نحوه تشکیل تعاونی های مسکن و مسائل آن

تبصره1– جلسه فوق‌العاده هيئت مديره با دعوت كتبي رئيس يا نائب رئيس هيئت مديره يا مديرعامل و در صورت عدم دعوت كتبي آنان با دعوت كتبي اكثريت اعضاي هيئت مديره تشكيل مي‌گردد. “میزان رای اعضا در مجمع” عبارتست از “نسبت رای اعضای موافق حاضر در جلسه” (تعداد اعضای موافق تقسیم بر تعداد کل اعضای حاضر مجمع) ضربدر “ضریب رای اعضا”. میزان رای سهامداران غیر عضو در مجمع “عبارتست است از” نسبت رای داده شده‌ی سهامداران غیر عضو حاضر در جلسه” (تعداد سهام موافق تقسیم بر تعداد کل سهام حاضر مجمع) ضربدر “ضریب رای سهامداران غیرعضو”. تبصره- پرداخت سهم عضو متوفي از عين اموال تعاوني ولو به درخواست ورثه امکانپذیر نمی باشد. عدم رعايت مقررات اساسنامه وساير تعهدات قانوني پس از دواخطاركتبي توسط هيئت مديره به فاصله 15 روز و گذشتن 15 روز از تاريخ اخطار دوم. ماده 20 – كليه اعضاء و سهامداران غیر عضو مكلفند به وظايف و مسئوليت هايي كه در حدود قوانين و مقررات تعهد كرده‌اند عمل‌كنند.

تعداد اعضای هیات مدیره تعاونی مسکن

با توجه به شرط داوری خود طرفین اسقاط حق مراجعه خود را مراجع قضایی با امضای این تفاهمنامه اعلام می نمایند. سازنده هزینه مازاد بر تسهیلات بانکی را از متقاضی واحد مسکونی به روش زیر دریافت می نماید . سال (جمع مدت مشارکت مدنی و فروش اقساطی ) به نفع بانک مسکن و همزمان فک ثبت شرکت در تهران رهن عرصه . پرداخت تسهیلات آماده سازی بمبلغ ده میلیون ریال از سقف تسهیلات فوق کسر خواهد شد . تهیه و تنظیم نمونه قرارداد واگذاری اعیانی و انعقاد و مبادله آن با متقاضیان واجد شرایط . ـ امتیازات هر یک از اعضا مختص به خود عضو بوده و قابل واگذاری به دیگر اعضا نمی‌باشد.

جلسات هیات مدیره شرکت تعاونی پس انداز و تامین مسکن

از طرفی دیگر، گاهی ملک به ظاهر بزرگ و دارای سند شش دانگی جهت ساخت و ساز انتخاب می شود، بدون اینکه توجه شود که در اراضی با مساحت بیشتر از 500 مترمربع، شهرداری برای تأمین سرانه فضای عمومی و خدماتی تا سقف 25 درصد دریافت می کند. هم چنین صاحبان چنین پروژه های مکلفند برای تأمین اراضی مورد نیاز احداث شوارع و معابر عمومی شهر در اثر تفکیک و افراز این اراضی مطابق با طرح جامع و تفصیلی با توجه به ارزش افزوده ایجاد شده از عمل تفکیک برای مالک، تا 25 درصد از باقیمانده اراضی را واگذار ‌کنند. هم چنین شهرداری مجاز است با توافق مالک قدرالسهم مذکور را براساس قیمت روز زمین طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری دریافت کند، که طبیعی است بر هزینه های سرانه هر متر زمین افزوده خواهد شد. شرکتی است که به منظور اشتغال در امور مربوط به کشاورزی ‚ دامداری ‚ دامپروری ‚ پرورش و صید ماهی ‚ شیلات صنعت ‚ معدن ‚ عمران شهری ‚ روستائی و عشایری و نظایر اینها فعالیت می نماید و یک واحد تولیدی را تشکیل می دهند .

  • ماده ۱۵- انتخابات در دور اول با حضور حداقل یک سوم اعضا رسمیت می یابد .
  • تبصره ۳- از زمان لازم الاجرا شدن قانون، عضویت افراد در هیأت مدیره بیش از دو دوره متولی و یا چهار دوره متناوب ممنوع می باشد.
  • تبصره- اشخاصی كه از ابتدا فاقد شرایط عمومی یا اختصاصی عضویت تعاونی بوده اند، عضو تلقی نشده ولغوعضویت آنان مستلزم رعایت تشریفات موضوع ماده مذکور نیست.
  • 1- اطلاعات یا تجربه لازم را برای انجام وظیفه متناسب با تعاونی داشته باشند.
  • ٣-يك نفر رئيس،يك نفر منشي و دو نفر ناظر مجمع و در تعاونی هاي بزرگ ٧نفر شامل رئيس،نايب رئيس،منشي و ٤نفر ناظر مجمع از ميان اعضاء انتخاب می شوند.

شیوه نامه تعیین تکلیف آماده سازی زمین چنانچه آماده سازی نشده باشد می بایست در تفاهمنامه مشخص گردد که طبق این تفاهمنامه تعیین تکلیف به عهده سازمان می باشد. تنظیم و مبادله قرارداد حق بهره برداری طولانی مدت زمین با متقاضی واجد شرایط مسکن مهر. کلیه اموالی که از منابع عمومی دولتی و بانک‌ها در اختیار تعاونی قرارگرفته با انحلال آن باید مسترد شود. جدول زمان بندی مندرج در بند ( ز ) این ماده می بایست منطبق بر قرارداد منعقده بین تعاونی و پیمانکار باشد . شرکتهای تعاونی دارای صلاحیت می توانند امر آماده سازی را رأساً انجام دهند. 10- تعهدنامه پرداخت هزینه‌های آماده سازی زمین و تهیه نقشه و اخذ پروانه .

٥-رئيس مجمع دستور جلسه را به ترتيب قرائت و پس از مذاكره پيرامون آن رأىگيري صورت می گيرد. مسئوليتهاي مالي به ميزان سهام آنان مگر اينكه در قرارداد ترتيب ديگري شرط شده باشد. عدم ارتكاب اعمالي كه موجب زيان مادي به تعاوني شود ، و اعمالي كه به حيثيت و اعتبار تعاوني لطمه وارد كند. 5 ـ انجام خدمات نقشه‌کشی، معماری و مهندسی برای اعضاء و نظارت در ساختمان متعلق به آنها.

فاصله نشر دعوت تا تشکیل جلسه هر نوبت بعدی نباید از ۱۵ روز کمتر و از ۲۰ روز بیشتر شود. آگهی دعوت مجمع برای هر نوبت بعدی باید حداکثر ظرف ۱۵ روز از تاریخ جلسه ای که رسمیت نیافته با همان دستور جلسه اول منتشر شود. آگهی دعوت مجمع باید حداکثر ظرف ۱۵ روز با همان دستور جلسه قبلی منتشر شود. صورتجلسات مجامع بعنوان اسناد تعاونی همواره باید در تعاونی نگهداری شود. 5- پس از کسر وجوه فوق باقیمانده سود خالص به ترتیبی که در اساسنامه و شرایط ضمن عقد پذیرفته می شود تقسیم می گردد.

تجهيز كارگاه و خاكبرداري اين پروژه از ارديبهشت ۱۳۸۵ شروع ودر پايان سال ۱۳۸۸ تحويل موقت واحدهاآغاز گرديد. اين برج با ۳۱۰۰۰مترمربع زيربنا شامل ۱۷۴۰۰متر خالص مسكوني و۱۳۶۰۰متر مشاعات در۱۸ طبقه طراحي گرديد كه شامل سه طبقه پاركينگ و انباري،يك طبقه همكف و ۱۴ طبقه مسكوني مي باشد. کار زیرسازی، ساخت پایه ها، عایق کاری و آماده کردن لوله کشی های مربوط به… مطابق بند ج شیوه نامه هزینه آماده سازی بصورت مقطوع بوده و این هزینه با تایید نظارت عالیه و براساس درصد پیشرفت فیزیکی و بدون هرگونه تعدیل به متولی آماده سازی پرداخت خواهد شد. رقم تسهیلات اعطایی کل را می بایستی به شکل ضمانت نامه بانکی در اختیار سازمان قرار دهد لازم به ذکر است ضمانت نامه مذکور در مرحله دریافت قسط دوم قابل استرداد از سوی سازمان می باشد.

شرايط اختصاصي عضویت در تعاونی پس انداز و تامین مسکن

1- مدارک مورد نیاز عضویت شامل معرفی نامه اداره تعاون, درخواست عضویت، تصاویر مصدق کارت ملی و شناسنامه خود و افراد تحت تکفل ، تصویر برگ سهام و سایرمدارک موردنیاز . مدیران تعاونی موظفند با کارشناسان، حسابرس یا حسابرسان منتخب وزارت تعاون همکاری بنمایند و کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهند. ثبت برند تجاری نظارت بر انجام حسابرسی و رسیدگی به گزارشهای حسابرسی و گزارش نتیجه رسیدگی به مجمع عمومی تعاونی و مراجع ذیربط . هیئت مدیره وظائف خود را به صورت جمعی انجام میدهد و هیچیک از اعضا هیئت مدیره حق ندارد از اختیارات هیات، منفرداً استفاده کند مگر در موارد خاص که وکالت یا نمایندگی کتبی از طرف هیئت مدیره داشته باشد.

قرارداد واگذاری واحد مسکونی به مدیر عامل و بازرس عضو تعاونی و هیات مدیره مشمول مقررات این ماده و تبصره 1 و 2 آن نمی باشد . هیأت مدیره تعاونی موظف است نسبت به پیگیری دریافت تسهیلات یارانه ای مربوطه برای اعضاء در مراحل مختلف ساخت مسکن از طریق بانک عامل اقدام نماید. هیأت مدیره تعاونی موظف است ظرف مدت یک ماه پس از تحویل زمین آماده سازی شده نسبت به اخذ پروانه ساختمان اقدام و مراتب را از طریق آگهی در دفتر تعاونی و محل پروژه به اطلاع اعضا برساند. مقررات این فصل (در اجرای تبصره1 ماده three اساسنامه )شامل امور مربوط به تهیه زمین، آماده سازی ، اخذ مجوز ساخت ، احداث ساختمان وچگونگی عقد قرارداد و واگذاری واحدها به اعضاء و همچنین ایجاد تاسیسات عمومی مورد استفاده مشترک آنان وسایرموارد می باشد. جلسات هیئت مدیره هر دو هفته یکبار در موعد و محل معینی که قبلاً به تصویب هیئت مدیره رسیده با حضور بیش از نصف اعضای اصلی هیئت مدیره تشکیل و رسمیت می‌یابد و برای اتخاذ تصمیم رای اکثریت اعضا حاضر در جلسه ضروری است. تصمیمات هیئت مدیره در دفتری به نام دفتر صورتجلسات هیئت مدیره ثبت می‌گردد و به امضای اعضای حاضر در جلسه می‌رسد.

تبصره– در صورتیکه اعضای هیأت مدیره قبلی اقدام به تحویل ننمایند به عنوان خیانت در امانت تحت تعقیب قرار می‌گیرند. هیأت مدیره مکلف است در مواردی که متقاضیان دارای شرایط مذکورباشندوامکانات تغییرات شرکت وظرفیت تعاونی اجازه دهد درخواست عضویت آنها را قبول کند. ماده8- هریک از اعضای تعاونی باید حداقل معادل یک‌سوم مبلغ اسمی سهامی راکه خریداری نموده,درموقع تأسیس تعاونی پرداخت کند.

داوطلبان عضویت در هیئت مدیره و یا بازرسی و یا مدیریت عامل تعاونی باید واجدشرایط زیر باشند. پس از انقضای مدت مأموریت هیئت مدیره در صورتیکه هیئت مدیره جدید انتخاب نشده باشد هیئت مدیره موجود تا انتخاب و قبولی هیئت مدیره جدید کماکان به وظایف خود در تعاونی ادامه داده و مسئولیت اداره امور تعاونی را بر عهده خواهد داشت. گزارش تغییرات اعضا و سرمایه و سایر گزارشهای مالی هیأت مدیره پس از قرائت گزارش بازرسان.

ماده29- هیات مدیره مکلف است قبل از انقضاء مدت تصدی خود، اقدام به دعوت و برگزاری مجمع عمومی عادی با دستور انتخاب اعضای هیات مدیره مطابق مقررات آیین نامه نحوه تشکیل مجامع عمومی نماید. تعداد اعضاء شرکت تعاونی مسکن به وسیله وزارت تعاون و از طریق تصویب آیین نامه معین می شود. وزارت تعاون در تعیین تعداد اعضاء سرمایه، فرصت اشتغال، نوع فعالیت و رعایت اصل عدم تمرکز و تداول ثروت در شرکت تعاونی را مدنظر قرار می دهد.

رسیدگی به حسابها، دفاتر، اسناد-صورتهای مالی از قبیل ترازنامه و حسابهای عملکرد و بودجه پیشنهادی وگزارشات هیئت مدیره، مجمع عمومی,شخصاً و یا در صورت لزوم با استفاده از کارشناس که دراین صورت پرداخت هزینه کارشناس با تصویب مجمع عمومی برعهده تعاونی خواهد بود. شرکت تعاونی شرکتی است مرکب از اشخاص حقیقی و یا حقوقی ( غیر دولتی) که به منظور رفع نیازمندی های مشترک وبهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضاء از طریق خودیاری و کمک متقابل وهمکاری آنان موافق اصولی که در این قانون (قانون شرکت های تعاونی) مطرح است تشکیل می شود. 2- حداکثر پنج درصد از سود خالص بعنوان اندوخته احتیاطی به پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی به حساب مربوطه منظور می‌گردد و نحوه مصرف آن با تصویب مجمع عمومی عادی است. شروع تصدی هیأت مدیره جدید پس از تایید انتخابات ومجمع عمومی مربوطه ازسوی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی خواهدبود . ١٤ -تصويب دستورالعملها و آئين نامه هاي اجرا ئي كه توسط وزارت تعاون در مورد شركتهاي تعاوني تدوين می گردد از جمله آئين نامه حقوق،مزايا و پاداش هيأت مديره (تبصره ٥ ماده ٣٦ قانون تعاون ) دستورالعمل معاملات تعاونىها با هر يك از اعضاء هيأت مديره و مديرعامل و بازرسان. چنانچه طرف معامله با تعاوني عضو هيأت مديره باشد در جلسه هيأت مديره كه به اين موضوع رسيدگي ميشود حق رأي ندارد و در صورتيكه مديرعامل يا هر يك از بازرسان عضو تعاوني باشند در جلسه مجمع عمومي كه معامله آنها با تعاوني مورد رسيدگي قرار میگيرد هنگام تصميم گيري حق رأي نخواهد داشت.