال به دلیل عدم وجود ضمانت اجرا برای این تکلیف ، کمتر شرکتی خود را در گیر تشریفات و هزینه های ناشی از صدور گواهینامه مزبور می سازد . چنین گواهینامه ای که در حکم برگ سهم است ، بایستی معرف تعداد و نوع سهام و مبلغ پرداخت شده آن باشد ، و طی یک سال پس از پرداخت تمامی مبلغ اسمی سهم ، باید ورقه سهم صادر وبه سهم داران تسلیم و گواهینامه موقت سهم مسترد و ابطال گردد.

ما تماس می‌گیریم

بنابراین ورثه شخص سهامدار پس از فوت او به قائم‎مقامی از متوفی، جزو سهامداران شرکت می‎شوند و دارای همان حقوقی که متوفی در شرکت داشت، مانند حق دادن رأی و حق دریافت سود، می‎باشند. در آن آزادانه است یعنی شریک می‎تواند در مواقع لزوم، با انتقال سهمش از شرکت خارج شود. درخصوص مقررات انتقال سهام، بین شرکتهای سهامی عام و خاص تفاوت وجود دارد.

دارنده سهم نمی تواند به نسبت سهم خود ادعایی برای مالکیت بخشی از دارایی های شرکت را داشته باشد. با سلام ضمن تشکر از راهنمائی تان ،اینجانب کارمند با نوع قراردادکارمعین ،یکی از زیر مجموعه های شهرداریم خواستم بدونم سهامداری وعضویت در هیئت مدیره شرکت سهامی خاص با این نوع قرارداد همکاری که کارمند رسمی نبوده از نظر قانونی اشکال دارد یا خیر. برای ثبت شرکت سهامی خاص در اداره ثبت شرکتها نیاز به مدرک تحصیلی و ارائه آن برای هیچکدام از اعضا نیست. برای ثبت شرکت سهامی خاص حداقل باید 3 نفر سهامدار ( که عضو هیئت مدیره هستند یعنی یک نفر مدیر عامل، یک نفر رئیس هیئت مدیره و یک نفر عضو هیئت مدیره ) و دو نفر هم بازرس باشند.

بنده موسسه کاریابی با مجوز از وازرت تعاون کار و رفاه اجتماعی دارم .یک شریک دارم و میخواهم شرکتی به ثبت برسانم و شریکم را بعنوان مدیر عامل معرفی کنم . شرکت قراردادی است که اشخاص حقیقی حقوقی بین خود به امضا می رسانند تا در چهارچوب خاصی از قوانین تعریف شده ( اساسنامه ) عمل نمایند. این قرارداد ( شرکت ) می تواند شامل قوانین بین خود اعضا و همچنین نحوه تعامل با افراد و یا شرکت های دیگر باشد. از نظر معنای لغوی شرکت به معنای شریک شدن و همدست شدن در کاری می باشد و دهخدا شرکت را شریک شدن , انبار گشتن و مشارکت اتحادی چند نفر برای غرض و یا نفعی خاص معنا کرده است. پس از تحویل مدارک به اداره، بخش مربوطه استعلام های لازم را انجام داده و پس از آماده نمودن مدارک درخواستی متقاضی ، جهت تحویل آن ها اقدام می نماید. شرکتی است که با اهداف هفت گانه ی مندرج در قانون بخش تعاونی با قید واژه ی تعاونی تشیل می شود و جهت تشکیل آن حدقل 7 نفر با تابغیت ایرانی باید حضور داشته باشد.

  • زمانی که شرکت بخواهد به جهت مصالح اقتصادی، شرکاء خود را بشناسد، می تواند سهام بی نام را که معلوم نیست در دست چه اشخاصی است به سهام بانام تبدیل کند.
  • برای تبدیل انواع سهام و سایر موارد مربوط به آن، نیاز به حضور یک یا چند کارشناس و یا مشاور ثبتی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.
  • مدارک لازم، مراحل و تشریفات مربوط به نقل و انتقال سهام رو در همین مقاله مطالعه بفرمایید.
  • با این حال ، بسیاری از موسسین ، به ویژه هنگامی که مبلغ اسمی سرمایه بالاست ، از امتیاز تعهد سهام بهره برده تا به جای پراخت یکجای سرمایه از سرمایه خود در امور دیگر سود گیرند.
  • در حالی‌ که خارج از بازار بورس برای تصاحب یک شرکت نیازمند سرمایه بسیار سنگینی هستید.

که در این حالات دادگاه به این شرکت فرصت شش ماهه ای داده می شود تا مشکلات حل شوند در غیر این صورت حکم انحلال شرکت صادر می شود. رعایت تمامی موارد فوق برای همه صورتجلسات حتی اگر صورتجلسه با حضور 100% سهامداران تشکیل بشه الزامیه. بر روی سهام بی نام اسمی قید نشده است و این سهام همانند یک چک ویا سندی می ماند که در وجه حامل است یعنی اگر شخص ان را گم کند فردی که ان را پیدا کرده است می تواند مدعی ان باشد که سهام متعلق به او است . لطفا جهت تغییرات شخصیت حقوقی خود فرم زیر را تکیمل و ارسال فرمائید.

مطابق ماده ۴۳ لایحه قانون تبدیل سهام عبارت است از تغییر نوع سهام شرکت از سهام بی ‌نام به سهام با نام و بالعکس به موجب مقررات اساسنامه یا تصمیم مجمع عمومی شرکت.انواع سهام در بخش سهام / سهم به تفکیک و به طور کامل شرح داده شده است. احد از سهامداران یا اعضای هیئت مدیره با حق توکیل به غیر یا وکیل رسمی شرکت وکالت داده می شود ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت صورت جلسه و پرداخت حق الثبت و امضای دفاتر ثبت اقدام نماید. سلام برای فروش سهام شرکتی که سهامی خاص است و سهامداران آن دولتی هستند و بعد از چند مرحله برگزاری مزایده مجوز ترک تشریفات را اخذ نموده اند آیا باید برای مذاکره با خریدار جدید قیمت تعیین شده توسط کارشناس رسمی رعایت شود و یا میتوان زیر قیمت کارشناسی هم با مذاکره توافق کرد . سلام.ما یک شرکت سهامی خاص داریم.الان میخوایم سهم یکی از شرکا رو منتقل کنیم به فرد جدیدی.الان باید مجمع فوق العاده تشکیل بشه یا مجمع عمومی عادی؟در اساسنامه هم چیزی در این خصوص نوشته نشده. طبق ماده ۳۲ لایحه اصلاحی قانون تجارت، مبلغ اسمی سهام و همچنین قطعات سهام، در صورت تجزیه باید متساوی باشد. در شرکت های سهامی می توان از نقل و انتقال سهام به عنوان وسیله ای برای خروج شرکا و یا ورود شریک جدید استفاده کرد.

چه نامی برای شرکت مان انتخاب کنیم ؟

در شرکت‌های سهامی عام مؤسسین ۲۰ درصد از مجموع سهام را با توافق برای خود معین می‌کنند و مازاد سرمایه را همراه با اعلام تعداد سهامی که اشخاص حق خرید آن را دارند، در طرح اعلامیه پذیره‌نویسی قید و برای اطلاع عموم آگهی می‌کنند. ورقه سهم به سند قابل معامله‌ای گفته می‌شود که نماینده تعداد سهامی است که ثبت برند صاحب شرکت سهامی دارد. سهام هـر شرکت به ۳ نوع سهام با نام، سهام بی‌نام و سهام ممتاز تقسیم می‌شود. سهمی است که ورقه راجع به آن متضمن نام صاحب سهم نیست، بلکه به صورت سند در وجه حامل تنظیم می شود. سهم بی نام به صورت سند در وجه حامل تنظیم و ملک دارنده آن شناخته می شود، مگر این که خلاف آن ثابت شود.

مبلغ اسمی سهام با ارزش واقعی سهام متفاوت است و شرکتی که بعد از سالها فعالیت و رونق در کسب و کار به دلیل اعتبارات کسب شده ارزشمند گردیده است ارزش واقعی سهام آن بسیار بالاتر از مبلغ اسمی آن است و معادل چند میلیون تومان به فروش می رسد. ۲) صاحب سهام بانام باید انتقال را راسا یا توسط وکیل در دفتر ثبت شرکت تصدیق نماید. انتقال بانام سهام شرکت، بدون رعایت شرایط قانونی فوق، از نظر شرکت پیگیری ثبت تغییرات شرکت و اشخاص ثالث فاقد اعتبار است. مزایای سهام بانام گوناگون است؛ برای مثال اگر شرکتی بخواهد از هویت تمام سهامداران خود آگاه باشد امری که موجب تسهیل ارتباط شرکت با صاحب سهم می‌شود و معلوم می‌کند تقسیم سرمایه چگونه است و قدرت تصمیم گیری در اختیار چه کسانی است، سهام بانام صادر می‌کند. همچنین سهام بانام وسیله خوبی برای مقامات دارایی است، تا درآمد صاحبان سهام را دریابند و محاسبه کنند.

پس از انقضاء مهلت مذکور برابر تعداد سهامی که تبدیل نشده است سهام بی نام صادر شده و در مرکز شرکت نگاه داری شود تا هر موقع که دارندگان سهام بانام مراجعه نمودند, سهام بانام آنان اخذ و باطل و سهام بی نام به آن ها داده شود. سهام کنترلی حداقل سهامی است که دارنده آن نیاز دارد تا بوسیله آن بتواند اکثریت اعضاء هیات مدیره شرکت را انتخاب نماید تا از این طریق هدایت و کنترل شرکت را به اشخاصی که خودش می خواهد بسپارد. هرگونه تغییری در امتیازات وابسته به سهام ممتاز باید یا به تصویب مجمع عمومی فوق العاده شرکت برسد و یا با جلب موافقت دارندگان نصف به علاوه یک این گونه سهام انجام بگیرد. یعنی همان طور که چک در وجه حامل را بدون نیاز به درج امضاء یا اخذ رسید یا تنظیم سند و…می توان مکرراً نقل و انتقال نمود ورقه سهام بی نام را نیز می توان به همین ترتیب. بنابراین از نظر مقرراتی که مشوق شفافیت در نظام های مالی هستند و نیز از نظر مقررات داخلی و معاهدات بین المللی که بر مبارزه با پولشویی، تاکید نموده اند نظام صدور و نقل و انتقال سهام بی نام و اسناد در وجه حامل به طور روزافزون، دچار محدودیت ها و ممنوعیت‌های خاص خود شده اند.

سهام بانام

واضح است که دارندگان این گونه سهام وظیفه دارند پیش از تشکیل مجمع به شرکت مراحعه و ورقه حضور در مجمع را دریافت کرده و در روز تشکیل مجمع مشخصات کامل خود را به همراه نشانی و تعداد سهام و تعداد رای در ورقه حضور و غیابی که برای تشخیص هویت ایشان و تعیین حد نصاب قانونی جهت تشکیل مجمع بر اساس ماده ninety nine قانون تجارت قید کنند. هر شرکت سهامی می‌تواند به موجب اساسنامه و همچنین تا موقعی که شرکت منحل نشده است، طبق تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده سهام ممتاز صادر کند. هرگونه تغییر در امتیازات سهام ممتاز باید با تصویب مجمع عمومی شرکت و با جلب موافقت دارندگان اکثریت «عددی» انجام شود. بنابراین؛ هر کس که آن ورقه سهم را در اختیار داشته باشد مالک آن میزان سهام و دارای کلیه حقوق ناشی از سهام شناخته می‌شود و مثلا می‌تواند به عنوان سهامدار در مجامع عمومی شرکت، حضور پیدا کند و نامزد عضویت در هیات مدیره شرکت گردد. مزیت سهام با نام در این است که در هنگام سرقت یا مفقود شدن و یا جعل، امکان اثبات ادعا آسان تر است، همچنین امکان کنترل سهامداران این نوع سهام، راحت می باشد.