ثبت تغییرات شرکت

در مورد سرمایه گذاری نیز شرکتهای خصوصی می توانند از طریق انعقاد قرار داد، اقدام به سرمایه گذاری و مشارکت در تعاونی های نمایند بدون آنکه عضو باشند. این نوع سرمایه گذاری به منزله خرید سهام شرکت های نمی باشند بنابراین میزان آن طبق قرارداد منعقده معین می گردد. تعیین هیئت مدیره از صلاحیت های مجمع عمومی عادی است و مطابق مادتین ۱۱۹ و ۱۲۴ قانون تجارت مصوب سال ۱۳۷۴ هیات مدیره در اولین جلسه خود از بین اعضاء هیات ، رئیس، نائب رئیس و مدیر عامل را باید انتخاب کند، قسمت اخیر ماده ۱۱۹ این قانون صراحت دارد که هر ترتیبی خلاف این ماده در اساسنامه مقرر شود کان لم یکن است. طبق قانون تجارت، در شرکت‌های سهامی خاص، از تاریخ برگزاری مجمع عمومی صرفاً ۵ روز فرصت دارید تا انحلال ثبت شرکت در تهران شرکت را در اداره ثبت شرکتها به ثبت برسانید، اما در مورد انواع شرکت‌های دیگر مانند شرکت با مسئولیت محدود و غیره، هیچگونه محدودیت زمانی‌ای وجود ندارد. از آنجائیکه در انحلال شرکت و ثبت آن، بحث زمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و دارای اثرات حقوقی می‌باشد، توضیحات کاملی در این زمینه در مقاله وجود دارد که می‌توانید مطالعه نمایید. برای تغییر آدرس شرکت می بایست اسناد مالکیت مکان جدید و یا اجاره نامه با کد رهگیری را به همراه صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده برای تغییر آدرس را ضمیمه نمود و مدارک لازم را برای ثبت به اداره ثبت شرکت ها ارسال نمود و پس از پرداخت هزینه های مربوطه آگهی ثبت تغییرات شرکت در آدرس را در روزنامه های کثیر الانتشار درج نمود.

این افراد باید تابعیت جمهوری اسلامی را داشته باشند و هیچ گونه منع قانونی نداشته باشند. این اظهارنامه باید توسط همه صاحبان سهام امضا شود و با مهر شرکت مهر شود. درآمد ناشی از فروش اموال شرکت برای پرداخت بدهی‌ها و انجام پروسه انحلال. این درآمد برای انتفاع و سودآوری نبوده و برای دادن بدهی و دیون بوده است.

فرم ثبت شرکت تکمیل میگردد ، که سمتها در آن مشخص میگردد ، مدیر عامل ، رییس هیات مدیره ، ناسب رییس هیات مدیره ، عضو هیات مدیره ، بازرس اصلی و بازرس علی البدل همگی مشخص میشود . سپس حق امضا دارندگان حق امضا ، سپس موضوع فعالیت شرکت ، نام شرکت ، آدرس شرکت نیز تعیین میگردد. مدارک اعضاء از جمله مدارک شناسایی هیئت موسس و سایر اعضاء به همراه مدارک تحصیلی، در صورت داشتن رزومه های مرتبط با شرکت تعاونی را از اعضاء دریافت کنند. شرکت تعاونی برای اینکه بتواند وام و کمک دولتی دریافت کند باید طرح توجیهی ارائه نماید که بر عده این هیئت می باشد.

  • مابقی تا سقف مورد نظر به موجب آئین نامه جاری با شرایط سایر سهام به فروش می رسد.
  • در خصوص موجبات دعوت از عضو علی البدل هیات مدیره اتاق تعاون، مقررات فصل دهم قانون بخش تعاونی حکمی را بیان ننموده است و بایستی به اساسنامه اتاق مربوطه مراجعه نمود و چنانچه غیبت غیر موجه، یکی از این موجبات باشد، دعوت از عضو علی البدل امکان پذیر است.
  • دراین مورد تصمیمات هیات مدیره یا مجمع عمومی شرکت نمی تواند ناقض حقوق اشخاص مذکور باشد.
  • شرکت هایی که در بازار بورس تهران فعالیت می کنند از این نوع شرکت ها می باشند که در سازمان بورس اوراق بهادار تهران برای خرید و فروش سهام پذیرفته شده اند.
  • اگر به دلیل ضررهای وارد شده، نیمی از سرمایه شرکت از بین برود و یکی از شرکا تقاضای انحلال کند و دادگاه دلایل او را موجه تشخیص بدهد و سایر شرکا حاضر نباشند که سهمی را که در صورت انحلال به او تعلق می‌گیرد را بپردازند و او را از شرکت خارج کنند.

درآمد سالیانه شرکت پس از وضع هزینه – استهلاک – ذخایر و بهره سهام به نسبت معاملاتی که هر یک از اعضاء و مشتریان غیر عضو که در‌طول سال مالی با شرکت نموده‌اند بین آنان تقسیم خواهد شد. در صورت تصمیم بر تغییر در سرمایه، هیأت مدیره گزارش خود مبنی بر تغییر سرمایه را forty five روز قبل از تشکیل مجمع عمومی فوق العاده به بازرس یا بازرسان شرکت تسلیم می کند. بازرسان نظر خود را طی گزارشی به مجمع فوق العاده اعلام خواهند کرد و مجمع پس از استماع گزارش تصمیم مقتضی اتخاذ می نماید. هیات مدیره در هر حال،خواه در اجرای تصمیم مجمع عمومی فوق العاده و خواه با استفاده از اجازه ای که مجمع مذکور به وی داده است در هر نوبت پس از عملی ساختن افزایش سرمایه، مکلف است حداکثر ظرف یک ماه مراتب را ضمن اصلاح اساسنامه و قید سرمایه جدید به جای سرمایه ثبت شده به مرجع ثبت شرکت ها اعلام کند تا پس از ثبت، جهت اطلاع عمومی آگهی شود. برابر ماده fifty five قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی در صورتی كه مجمع عمومی فوق‌العاده یا وزارت تعاون رأی به انحلال تعاونی بدهد، ظرف یك ماه سه نفر جهت تصفیه امور تعاون ‌انتخاب و به اداره ثبت محل معرفی خواهند شد تا بر طبق قانون و آیین‌نامه ذکرشده نسبت به تصفیه امور تعاونی اقدام نمایند. هنگام تشکیل مجمع عمومی فوق العاده باید دارندگان بیش از نصف سهامی که دارای حق رای می باشند، در جلسه حاضر شوند.

تغییراتی که باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد

در صورتی که سمت تمام یا بعضی از اعضای هیات مدیره و همچنین سمت مدیر عامل شرکت مدتی زائد بر شش ماه بلا تصدی مانده باشد. در صورتی که مجمع عمومی سالانه (منظور مجمع عمومی عادی است) برای رسیدگی به حساب های هر یک از سال های مالی تا ده ماه از تاریخی که اساسنامه تعیین کرده است تشکیل نشده باشد. بنابراین بطور خلاصه باید عرض کنیم که در قوانین ایران و همچنین در رویه مرسوم اداره ثبت شرکتها و سازمان امور مالیاتی کشور، چیزی تحت عنوان مالیات انحلال شرکت وجود ندارد. اگر اعضا هیئت مدیره شرکت به توافق جهت انتصاب یک نفر به عنوان مدیر تصفیه نرسند و یا شرایط شرکت به نحوی باشد که ترجیح اعضا، تعیین چند نفر به عنوان مدیر تصفیه باشد، به جای یک نفر به عنوان مدیر تصفیه، می توانند هیات تصفیه‌ای متشکل از چند نفر را تعیین و اعلام نمایند. تصفیه شرکت فرآیندی است که توسط شخصی به نام مدیر تصفیه انجام می شود و به واسطه آن فعالیت یک شرکت خاتمه می یابد. انحلال به منزله پایان عمر شرکت و عدم ادامه فعالیت می باشد که اعضا اقدام به ثبت انحلال می نمایند،برای اقدام به انحلال ابتدا می بایست یک نفر به عنوان مدیر تصفیه تعیین و معرفی گردد که وظیفه آن رسیدگی به امور شرکت همزمان یا بعد از انحلال و تقسیم دارائی و سرمایه میان سهامداران می باشد.

تمدید مدت فعالیت شرکت تعاونی

۵ تا ۱۱ در محاسبه مزایای پایان کار منظور نمی گردد مگر اینکه کارگاه در احتساب این ارقام جزء سنوات خدمت دارای عرف و روال باشد که در این صورت رویه مستقر در کارگاه معتبر خواهد بود. سابقه محکومیت لازم الاجرا دو بار یا بیشتر به علت جرمهای عمدی مشابه با هر میزان مجازات. محکومیت لازم الاجرا به مجازات حبس از یک سال به بالا در جرائم عمدی. 1-محکومان به قطع عضو در جرائم مشمول حد، پنج سال پس از اجرای حکم. در صورتی بدون داشتن هیچ عذر موجهی فعالیت بیشتر از یکسال متوقف شده باشد. کلیه حقوق برای ناشر محفوظ است، انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

• هرکسی که خود یا همسرش از هیات مدیره یا مدیر عامل شرکت حقوق دریافت می‌کند نمی‌تواند بازرس باشد. برای تایید صورتجلسه بازرسین توسط اداره ثبت شرکت‌ها معمولا به دو هفته کاری زمان نیاز است. صورتجلسه تمدید بازرسان در ۲ نسخه تهیه و امضا ثبت برند تجاری می‌شود که یک نسخه‌ی آن به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال و نسخه دیگر در مدارک شرکت بایگانی می‌گردد. مطابق ماده 259 قانون تجارت در صورت عدم تمدید بازرسان، مجازات کیفری حبس از 2 تا 6 ماه برای مدیرعامل و اعضای هیات مدیره در پی خواهد داشت.

ماده ۹۸ (اصلاحی ۰۵ˏ۱۲ˏ۱۳۵۰)- هر یک از اعضاء شرکتها یا اتحادیه‌‌‌ها در صورتیکه با تصمیم ادغام مخالف باشد ‌‌می‌تواند حداکثر تا یکماه نظر خود را کتباً بشرکت یا ‌اتحادیه مربوط همچنین وزارت تعاون و امور روستاها (‌یا وزارت کار و امور اجتماعی در مورد ‌شرکت‌های تعاونی کارگری) اعلام دارد. ‌تبصره (الحاقی ۲۴ˏ۰۲ˏ۱۳۵۴)- آن دسته از ‌شرکت‌های تعاونی مسکن که بنا به علل موجه امر خانه ‌سازی و آپارتمان ‌سازی بوسیله آنها به تشخیص وزارت تعاون و امور‌ روستاها میسر نباشد با تصویب مجمع عمومی میتوانند در مورد واگذاری زمینهای خریداری شده (‌بدون استفاده از معافیتهای موضوع ماده ۱۱۵ این ‌قانون) باعضا یا فروش و یا تبدیل آن اقدام نمایند. ‌تبصره- هیئت مدیره حق اخراج عضوی را که بهرعنوان از جانب مجمع عمومی وظیفه یا مأموریتی بوی محول شده است ندارد و اتخاذ‌ تصمیم در اینگونه موارد با مجمع عمومی عادی شرکت است. ماده ۲۳- وزارت تعاون و امور روستاها ‌‌می‌تواند بدلائل زیر تقاضای ثبت شرکت تعاونی را رد کند و نظر خود را مستدلاً بشرکت اعلام دارد. در‌مورد ‌شرکت‌های تعاونی کارگری این وظیفه بر عهده وزارت کار و امور اجتماعی است. ۶- اعضای هیئت مدیره و بازرسان (‌تعداد، نحوه انتخاب، وظایف عزل، استعفا و فوت) و مقررات مربوط بجلسات آنان، تعیین صاحبان امضای ‌مجاز حدود و اختیارات و مسئولیتهای آنان و همچنین تعیین مرجع تصمیم گیرنده برای افتتاح حساب بانکی و نحوه استفاده از وجوه زائد بر احتیاج ‌شرکت.

در بندهای دوم وچهارم و پنجم وزارت تعاون بلافاصله طبق آیین نامه مربوط انحلال تعاونی را به اداره ثبت محل اعلام می نماید. اعلام نظر وزارت تعاون درمورد بندهای 4و5 در دادگاه صالح قابل شکایت و رسیدگی می باشد. همه امتیازها، سرمایه واموالی که از منبع های عمومی دولتی و بانکها در اختیار شرکت تعاونی قرار گرفته باشد با منحل شدن آن باید برگردانده شود.

کارت پایان خدمت

افرادی که برای هیئت مدیره و مدیر عامل تعیین میشوند نباید سوپیشینه داشته باشند . نکته پنجم) مجمع عمومی ازسوی هیئت نظارت انتخاب می‌شود البته با این شرط که تعداد شرکا بیش از دوازده نفر باشند. شرکت های غیر تجاری(شرکت های مدنی)، شرکت هایی که با اجتماع و مشارکت تعدادی از سهامداران بر اموری واحد توافق و تشکیل می شود و هر یک بر حسب میزان سرمایه گذاری، سود می برند. در شرکت های مدنی، مالکیت سرمایه به شخص حقوقی شرکت منتقل نمی گردد و هر شخص مالک سرمایه خودش می باشد.

متذکر می‌گردد که تبعیت کارگر از کارفرما بصورت لزوم رعایت دستورات شفاهی یا کتبی و نیز ضوابط و مقررات مکتوب یا عرفی کارگاه (تبعیت حقوقی) و نیز بصورت رابطه مزدی طرفین و عدم احتمال و تصور سود و زیان کارگر از کار انجام شده (تبعیت اقتصادی) قابل تشخیص است. عدم شمول قانون کار نسبت به‌ کارگران کارگاههای خانوادگی،موضوع‌ ماده (۱۸۸) این قانون، محدود به مواردی‌ است که کار در این کارگاهها منحصرا ثبت تغییرات توسط صاحب کار و همسر و خویشاوندان‌ نسبی درجه یک از طبقه اول وی انجام‌ شود. به استناد ماده (۲) مقررات اشتغال نیروی انسانی ، بیمه و تامین اجتماعی در مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران، فقط کارگران کارگاه های واقع در حوزه جغرافیایی مناطق آزاد مشمول مقررات مناطق آزاد شده و در صورتی که محل کارگاه خارج از محدوده جغرافیایی منطقه مذکور باشد، مشمول مقررات مناطق مذکور نخواهد بود.

چه مراحلی برای تغییرات شرکت باید طی کنیم؟

ماده ۱۱۲- معافیت درآمد کلیه فعالیتهائی که طبق قانون مالیاتهای مستقیم مشمول معافیت شناخته شده است شامل شرکتها و اتحادیه‌‌های ‌تعاونی که بهمان فعالیتها اشتغال داشته باشند نیز خواهد بود. تبصره ۲- وجوهی که ‌شرکت‌های تعاونی کشاورزی بابت بهای محصول کشاورزی متعلق به اعضاء که بشرکت تحویل می‌شود پرداخت ‌می‌کنند ‌اعم از اینکه بعنوان پیش پرداخت یا مازاد برگشتی باشد مشمول مالیات شرکت نخواهد بود. این وجوه در محاسبه درآمد مشمول مالیات کشاورزی‌ عضو منظور خواهد شد. ۲- نسبت به آن قسمت از درآمد که طبق تصمیم ارکان صلاحیتدار شرکت یا اتحادیه بعنوان مازاد برگشتی برای تقسیم بین اعضاء شرکت‌ تخصیص داده می‌شود پس از وضع پنج هزار ریال در مورد هر عضو بنرخ پانزده درصد. ماده ۹۱- در ‌شرکت‌های تعاونی کار مازاد برگشتی از درآمد سالانه به تناسب ارزش محصول کار یا ساعات کار انجام شده بوسیله هر یک از اعضاء ‌تقسیم می‌شود. ماده ۸۱- شرکت تعاونی مسکن برای تمام یا قسمتی از امور مندرج زیر تشکیل می‌شود.

کارشناسان ما مشتاقانه پاسخگویی سوالات شما در زمینه تغییرات شرکت هستند. شرکت‌هایی که قسمتی از سرمایه (حداقل ۵۱ درصد) به وسیله اعضا تامین گردیده و بقیه به وسیله نهادهای دولتی و عمومی در اختیار شرکت گذاشته می‌شود. از لحاظ مطابقت با مقررات به تایید وزارت تعاون برسد و برای آن “مجوز ثبت” صادر گردد. از این رو اگر مجموعه‌ای در هر دو تقسیم‌بندی به فعالیت بپردازد، به آن شرکت تعاونی چند منظوره گفته می‌شود. قابل ذکر است که در این شرکت­ها، تعداد، نوع و موضوع فعالیت با ارائه طرح پیشنهادی مجاز است. که با هدف رفع نیاز مشاغل تولیدی و یا مصرف کنندگان عضو خود و کاهش هزینه تعاونی ها تشکیل می شوند.

2- هنگامی که تعداد متقاضیان به 7 نفر یا بیشتر رسید ، دور هم جمع شده و جلسه تشکیل دهید, در جلسه از بین خودشان حداقل سه نفر را به عنوان هیئت موسس انتخاب کنند ، کار هیئت موسس انجام کارهای مربوط به تشکیل شرکت تعاونی است. در مثالی ساده، از آنجا که مطابق قوانین حقوقی و قضایی کشور کلیه مکاتبات با اشخاص حقوقی می بایست به نشانی قانونی آنها انجام شود عدم ثبت تغییر آدرس شرکت باعث بروز مشکلاتی بسیاری در مکاتبات قضایی ، صدور مجوز های مکان فعالیت و… در روابط اقتصادی و قضایی با شرکت مذکور میگردد . از اینروست که مدیران شرکت ها می بایست همزمان با تغییرات شرکت ، موارد را به صورت قانونی ثبت نمایند.