شرکت دانش بنیان چیست؟ راهنمای کامل ثبت شرکت های دانش بنیان ، مدارک ، شرایط

تاسیس شرکت دانش بنیان به دو صورت خصوصی و دولتی انجام می‌شود که شرایط هر کدام از آن‌ها متفاوت از دیگری‌ست. تولیدات شرکت باید دانش بنیان باشد و آن را در قالب کالای جدید عرضه کرده باشد و دانش آن باید کاملا در دست خود شرکت و به دست آمده باشد یعنی ایجاد و تولید دانش با استفاده از تحقیق و توسعه و کارهای علمی باشد. همچنین سابقه بیمه پرداختی برای حداقل 3 تغییرات شرکت نفر از کارکنان تمام وقت شرکت حداقل 6 ماه باشد و پرونده شرکتهایی که در عمل به تعهدات خود دارای سابقه سوء هستند نمی توانند از تسهیلات شرکت های دانش بنیان استفاده نمایند.

بنابر قانون ایران شرکت‌های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و نیز شرکت‌ها و مؤسساتی که بیش از ۵۰٪ از مالکیت آن‌ها متعلق به شرکت‌های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی باشد، مشمول حمایت‌های این قانون نیستند. موسسه سفیر صلح به منظور تکمیل تیم متخصص خود،از افراد با تجربه در زمینه ثبت شرکت و ثبت برند دعوت به عمل می آورد. مجمع عمومی موسس با حضور شرکایی که حداقل نصف سرمایه شرکت را تعهد نموده باشند، قابل تشکیل است. مجمع عمومی موسس تصویب گزارش موسسان، تصویب ارزیابی‌های انجام شده در خصوص آورده های غیرنقدی، تصویب امتیازات خاص و تصویب اساسنامه را برعهده دارد. شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که بنا بر قانون دانش بنیان ارزیابی شده است. شرکتی که بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود تشکیل می شود.

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم؛ در صورت نوین بودن طرح و ایده شرکت های دانش محور، سازمان های دولتی، به جهت پیشرفت اقتصاد کشور از آن ها حمایت می‌ کند. از دیگر مزیت ها و امتیازات شرکت های دانش بنیان می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد. لازم به ذکر است که طبق آمار به دست آمده از سوی این کار گروه های زیادی وارد بازار کار شده اند. در حال حاضر شرکت ‌های دانش ‌بنیان مورد تأیید، باعث اشتغال زایی برای ۸۶ هزار ثبت شرکت نفر در کشور ایران شده است. علاوه بر این میزان فروش موسسات دانش محور در سال گذشته، بیش از ۱۷ هزار میلیارد ثبت شده است . لازم است همه شرکت­ های متقاضی حمایت ­ها، اطلاعات خود را در این سامانه وارد کرده و بر اساس این فرایندها ارزیابی شوند و شرکت ­هایی هم که در نام ثبتی یا اساسنامه خود، عنوان شرکت دانش ­بنیان دارند، باید مشابه سایر شرکت ­ها بر اساس آیین ­نامه ارزیابی شرکت دانش­ بنیان ارزیابی شوند.

(ماده ۲ قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مصوب ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی) . با آکامی آسان ثبت همراه باشید و با نحوه ی ثبت شرکت دانش بنیان آشنا شوید. ثبت شرکت دانش بنیان و استفاده از تسهیلات و حمایت های قانونی و معافیت های مالیاتی به صورت مادی و معنوی، نیازمند ثبت یک شرکت، ارائه مدارک به کارگروه تشخیص و ارزشیابی صلاحیت در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اخذ مجوز لازم است. لذا، شخص حقیقی یا گروه های علمی و تحقیقاتی، نمی توانند درخواست خود را ارائه کنند.

شرایط تاسیس شرکت دانش بنیان

به علاوه شرکت هایی که در حال حاضر به عنوان شرکت دانش بنیان نوع یک شناخته می شوند هم حدود 15 امتیاز به امتیازات آن ها اضافه می شود. برای کسانی که متاهل هستند و یا الان صاحب فرزند هستن هم امتیازی در نظر گرفته شده است. فرد متقاضی با ورود به سامانه Sina.bmn ir، اطلاعات خود و شرکت را ثبت نموده و فرآیند وارد کردن اطلاعات را تکمیل می نماید. در زمان ثبت نام می بایست، شرکت مذکور، معرفی نامه ای را برای فرد متقاضی صادر نماید و متقاضی آن را اسکن کرده و در قسمت مشخص شده سامانه، بارگزاری نماید.

اطلاعاتی که تولید می‌کنید محصولات اصلی شرکت شما هستند و با تجاری‌سازی آن‌ها می‌توانید سود به دست بیاورید. ازجمله مزیت‌های ثبت شرکت و نظارت بر این حیطه، دریافت کسب مجوز جهت فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی است. ازسوی دیگر پرداخت مالیات و پیشگیری از رقابت‌های ناسالم اقتصادی ازجمله ویژگی بارز ثبت محسوب می‌شود. با آگاهی بر راهنمای چگونگی ثبت شرکت‌ها و اخذ کارت بازرگانی دریافت کُد و یا شماره اقتصادی نیز لحاظ می‌شود.

حمایت‌های دانش‌بنیان

از مهم ترین ویژگی های یک شرکت دانش بنیان می توان به این موضوع اشاره کرد که اگر چه کالایی خاص را تولید نمی کند، اما افراد تحصیل کرده ای را تربیت می کنند که به نوعی همین افراد محصول شرکت دانش بنیان به حساب می آید. دریافت امریه در شرکت های دانش بنیان به این صورت است که فرد پس از گذراندن دوره آموزشی سربازی خود را در این شرکت ها بگذرانند، امریه شرکت دانش بنیان نیز می تواند به عنوان معافیت نظام وظیفه به حساب آید. فارغ التحصیلان رشته های پزشکی امکان استفاده از تسهیلات امریه شرکت دانش بنیان را ندارند .

شرکت های متقاضی پس از تولید کالاها و خدمات دانش بنیان یا ارایه ی برنامه تولید (برای شرکت های نوپا) بر مبنای آیین نامه مصوب کارگروه ، ارزیابی شده و برای یک مدت محدود می توانند از تسهیلات و مزایای قانون استفاده کنند. درنظر داشته باشید درثبت شرکتهای دانش بنیان شرکتهای دولتی- موسسات و نهادهای عمومی وغیردولتی و نیز شرکتها و موسساتی که بیش از 50 % مالکیت آنها برای بخش دولتی می باشد نمی توانند در شرکتهای دانش بنیان قرارداد و از مزایا وحمایت های قانون دانش بنیان استفاده کنند . 1- شرکت متقاضی ثبت شرکت دانش بنیان میبایست حساسیت کاملی در انجام امور مالی و حسابداری شرکت خود مطابق با استاندارد های حسابداری کشور داشته و تمامی تراکنش های مالی خود را از طریق حساب های بانکی معتبر که متعلق به شرکت مذکور می باشد به انجام رساند. طبق آیین نامه مصوب،شرکت های دانش بنیان ،اهدافی نظیر ، ترغیب هیئت علمی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیت های بیشتر در رفع نیاز جامعه و امکان افزایش درآمد اعضای هیئت علمی، تجاری سازی یافته های ‌پژوهشی، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی موضوع کلی فعالیت دانش بنیان را دنبال می کنند. تبصره-برنامه شرکت برای طراحی و تولید کالای دانش بنیان باید به تایید یکی از مراکز رشد یا پارک های علم و فناوری (چنانچه شرکت در همان مرکز رشد یا پارک علم و فناوری مستقر باشد)و یا ستادهای فناوری راهبردی (چنانچه حوزه فعالیت شرکت مرتبط با موضوعات یکی از ستادهای فناوری راهبردی باشد برسد.

  • در این قسمت لازم می دانیم که اطلاعاتی را هم در رابطه با اهداف شرکت دانش بیان ارائه دهیم و پیشنهاد می دهیم که ادامه مطالب را از دست نداده و همچنان با ما همراه باشید.
  • ابتدا باید همانند سایر شرکت ها اقدام به ثبت شرکت خود نمایید تا وارد مراحل بعدی شوید.
  • بسته به نوع شرکتی که ابتدا ثبت خواهید کرد، قیمت و هزینه آن نیز متغیر می باشد اما بصورت کلی هزینه بسیار بالایی نداشته و می توانید برای محاسبه دقیق تر با ما در ارتباط باشید.

اگر قصد ثبت شرکت مسئولیت محدود را داشته باشید حداقل سرمایه 100 هزار تومان می باشد. در مرحله اخر، جمع‌بندی بررسی ارزیاب در کمیته کارشناسی کارگروه بیان شده و نتیجه تصمیم‌گیری در رابطه با ارائه تاییدیه دانش بنیان از طریق سامانه مذکور به شرکت متقاضی اعلام می‌گردد. از آنجایی که ما در این مقاله به طور خاص بر آنیم که مزایا و ویژگی های شرکت دانش بنیان را بیان کنیم، معذور از پرداختن به توضیح دیگر عناوین مختلف شرکت ها هستیم. شرکت‌هاي متقاضي پس از توليد کالاها و خدمات دانش‌بنيان يا ارايه نمونه آزمایشگاهی (براي شرکت‌هاي نوپا)، بر مبناي آيين‌­نامه مصوب کارگروه، ارزيابي شده و براي يک مدت محدود مي­‌توانند از تسهيلات و مزاياي قانون استفاده کنند و براي تمديد زمان استفاده از مزاياي قانون، بايد دوباره ارزيابي شوند. الف- شرکت های تولیدی به مدت 15 سال به شرط دانش محور بودن از پرداخت سود بازرگانی و حقوق و عوارض گمرکی معاف بوده و همچنین از پرداخت عوارض صادرات کالا نیز معافی می باشند.از سوی دیگر مشوق معافیت مالیاتی و عدم پرداخت مالیات شامل حال این شرکت ها می شود. البته در ایران واحدهایی دولتی به صورت دائمی در این خصوص از ابتدای ثبت و همچنین در حین فعالیت اقدام به راستی آزمایی می نمایند.

در ایران به شرکت یا مؤسسه‌ای که از لحاظ فنی، مالی و سیستمی پارامترهای مورد نظر آیین‌نامه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان را دارا باشد، دانش‌بنیان گفته می‌شود. شرکت های دانش بنیان باید شاخص هایی را احرازنمایند تا در نهایت شرکت دانش بنیان شناخته شوند و از تسهیلات مربوط به دانش بنیان شده برخوردار شوند. ( شرکت های متقاضی باید علاوه بر شاخص های عمومی ، شرایط مشخص شده در یکی از سه دسته شاخص های اختصاصی را نیز احراز نمایند). شرکت دانش بنیان عنوان شرکت های دانش محوری است که بخشی از سهام آن توسط یک دانشگاه و یا واحد پژوهشی و یا اعضای هیات علمی تامین گردد. مدارک لازم جهت ثبت شرکت دانش بنیان ، به دو گروه برجسته ی عمومی و ویژه تقسیم می شوند. شرکت­های درخواست کننده باید علاوه بر مشخصه­های عمومی، شرایط اختصاص یافته در یکی از سه گروه، شاخص­های ویژه را نیز اثبات کنند.

اعضای هیات مدیره متقاضی ثبت شرکت دانش بنیان باید شرایط ذیل را داشته باشند :

ب- پرداخت تسهیلات بانکی با بهره کم %4 از دیگر مشوق های این نوع شرکت ها می باشد. از سوی دیگر تمامی تسهیلات دریافتی این شرکت ها به صورت بلند مدت می باشد. برنامه‌ریزی و زمان‌بندی اجرای طرح با توجه به نیازها و برآوردهای اولیه ارائه شود. در این ارزیابی شرکت بایستی شرایط عمومی و اختصاصی را به شرح زیر دارا بوده و علاوه بر شاخص‌ های عمومی، شرایط مشخص‌ شده در یکی از سه دسته شاخص ‌های اختصاصی را نیز دارا باشند.

پس از آگهی، علاقه مندان به بانک مشخص شده در آگهی مراجعه و ورقه‌های تعهد سهم را امضا و مبالغ مربوط به سهام را پرداخت می‌کنند. بعد از جمع شدن سرمایه، با شرکت تمامی شرکا در مجمع عمومی موسس، شرکت تشکیل می‌شود. یک شرکت مبتنی بر دانش باید توانایی انتقال فناوری را از طریق خرید تجهیزات یا لیسانس داشته باشد. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.

شاخص های تشخیص شرکت های دانش بنیان

تمامی این مزایای قانونی بر اساس عملکرد شرکت و پس از ثبت و ارزیابی صورت می‌گیرد. شاخص‌های اختصاصی دانش بنیان خود به سه دسته تقسیم می‌شوند و همانطور که قبلتر گفتیم تمامی شرکت‌های دانش‌ بنیان علاوه بر داشتن شاخص‌های عمومی باید یکی از شاخص‌های اختصاصی را در شرکت داشته باشن که به آن می‌پردازیم. از دیگر مطالبی که باید در رابطه با شرکت دانش بنیان بدانید انواع آن است.

دارای حداقل یک اختراع ثبت شده ارزیابی شده داخلی یا یک اختراع بین المللی مرتبط با حوزه مربوط با شرکت باشد. به طور ساده یعنی ایده ها و دانش فنی که منجر به تولید محصول یا خدمات ثبت برند شود و از نوآوری و گام ابتکاری و پژوهشی برخوردار باشد. بدیهی است شرکت هایی که بدون ثبت نام در سایت مذکور طرح های خود را ارسال نمایند در لیست پذیرش قرار نخواهند گرفت.