هیات مدیره در شرکت تعاونی

قطع به يقين شايعات از عدم اطلاع رسانی صحيح و دامن زدن عده ای ذينفع بر شايعات، شکل می گيرد. “اعضای محترم در صورت تمایل به شرکت در انتخابات بازرسان می توانند ظرف مدت یک هفته از تار یخ انتشار آگهی نسبت به ارائه درخواست کتبی و مدارک مورد نیاز( تکمیل فرم ثبت نام ، دوقطعه عکس ، تصویر مدرک تحصیلی ، شناسنامه ، کارت ملی و حکم کارگزینی ) به دفتر تعاونی اقدام نمایند .” در حالی که تنها شش نفر از thirteen نفر کانديدای سمت بازرسی از سوی وزارت تعاون به دلايلی به عنوان کانديد اين سمت معرفی شده بودند ليکن در روز انتخابات با مساعدت هيأت مديره اتفاق ديگری رقم خورد و نشان داد که منتخبين وزارت تعاون، منتخبين اعضاء نيستند. در صورتی که شکایت نزد بازپرس منجر به حل اختلاف نشود و در اساسنامه شرکت تعاونی مسکن نیز به صلاحیت اتحادیه تعاونی های مسکن تصریح شده باشد، موضوع اختلاف به تقاضای شاکی و جهت داوری در مرجع مزبور مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. طبق اساسنامه ، کلیه شاغلین و باز نشستگان شرکت سهامی ذوب آهن می توانند با پرداخت هزینه ی سهام شرکت تعاونی ( خرید یک سهم ) به عضویت شرکت تعاونی در آیند.

ماده 9 – سهم اعضاء در تأمین سرمایه تعاونی برابر است مگر اینکه مجمع عمومی عادی تصویب نماید که بعضی از اعضا سهم بیشتری تأدیه نمایند. به تصویب رسید و آنچه در آن پیش‌بینی نشده تابع قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی, قانون شرکت‌های تعاونی (در مواردیکه به قوت خود باقی است), آیین نامه‌ها, دستورالعملهای قانونی و قراردادهای منعقده بین تعاونی ‌و اعضاء و یا مؤسسات طرف قرارداد می‌باشد. ماده 73 – هر یک از دستگاه‌ها, شرکت‌ها و موسسات موضوع ماده 17 قانون بخش تعاونی که بدون عضویت, در تعاونی مشارکت یا سرمایه گذاری کرده باشد می‌تواند نماینده‌ای برای نظارت بر تعاونی‌ و حضور در جلسات مجامع عمومی و هیأت مدیره به عنوان ناظر داشته باشد. در جامعه ایران شرکت‌ تعاونی‌ مسکن در سال 1331 از طریق کارکنان شرکت ملی نفت تاسیس و متعاقباً شرکتهای دیگر تعاونی مسکن ایجاد شدند. قانون « تشویق پس‌انداز مسکن » مصوب 1346 ، بانک رهنی ایران را مامور تاسیس و تقویت شرکت‌های تعاونی مسکن نمود و با تهیه اساسنامه نمونه این شرکتها، از سال 1348 تاسیس شرکتهای تعاونی مسکن شروع شد. از سال 1352 دولت همه ساله اعتباراتی جهت پرداخت وام به شرکتهای تعاونی مسکن در اختیار بانک رهنی ایران قرار داد، اما مقررات بانک که باید زمین و 20 درصد هزینه طرح از محل سرمایه‌ تعاونی‌ها تامین گردد، مانع استفاده تعاونی‌ها از تسهیلات بانکی شد.

  • ماده68- افتتاح هر نوع حساب نزد بانک‌هاو مؤسسات مالی اعتباری وسایربنگاههای واسط پولی, پس از تصویت هیأت مدیره با امضاهای مجاز معرفی شده از طرف هیأت مدیره امکان پذیر خواهد بود.
  • ماده 42– استعفاي هر يك از اعضاي هيئت مديره تا تعيين عضو جديد و قبولي سمت آن رافع مسئوليت نسبت به وظايف نخواهد بود.
  • براساس آئين نامه تشكيل مجامع عمومي،هيأت مديره تعاونىها مكلفند در موعدهاي زير نسبت به انتشار آگهي دعوت مجمع عمومي اقدام نمايند.
  • مقام دعوت کننده مجمع عمومی مکلف است ورقه حضور و غیابی را که حاضران در بدو ورود به جلسه امضا می کنند همراه با نمایندگیهای غایب و صورت اسامی کل نمایندگان را در اختیار هیأت رئیسه برای احراز رسمیت جلسه و اعمال کنترلهای لازم قرار دهد.
  • ماده8- هریک از اعضای تعاونی باید حداقل معادل یک‌سوم مبلغ اسمی سهامی راکه خریداری نموده,درموقع تأسیس تعاونی پرداخت کند.

فرض نماييد که همانگونه که هیات مديره برای اعضاء جريمه تأخير منظور کرده برای تأخير خود نيز قائل به پرداخت جريمه بود با تخفيف اين مطلب که اعضاء هيأت مديره از مسئوليت خود اخراج نشوند… جدای از اين ماده که تخلف بازرس را طبق مسؤوليت مدنی ايشان می داند، هر سه بازرس، بازرسان قبلی و آتی همگی ثبت تغییرات شرکت در برابر خداوند متعال و کليه اعضاء تعاونی مسئول بوده و می بايست پاسخگوی کوتاهی در انجام وظيفه و سلب اعتماد قريب به 500 عضو تعاونی باشند. آنچه که بيش از هر چيز بنده را از اقدام جهت حضور در فهرست نامزدين بازرسی باز می داشت همين احساس عدم پذيرش مسئوليت برخی از اعضاء نسبت به تعاونی است.

قوانین، مقررات و شرایط استفاده

12-هرگونه معامله مدیران با تعاونی برخلاف مفاد ماده 129 قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 1347 . ماه همان سال / سال بعد / خواهد بود به استثنای سال اول تاسیس كه از تاریخ تشكیل تا پایان …. تبصره2 – تعیین بلوك، طبقه مربوطه و واحد ذیربط بعد از احتساب امتیاز مكتسبه عضو به عمل می آید. تبصره 5- عضووتعاونی مكلف به ایفای تعهدات ناشی ازقرارداد منعقده هستند .

تعداد اعضای هیات مدیره تعاونی مسکن

مجمع عمومی شرکت نمی‌تواند درخصوص روابط قراردادی با اعضاء تصمیم گیری نماید. تهیه زمین با کاربری مسکونی از سازمان مسکن و شهرسازی جهت اعضاء در قالب عقد قرارداد اجاره 99ساله. را انتخاب و به یکی از اعضای هیأت مدیره یا مدیر عامل با حق توکیل به غیر وکالت می‌دهد. تبصره2- تعاوني مي‌تواند با تصويب مجمع عمومي عادي تا حداكثر يك دوم ذخيره قانوني را جهت افزايش سرمايه خود به كار برد.

جهت عضویت در شرکت تعاونی کافیست یک سهام را خریداری و مبلغ آن‌را به صورت کامل بپردازید. مطابق ماده ۲ قانون شرکت‌های تعاونی، این شرکت متشکل از اشخاص حقیقی یا حقوقی است که با هدف رفع نیازمندی‌های مشترک و بهبود اقتصادی و اجتماعی از طریق خودیاری متقابل و ثبت برند تجاری همکاری طبق اصول مطرح شده در قانون تعاون، تشکیل می‌شود. تبصره2- در صورت استعفاء، فوت، ممنوعيت قانوني و يا غيبت غير موجه مكرر هر یک از اعضای اصلی هیات مدیره يكي از اعضاي علي‌البدل به ترتيب آراء بيشتر براي بقيه مدت مقرر جانشين وي در هيأت مديره می شود.

هرگونه تجاوز از حدود پروانه‌های ساختمانی اعم از احداث واحد مسكونی, تجاری ،اضافه بنا،تغییرکاربری مشاعات وپارکینگ. ماده 67 – هدایا و كمكهای بلاعوض در صورتی كه از طرف اعطاء كننده برای مصرف خاصی تعیین نشده باشد اگر نقدی باشد بحساب درآمد و اگر غیر نقدی باشد تقویم وبه حساب درآمد منظور خواهد شد. معاملات عمده ازطریق برگزاری‌ مناقصه‌ عمومی‌ با‌ انتشار فراخوان‌ در روزنامه‌های‌ كثیرالانتشار یا برگزاری‌ مناقصه‌ محدود. تبصره2- درصورت استعفاءیااخراج عضو،گواهی صادره با جایگزینی عضوجدید وتسویه حساب باطل خواهدشد. ترویج و تحكیم مشاركت , همكاری و تعاون عمومی وكمك به تحقق اهداف بخش تعاون.

مقررات مالی سرکت تعاونی پس انداز و تامین مسکن

ماده ۲۶- این آیین نامه در اجرای تبصره ۳ ماده ۲۲ ۲۳ قانون نظام صنفی مصوب ۱۲/۶/۹۲ مشتمل بر ۲۶ ماده و ۱۹ تبصره تهیه و در جلسه مورخ ۲۰/۱۲/۱۳۹۲ هیأت عالی نظارت تایید و در تاریخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۲ توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد تصویب قرار گرفت و از تاریخ تصویب، آیین نامه قبلی لغو می گردد. با حداقل یک و نیم برابر تعداد افراد مورد نیاز و با رعایت مقررات این آیین نامه نسبت به برگزاری انتخابات اقدام نماید. جلسه فوق العاده هیئت مدیره با دعوت کتبی رئیس یا نائب رئیس هیئت مدیر یا مدیر عامل و در صورت عدم دعوت کتبی آنان با عدوت کتبی اکثریت اعضای هیئت مدیره تشکیل می‌گردد. ثبت شده و کلیه صفحات آن به امضای هیأت رئیسه مجمع می رسد و رونوشت آن بوسیله رئیس مجمع به هیأت مدیره ابلاغ و نسخه ای از آن نیز به وزارت تعاون ارسال می شود.

البته در دهه های قبل دولت با در اختیار گذاشتن زمین های شهری به تعاونی های مسکن و همچنین هدایت تسهیلات بانکی و مالی به سوی آنها و مصالح نسبتاً ارزان توانست الگوی همکاری درون بخشی و برون بخشی را به تصویر بکشاند. اما بلحاظ شفاف نبودن برخی قوانین در بخش تعاونی های مسکن و کم توجهی مجالس بعد از انقلاب و نیز بی توجهی دولت به قانون بخش تعاون از جمله تحمیل طرح مسکن مهر به بخش تعاون، تعاونی های مسکن موجود را در سایه قرار داد. بنابراین باید اذعان نمود مسائل مربوط به تعاونی های مسکن با قضایای دیگری همچون فقدان یک سیاست واحد و کلان در بخش مسکن گره خورده و بعضاً هرگونه تزریق پول به این بخش به جیب سودجویان و رانت خواران سرازیر می شود و تعاونی های مذکور به عنوان بی پناه ترین و ضعیف ترین حلقه این زنجیره معیوب به شدت کنار زده خواهند شد. مضافاً اینکه یکی از مشکلات اساسی و جاری در مدیریت تعاونی های مسکن، اجبار به تدارک زمین های متناسب با میزان سرمایه ای است که به لحاظ تزریق سرمایه های اندک اعضاء، همواره با قیمتهای موجود در این بازار سازگاری نداشته است. همین مسئله باعث ایجاد یک رقابت کاذب بین تعاونی ها در تهیه املاکی بوده که یا به تعبیر عام سوخته بوده یا جهت تملک آنها پیش نیازهایی را لازم داشته، که بدنبال آن توقعات اعضاء را در این خصوص بالا برده است. در دنباله این انتظارات بعضاً مشاهده شده برخی از اعضاء جهت رفع مشکلات آنی، با تنظیم اسناد عادی اقدام به واگذاری امتیازات خود به غیر نموده اند که در فرضی که جریان تملک با چالشی روبرو گردد، بر پیچیدگی معضلات فوق افزوده خواهد شد.

با توجه به اینکه هیات مدیره مصمم است بلوک A مهندسین (۱) را هر چه زودتر به اتمام برساند و اعضای بدهکار مانع تحقق این هدف می‌باشند و به سایر اعضای تعاونی ضرر و زیان می‌رسانند لذا هیات مدیره تصمیم دارد این اعضا را طبق ماده (۵۸) اساسنامه فسخ یک طرفه قرارداد نماید. ماده ۷- چنانچه تعداد داوطلبان عضویت در هیأت مدیره برای اتحادیه های دارای کمتر از هزار عضو کمتر از ده نفر و در اتحادیه های بیش از هزار عضو کمتر از پانزده نفر و تعداد داوطلبان بازرس کمتر از سه نفر باشد، هیأت اجرایی موظف است مهلت ثبت نام را حداکثر برای دو نو بت متوالی و هر نوبت به مدت ده روز تمدید نماید. پس از پایان ثبت نام هیأت اجرایی موظف است فهرست داوطلبان را برای بررسی به کمیته ارسال نماید.

انتخاب هیئت مدیره شرکت تعاونی در بدو تشکیل

در این صورت تعدد اعضای هیئت مدیره کاهش یابد و از نظر قانون نیاز به افزایش تعداداعضا باشد. اعضای علی البدل با قید مشخصات آن ها در اساسنامه در مجامع عمومی قید خواهند شد و بدین ترتیب وظایف را اعضای منتخب انجام خواهند داد. تبصره- تعاونی هایی که می خ واهند با روش دیگری حقوق و مزایا و پاداش به هیئت مدیره بپردازند می توانند پیشنهاد خود را که به تصویب مجمع عمومی رسیده باشد به وزارت تعاون ارسال و در صورت تصویب وزارت تعاون اجرا نمایند. نحوه فعالیت این شرکت اصلی ترین دلیل برای به وجود آمدن این طرفدارها ست. پیشنهاد می دهیم که اگر شما هم به دنبال اطلاعاتی در رابطه با ثبت شرکت تعاونی هستید، ادامه این مطالب را از دست ندهید و تا انتهای آن با ما همراه باشید. مطابق ماده سوم فصل دوم قانون تعاون، عضویت در شرکت تعاونی برای تمام اشخاص فعال یا ساکن در حوزه عمل شرکت و نیازمند خدمات ارائه شده توسط شرکت، آزاد است.

درصورتی که تعاونی به منظور اشتغال اعضاء تأسیس شود و در امور مربوط به تولیدات کشاورزی,دامداری,پرورش و سید ماهی , صنعتی,معدنی, توسعه و عمران شهری روستایی و عشایری, احداث مسکن , تولیدات فرهنگی و نظایر اینها فعالیت کند. د) حداکثر تعداد اعضاء در تعاونیهای مسکن (تأمین مسکن اعضاء) متناسب با اهلیت ( دانش و تجربه) مدیران تعاونی بنابه تشخیص ادارات کل تعاون تعیین می‌گردد. اولین نسخه نرم افزار مهر ماندگار در سال 1387 منتشر گردید ، از آن سال تا کنون دستخوش تغییراتی بسیاری گردیده است. این نرم افزار در دو نسخه دسکتاپ و تحت وب طراحی گردیده و از سال 1394 فقط نسخه تحت وب عرضه می شود.

یکی از ویژگی های اصلی و مهم که بایستی در یک وکیل خوب وجود داشته باشد، تعهد وکیل به صداقت و راستگویی نسبت به موکل و مراجع قضایی است. عملكرد شركت تعاوني مسكن جعفريه در شهر جديد پرند در 30 كيلومتري شهر تهران مي‌تواند بيانگر نقش و توانمندي تعاوني‌ها در ساخت و ساز شهري باشد. به سمت منشي هيئت مد يره انتخاب شدند و با امضاي ذيل اين صورتجلسه قبولي خود را اعلام مي دارند .

جناب آقای رضا روحانی وزيری شما که از افراد با سابقه سازمان و فردی فرهنگی محسوب می گرديد و نحصيلات عاليه (کارشناس ارشد تاريخ و تمدن) را داريد اينگونه سخن گفتن و بی احترامی و ناسزا گويی از شما بعيد می باشد. 4-آقای ……………………………… به شماره ملی ……………………………… به سمت منشی جلسه انتخاب گردیدند . پذیره نویسی پروژه مسکونی 22 واحدی خرید، احداث و واگذاری پروژه¬ی مسکونی ثبت شرکت 22 واحدی (مشتاق دوم ) واقع در خیابان مشتاق دوم- خیابان بازارچه،… ماده 44- هدایا و کمکهای بلاعوض در صورتی که از طرف اعطاء کننده برای مصرف خاصی تعیین نشده باشد اگر نقدی باشد بحساب درآمد و اگر غیر نقدی باشد تقویم وبه حساب درآمد منظور خواهد شد. 18- اخلال یا ایجاد مانع در انجام وظائف بازرس و یا عدم ارائه اسناد و مدارکی که برای انجام وظائف بازرس لازم است.