تفاوت ثبت شرکت نسبی و تضامنی

در این میان شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص تفاوت هایی با هم دارند، که قصد داریم این تفاوت ها را به شما توضیح دهیم. مهم‌ترین تفاوت شرکت تضامنی با شرکت سهامی در این می باشد که مسئولیت پرداخت بدهی‌ها بر عهدۀ تمام شرکا است. حق رای در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام و در شرکت بامسئولیت محدود به نسبت سرمایه خواهد بود. در شرکت بامسئولیت محدود حداقل شرکا 2 نفر است در حالیکه در شرکت سهامی خاص حداقل 3 ثبت شرکت نفر سهامدار نیاز می باشد. در نگاه اول شاید شرکت با مسئولیت محدود با شرکت سهامی خاص تفاوت کمی داشته باشد ولی در بخث تخصصی تفاوت های زیادی از موارد زیر دارند که قوانین حاکم بر آنها نیز تفوات زیادی دارد. از نظر تاریخی این نوع شرکت سابقه طولانی دارد و به حقوق دوران روم باستان برمی‌گردد و به ویژه در قرون وسطی به شکل فعلی آن در اروپا رواج یافته‌است.

  • عقد مضاربه، عقد مساقات و عقد مزارعه از انواع شرکت های مدنی هستند.
  • شرکت به عنوان یک شخص حقوقی می تواند دارای کلیه حقوق و تکالیفی شود که قانون برای افراد قائل است.
  • شرکت‌های سهامی خاص از نظر دریافت وام مناسب‌تر هستند، زیرا امکان دریافت وام و تسهیلات بانکی برای شرکت‌های سهامی خاص فراهم است و شما می‌توانید تا سقف 10 برابر سرمایه شرکت خود را از بانک‌ها یا مؤسسات مالی وام بگیرید.

شرکت تجاری از زمان ثبت در سامانه ثبت شرکت‌ها دارای شخصیت حقوقی مستقل می‌شود و از کلیه حقوق قانونی شخص حقوقی از جمله حق داشتن دارایی مستقل، تابعیت شرکت تجاری و اقامتگاه برخوردار می‌گردد. شرکا در زمان تاسیس شرکت سعی می کنند با در نظر گرفتن خصوصیات هر یک از انواع شرکت های تجاری و مقایسه آن با نیازها و پتانسیل های خود، برای تاسیس شرکت عمل کنند. اما ممکن است در میانه راه متوجه شوند که شرکت در حال فعالیت، مطابق با نیازهای آنها نیست و یا خواست و اهداف آنها را برآورده نمی کند. این در حالی است که شرکت ها به راحتی می توانند به نوع دیگری تبدیل شوند، بدون آنکه شخصیت حقوقی آنها از بین برود و همانند قبل به فعالیت خود ادامه می دهند. بنابراین همانطور که از ماده قانونی برمی‌آید، شرکت مختلط سهامی، ترکیبی از دو نوع شراکت سهامی و تضامنی است.

انواع مختلف شرکتها

قوانین حاکم بر شرکت ها دچار تغییرات و اصلاح است و توانایی مجموعه ثبت تندیس با تسلط بر قوانین به ارائه خدمات امور ثبتی، امور مرتبط با اتاق بازرگانی و امور دارایی خدماتی پرداخته و دقیق و سرعت خدمات زبان زد مراجعین میباشد. بنابراین شرکت نسبی برای سرمایه گذار امنیت کافی ایجاد نمی کند بلکه به عکس برای معامله کنندگان با شرکت امنیت نسبی فراهم می کند. مقنن حداقل و حداکثری جهت دارایی موسسه مشخص نکرده است ، در این صورت دارایی موسسه می تواند مبلغ اندکی باشد. این سرمایه نخستین و پس انداز آتی موسسه ، در کل دارایی موسسه را تشکیل می دهند که ضمانت ادای طلب طلبکاران موسسه را برعهده دارد. بخشنامه تشکیل و نحوه عمل کار گروه کاهش موانع کسب و کار های مجازی توسط معاون حقوق رئیس جمهور ابلاغ شد . انواع شرکت ها برای معرفی انواع شرکت ها لازم است ابتدا با مفهوم شرکت ها آشنا شوید.

از نظر تاریخی شرکت تضامنی سابقه طولانی دارد و به حقوق دوران روم باستان برمی‌گردد و به ویژه در قرون وسطی به شکل فعلی آن در اروپا رواج یافته‌است. در این صورت شریکی ثبت تغییرات شرکت که نام وی ذکر شده، در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت دارد. برای تشکیل این نوع شرکت، تمامی سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم می‏‏شود.

در شرکت سهامی قسمتی از مبلغ سهام مورد تعهد نقداً پرداخت می شود و قسمتی دیگر به هنگام مطالبه قسمت پرداخت نشده سهام ، واریز می گردد. سرمایه گذاری توسط شرکاء اگر نقد باشد وجه نقد را بدهکار و حساب سرمایه شریک را بستانکار می‌نماییم. برای جلوگیری از چالش‌های احتمالی، قبل از انعقاد قرارداد با شرکت‌ها حتماً به موضوع شرکت توجه کنید؛ قرارداد شما باید راجع به موضوع شرکت یا در راستای اجرای آن موضوع باشد.

انتقال مالکیت در شرکت‌های سهامی عام به سهولت انجام می‌شود و اثری بر تداوم شرکت سهامی ندارد. درصورتی‌که در شرکت سهامی خاص، چنین نقل و انتقالی باید با توافق مدیران شرکت انجام شود. 1-در شرکت با مسئولیت محدود شرکا به میزانی که در حین تشکیل شرکت برای سهم الشرکه های غیر نقدی معین شده،در مقابل دیون احتمالی مسئولیت دارند در حالیکه در شرکت تضامنی هر شریک، مسئول و ضامن تمام قروض و دیون احتمالی شرکت می باشد. شرکت مختلط غیر سهامی که در آن شرکای ضامن با شرکای با مسئولیت محدود هر دو در کنار یکدیگر قرار می‏‏گیرند و شرکای ضامن به طریق شرکت تضامنی و شرکای دیگر به طریق شرکت با مسئولیت محدود، رفتار می‏‏کنند. شرکت تضامنی شرکتی تجاری است بنابر این برای موضوعات غیرتجاری نمی توان شرکت تضامنی ایجاد کرد بر اساس ماده 8 لایحه موضوع شرکت باید به شکل صریح در بندهای اساس نامه نگارش شود اما ضروری نیست که موضوع فعالیت شرکت سهامی حتما و الزاما فعالیت تجاری باشد.

تفاوت شرکت تضامنی و سهامی

شرکت سهامی (عام و خاص)، شرکت تضامنی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تعاونی، شرکت مختلط سهامی، شرکت مختلط غیر سهامی و شرکت‌های نسبی. این شرکت با هدف انجام امور تجاری و بین چند شریک با مسئولیت های مختلف تشکیل می شود. شرکای شرکت مختلط غیرسهامی شامل یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود هستند و سرمایه گذاری آنها بدون انتشار سهام است.

این نوع ثبت مجدد فقط برای تبدیل شرکت با مسئولیت محدود سهامی به شرکت نامحدود (یا بالعکس) یا شرکت سهامی خاص به شرکت سهامی عام (و بالعکس) امکان پذیر است. در این میان این دو شرکت با هم شباهت هایی دارند، که قصد داریم آن ها را به شما بیان کنیم. در هر دوی این شرکت ها می توان به صورت اختیاری سرمایه را افزایش داد. در شرکت سهامی خاص، حق رأی به تعداد سهامی است که در شرکت داشته باشید و در شرکت های با مسئولیت محدود حق رأی به میزان سرمایه بستگی دارد.

شرکت مسئولیت محدود

اضافه شود و در شرکت‌های سهامی عام عبارت “‌شرکت سهامی عام” و در شرکت‌های سهامی خاص عبارت “‌ شرکت سهامی خاص” باید قبل از نام‌ شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت در کلیه اوراق و اطلاعیه‌ها و آگهی‌های شرکت به طور روشن و خوانا قید شود. چنانچه دارایی‌های شرکت برای پرداخت بدهی‌ها و تعهدات مالی شرکت کافی نباشد، هر یک از شرکا مسئولیت تضامنی به جهت پرداخت بدهی‌ها و تعهدات مالی دارند و این موضوع ربطی به میزان سهم الشرکه شرکاء ندارد. در اسم شرکت تضامنی باید عبارت (شرکت تضامنی) و حداقل یک نفر از شرکاء ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمامی شرکاء نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عباراتی از قبیل (و شرکاء) یا (و برادران) قید شود. برای تبدیل شرکت سهامی به یکی از شرکت های موضوع قانون تجارت ابتدا باید همه شرکا رضایت کامل داشته باشند. این امر در مورد تبدیل شرکت سهامی به شرکت تضامنی یا نسبی ضرورت پیدا می کند.

هر دوی این شرکت ها نمونه ای کامل از شرکت اشخاص هستند، به این معنی که اگر به هر دلیلی شرکت منحل شود و دارایی های آن کفاف پرداخت تمامی قروض و دیون شرکت را ندهد، هریک از بستانکاران می­تواند اموال شخصی هریک از شرکاء را توقیف نماید. در شرکت های تضامنی و نسبی مانند شرکت با مسئولیت محدود، شرکاء باید از بین خود و یا خارج از شرکت شخص یا اشخاصی را به عنوان مدیر شرکت، قبل و یا بعد از تشکیل شرکت، انتخاب نمایند. ارزش رأی افراد با هم برابر است مگر در اساسنامه و یا شرکت نامه قید شود ارزش رأی متناسب با میزان سرمایه می­باشد. در این نوع شرکت ها عزل مدیر نیز با رأی گیری امکان پذیر است و خود مدیر حق شرکت در این رأی گیری را ندارد. نقل و انتقال سهم الشرکه در هر دو شرکت تضامنی و نسبی منوط به رضایت تمامی شرکاء می­باشد.

نحوه ثبت شرکت تضامنی چگونه است؟

در کشورهای خارجی برای امور بازرگانی و عمومی اکثرا شرکت با مسئولیت محدود را انتخاب می کنند. اگر چه در بیشتر مواقع تبدیل شرکت تنها براساس رای ثبت برند تجاری و نظر شرکا صورت می گیرد، اما گاهی نیز تبدیل شرکت امری اجباری است. در این رابطه قانونگذار در مورد تبدیل اجباری شرکت نیز حکم صادر کرده است.

در شرکت های تجاری، طلبکار هر یک از شرکاء نمی تواند بخشی از اموال شرکت را به عنوان طلب شخصی خود مطالبه نماید. در حالی که این دو نوع شرکت از نظر توزیع سود متفاوت هستند، هر دو از صاحبان بیزینس با مسئولیت محدود محافظت می کنند. از سوی دیگر، هنگام ثبت شرکت تضامنی تأدیه تمام سرمایۀ نقدی شرکت اامری ضروری می باشد.

شریک ضامن نیز در این شرکت کسی است که سرمایه او به صورت سهام در نیامده و مسئول تمامی روزی است که ممکن است علاوه بر شرکت دارایی وجود داشته باشد. حداقل یکی از شرکا باید در مدارک ذکر شود و می‌توان گفت که این موضوع باعث متمایز شدن شرکت تضامنی از دیگر شرکت‌ها می‌شود. برای ثبت شرکت پیمانکاری چه باید کرد؟ شرایط، هزینه و مراحلیکی از رایج‌ترین فعالیت شرکت‌های ثبت شده در کشور، پیمانکاری است.