انواع شرکت های تجاری در حقوق ایران

پس از اینکه اطلاعات لازم در مورد ثبت شرکت و مراحل آن را از این صفحه کسب کردید و تصمیم لازم را در مورد اینکه می خواهید چه شرکتی را ثبت نمایید اتخاذ کردید، مهمترین مساله ای که پیش می آید، اطلاع از هزینه های ثبت شرکت است تا بتوانید در مورد هزینه ها و دیگر مسائل تصمیم گیری نمایید. چرا ؟ چون به زمانی که می گذارید و آزمون و خطا هایی که انجام می دهید و هزینه های قانونی که به خاطر آزمون و خطاهایتان چندباره پرداخت می کنید نمی ارزد. یعنی اگر تمام این هزینه های زمانی پیگیری ثبت تغییرات شرکت و مالی و روحی را پرداخت می کنید، در آخر جمع کنید، به خود می گویید، کاش از اول ثبت شرکت خود را به یک موسسه معتبر ثبتی سپرده بودم و این همه اذیت نمی شدم. شرکتی است که برای انجام امور تجاری تحت نام مخصوصی بین 1 یا چند نفر شریک ضامن و 1 یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می شود. مراكز و سازمان‌هاي مزبور و مراجع مشابه نيز بنا به ضرورت و به صورت مقطعي اقدام به نظارت بر شركت‌هاي دولتي و دستگاه‌هاي مجري واگذاري سهام شركت‌هاي مزبور مي‌كنند.

  • ماده 69- به دستگاههای اجرایی اجازه داده می‌شود تا بیست و پنج درصد (25%) اعتباراتی که از محل اصلاحات مذکور در تبصره ماده فوق‌الذکر در هر کدام از واحدهای سازمانی صرفه‌جویی می‌گردد را (با تأیید ذی‌حساب مربوطه) به عنوان فوق‌العاده بهره‌وری غیر مستمر به کارمندان و مدیرانی که در همان واحدها، خدمات برجسته انجام می‌دهند پرداخت نمایند.
  • بنابراین پس از توافق خریدار و فروشنده در مبلغ و مودر معامله، با بیان اراده خود (فروختم و خریدم) مالکیت از فروشنده به خریدار منتقل می¬شود، ولی برای اینکه این انتقال مالیکت جنبه رسمی و قانونی پیدا کند و در تمامی ادارات و شهرداری¬ها و بانک¬ها معتبر باشد، باید تشریفات انتقال رسمی صورت بگیرد.
  • طبق ماده 23 قانون محاسبات عمومی هزینه عبارت است ازپرداخت هایی که بطور قطعی به ذینفع درقبال انجام تعهد یا تحت عنوان کمک ویا عناوین مشابه با رعایت قوانین ومقررات مربوطه صورت می گیرد.
  • درایران اگر تفاوت بین دریافت های جاری با اعتبارات هزینه ای دولت بدون احتساب درآمد حاصل ازفروش نفت وگاز منفی باشد کسری بودجه واگر مثبت باشد مازاد بودجه گفته می شود.

حدود اختیارات و وظایف شوراهای فرعی را قانونی معین می‌کند و تشکیلات آنها به تصویب شورای عالی می‌رسد. به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأمورین یا واحدها با آیین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی به نام «دیوان عدالت اداری» زیر نظر ثبت شرکت رئیس قوه قضاییه تأسیس می‌گردد. قضات دادگاه‌ها مکلفند از اجرای تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های دولتی که مخالف با قوانین و مقررات اسلامی یا خاجر از حدود اختیارات قوه مجریه است خودداری کنند و هر کس می‌تواند ابطال این گونه مقررات را از دیوان عدالت اداری تقاضا کند.

روند ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها

پروانة فعالیت مراکز فرهنگی پس از دریافت گزارشهای فعالیت و بررسی عملکرد آنها به طور موقت از سوی دبیر هیأت صادر و به مهر دبیرخانه ممهور خواهد شد و مدت اعتبار آن یک سال است. ذکر اهداف فرهنگی و مصادیق فعالیتها در محدودة وظایف هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی. تبصره 2- اعلام نظر هیأت مبنی بر تأئید یا رّد مدیر جدید باید در مدت یک ماه از تاریخ معرفی مدیر مسئول جدید به مرکز فرهنگی ذی‌ربط ابلاغ شود. قانون­گذار با وضع ماده­ فوق، شتاب­زدگی در انعقاد قرارداد کار دائمی بالاخص در کارهای تخصصی را پیش­ بینی و با پیشنهاد دوره آزمایشی طرفین را دعوت به شناخت بهتر روابط کاری نموده است.

تشخیص خصوصی یا دولتی بودن شرکت

ماده fifty two – هر نوع به کار گیری افراد در دستگاههای اجرائی به غیر از حالات مندرج در ماده forty five و تبصره ماده 32 این قانون ممنوع می‌باشد. تبصره 4- تعیین محل خدمت و شغل مورد تصدی کارمندان پیمانی در پیمان نامه مشخص می‌گردد و در مورد کارمندان رسمی به عهده دستگاه اجرائی ذی ربط می‌باشد. تبصره 1- کارمندانی که به موجب قوانین مورد عمل به استخدام رسمی در آمده اند با رعایت مقررات این قانون به صورت استخدام رسمی ادامه خواهند داد.

و – دارابودن مدرک تحصیلی دانشگاهی و یا مدارک همتراز(برای مشاغلی که مدارک همتراز در شرایط احراز آنها پیش‌بینی شده است‌) . الف – داشتن حداقل سن بیست سال تمام‌و حداکثر چهل سال برای استخدام رسمی و برای متخصصین بامدرک تحصیلی دکتری چهل و پنج‌سال . 2 – ارائه فرمهای موردنیاز جهت انجام خدمات از طریق ابزار و رسانه‌های الکترونیکی‌. 1 – اطلاع رسانی الکترونیکی درخصوص شیوه ارائه خدمات همراه با زمان‌بندی انجام آن و مدارکی که متقاضی باید ارائه نماید. ج – انعقاد تفاهمنامه با مدیران واحدهای مجری براساس حجم فعالیتها و خدمات و قیمت تمام‌شده آن و تعیین تعهدات طرفین. 3- بعد از وارد کردن یکی از مشخصات شرکت و تصویر امنیتی بر روی ” جستجو ” کلیک نمایید تا شرکت مورد نظر شما در ذیل آن نمایش داده شود.

تعریف شرکت های دولتی چیست

در هر دستگاه اجرائی حداکثر تا(20%) کارمندان آن دستگاه که به اقتضاء شغلی، اضافه کار بیشتری دارند از محدودیت سقف(50%) مستثنی می‌باشند. مجموع مبالغ قابل پرداخت تحت عنوان اضافه کار و حق‌التدریس به هر یک از کارمندان نباید از حداکثر(50%) حقوق ثابت و فوق العاده های وی تجاوز نماید. تبصره four – مدیران مذکور در ماده این قانون مدیران سیاسی و بقیه مدیران حرفه‌ای تلقی می گردند.

البته، براساس قانون مزبور، شرايط و ضوابط مربوط به تعيين صلا‌حيت حسابداران رسمي و چگونگي انتخاب آنان مطابق آيين‌نامه‌اي است كه به تصويب هيأت وزيران رسيده است. همچنين به استناد مواد 98 و 99 قانون محاسبات، شركت‌هاي دولتي مكلف‌اند ترازنامه و حساب سود و زيان خود و صورتحساب دريافت و پرداخت طرح‌هاي عمراني (اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي) خود را به وزارت امور اقتصادي و دارايي ارسال كنند. تبصره 2 ماده 72 قانون يادشده نيز به شمول قانون محاسبات عمومي ‌نسبت به اجراي طرح‌هاي عمراني شركت‌هاي دولتي از نظر مقررات مالي و معاملا‌تي تصريح كرده است. نظارت سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور بر شركت‌هاي دولتي از بعد امور اداري و استخدامي‌نيز به طور عمده به حوزه استخدام و طبقه‌بندي مشاغل متمركز بوده و بسياري از امور مربوط به كاركنان به مجمع عمومي‌يا شوراي عالي شركت‌ها تفويض شده است.

طبقه بندی اقتصادی معمولا جنبه آماری داشته وبرای برنامه ریزی ، تصمیم گیری وسیاست گذاری درسطوح عالی مدیریت سیاسی بکار می رود و کمکی به تهیه وتنظیم واجرای بودجه نمی کند و در ایران ازاین نوع طبقه بندی استفاده نمی شود. ایجادوتوسعه ظرفیت ها یا تثبیت وعمرظرفیت ها دریک برنامه زمان بندی شده به صورت سرمایه گذاری دردارایی های سرمایه ای تولید نشده یا مولد وگاهی به صورت دارایی های تولید نشده مشهود یا نامشهود موجبات تملک دارایی های سرمایه ای دولت رافراهم می آورد. اجرای بودجه شامل عملیاتی است که درنهایت دستگاه های دولتی نسبت به اجرای برنامه های مصوب اقدام می کنند واجرای بودجه ازوظایف قوه مجریه است . 1 – نرخ دریافت مالیات دربخش های مختلف متفاوت است .2 – قدرت پرداخت مالیات توسط افراد مختلف جامعه باید موردتوجه قرارگیرد.3 – دراین روش بایستی هماهنگی لازم با سیاست های هزینه ای دولت دربودجه انجام گیرد.

تبعیت از قانون‌گذاران و همکاری با آن‌ها

ماده 587 قانون تجارت مقرر می دارد، موسسات و تشکیلات دولتی و بلدی به محض ایجاد و بدون احتیاج به ثبت دارای شخصیت حقوقی می شوند. بودجه پیشنهادی هیات مدیره شرکت بااعمال نظر وتایید مشورتی معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری و با تصویب مجمع عمومی یا شورای عالی شرکت دولتی برای جمع بندی ودرج آن در لایجه بودجه کل کشور مجددا به معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی ریاست جمهوری ارسال می گردد. اقامتگاه هر شخصی عبارت از محلی است که شخص در آنجا سکونت داشته ومرکز مهم امور او نیز در آنجا باشد . اظهارنامه نیز باید حاوی اطلاعات کافی درباره هویت، وضعیت، تابعیت، مرکز اصلی، میزان سرمایه شرکت و برخی اطلاعات دیگر باشد. این مدارک در اداره ثبت شرکت ها بررسی می شوند و پس از اطمینان از صحت صدور و اعتبار آنها و اینکه شرکت اصلی در کشور متبوع دارای وجود خارجی و قانونی است، آن شرکت در کشور ما از شخصیت حقوقی برخوردار خواهد شد.

تبصره 4- مدیران مذکور در ماده seventy one این قانون مدیران سیاسی و بقیه مدیران حرفه‌ای تلقی می‌گردند. تبصره 1- در اجراء این ماده مجموعه شرکتهای زیر مجموعه یک شرکت مادر تخصصی برای انتصاب مدیران یک دستگاه اجرائی تلقی می‌گردد. تبصره 2- کارمندانی که از دستگاه اجرائی اخراج می‌گردند، اجازه استخدام و یا هر گونه اشتغال مجدد در همان دستگاه اجرائی را نخواهد داشت. 3- ارائه ثبت برند تجاری خدمات به شهروندان به صورت الکترونیکی و حذف لزوم مراجعه حضوری مردم به دستگاه اجرائی برای دریافت خدمت. ماده 23- ایجاد و اداره هرگونه مهمانسرا، زائرسرا، مجتمع مسکونی، رفاهی، واحدهای درمانی و آموزشی، فضاهای ورزشی، تفریحی و نظایر آن توسط دستگاه‌های اجرائی ممنوع می‌باشد. هـ- انجام وظیفه در بخش غیر دولتی به شکل مامور که حقوق و مزایای وی را بخش غیر دولتی پرداخت می کند.

تبصره 1- حقوق و مزایای قضات تابع قانون نظام هماهنگ پرداخت کارمندان دولت مصوب 1370 می‌باشد و جدول موضوع ماده 14 قانون مذکور در خصوص اعداد مبنای گروه آنان به ترتیب به 12 و 200 افزایش می‌یابد. ماده 96- کارمندان دستگاههای اجرایی مکلف می‌باشند در حدود قوانین و مقررات، احکام و اوامر رؤسای مافوق خود را در امور اداری اطاعت نمایند، اگر کارمندان حکم یا امر مقام مافوق را برخلاف قوانین و مقررات اداری تشخیص دهند، مکلفند کتباً مغایرت دستور را با قوانین و مقررات با مقام مافوق اطلاع دهند. در صورتی که بعد از این اطلاع، مقام مافوق کتباً اجرای دستور خود را تأیید کرد، کارمندان مکلف به اجرای دستور صادره خواهند بود و از این حیث مسئولیتی متوجه کارمندان نخواهد بود و پاسخگویی با مقام دستوردهنده می‌باشد. ماده 92- مدیران و سرپرستان بلافصل، مسئول نظارت و کنترل و حفظ روابط سالم کارمندان خود در انجام وظایف محوله می‌باشند و در مورد عملکرد آنان باید پاسخگو باشند. در صورتی که کارمندان مزبور با اقدامات خود موجب ضرر و زیان دولت گردند و یا تخلفاتی نظیر رشوه و یا سواستفاده در حیطه مدیریت مسئولان مزبور مشاهده و اثبات گردد، علاوه بر برخورد با کارمندان خاطی با مدیران و سرپرستان کارمندان (حسب مورد) نیز که در کشف تخلف یا جرایم اهمال نموده باشند مطابق قوانین مربوط، با آنان رفتار خواهد شد. تبصره 4- سازمان مؤظف است اسامی افراد حقیقی و حقوقی رشوه دهنده به کارمندان دستگاههای اجرایی را جهت ممنوعیت عقد قرارداد به کلیه دستگاههای اجرایی اعلام نماید.