ثبت اختراع چیست؟ آموزش مراحل و قوانین ثبت اختراع در ایران

بر اساس اصل ” وحدت اختراع ” ادعاهای اظهار شده فقط باید مرتبط به یک اختراع یا گروهی از اختراعات مرتبط به یکدیگر باشد به نحوی که یک مفهوم کلی از اختراع واحد را تشکیل دهد. قوانین بسیاری از کشور ها به متقاضی ثبت اختراع اجازه می دهد که گروهی از ادعاهای مربوط به اختراعاتی که ارتباط آنها یک مفهوم کلی از یک اختراع واحد را تشکیل میدهد در یک اظهارنامه به ثبت برسانند. پس از این مرحله کد شناسایی به موبایل شما ارسال خواهد شد و پس از آن برگه اقرار نامه صادر شده را جهت تایید “گواهی امضای الکترونیکی” چاپ نموده و به یکی از دفاتر اسناد رسمی شهر خود ببرید. پس از دریافت اطلاعات مربوطه به سامانه وارد شوید و اطلاعات گواهی امضای الکترونیک را وارد کنید تا اکانت کاربری شما تایید گردد. ج- ادعای مذکور در اظهارنامه، گویا و مختصر بوده و با توصیف همراه باشد،به نحوی که برای شخص دارای مهارت عادی در فن مربوط واضح و کامل بوده و حداقل یک روش اجرایی برای اختراع ارائه کند.

  • این نقشه ها باید بر روی کاغذ A4 رسم شوند و کیفیت بالایی داشته باشند، خطوط آن ها به طور کامل و یکدست مشکی باشند، اعداد و نمادهای استفاده شده در نقشه به طور واضح توضیح داده شوند و…
  • در این حالت، مخترع اصلی و صاحبان ایده، از بازار بیرون رانده شده و بهره‌ای از موفقیت‌های محصول نمی‌برند.
  • تبصره –تبادل اطلاعات مربوط به ثبت اختراعات، طرح‌هاي صنعتي و علائم با سازمان‌ها و مؤسسات ذي‌ربط مي‌تواند به صورت الكترونيكي انجام شود.
  • مخترع و اشخاصي كه مجوز بهره‌برداري از اختراع مورد نظر را دارند بايد ظرف 30 روز نظرات خود را به صورت مدلل و مستند كتباً به دبيرخانه ارائه نمايند كه دردفتر مخصوص به ثبت رسيده وجهت تصميم‌گيري تسليم كميسيون خواهد شد.
  • ما در این مقاله ضمن بیان تعریف اختراع به معرفی سایت ثبت اختراع و نحوه ورود به سایت ثبت اختراع و امکانات سامانه ثبت اختراع می پردازیم .
  • اصولی و ایده هایی که در زمینه تمرین های فکری وجود دارند را نیز نمی توان به عنوان اختراع در نظر گرفت.در واقع موارد انتزاعی را نمی توان به عنوان یک اختراع قابل ثبت شناخت و در صورت داشتن چنین اختراعی نمی توانید آن را به نام خود به ثبت برسانید.

ورقه اختراع به مالک آن حق انحصاری می‌دهد که بتواند از استفاده تجاری از اختراع توسط سایرین جلوگیری کند یا آن را متوقف کند، و خطرات ناشی از فعالیت جاعلین و تقلید‌کنندگان را کاهش دهد. در مورد گستره وسیعی از محصولات صنعتی و دست ساز از ادوات فنی و پزشکی گرفته تا ثبت شرکت در تهران جواهرات و سایر کالاهای لوکس، از وسایل خانگی و الکتریکی تا وسایط نقلیه، ساختارهای معماری و از طراحی های پارچه تا کالاهای رفاهی، طراحی صنعتی مطرح است. 2- از منوی بالای صفحه، گزینه ورود اعضا را انتخاب کرده و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، وارد سایت شوید.

در این صورت باید وکالتنامه قانونی به اظهارنامه پیوست گردد و اصل آن در خاتمه پروسه ثبت و در مرحله تشکیل پرونده به اداره تسلیم گردد. برای دریافت فرم گواهی امضاء ثبت برند تجاری باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه نمایید و در آنجا این سند را دریافت کنید. به هر دفتر اسناد رسمی که مراجعه نمایید این سند را به شما خواهند داد.

سازوکار اعتراض به تقاضای ثبت اختراع و پذیرش اظهارنامه تعیین شد

این حمـایت برای مــدت محـدودی (حداکثر بیست سال) در ازای افشای جزئیات اختراع برای عموم اعطا می‌گردد. 2- توجه داشته باشید که در اختراع مربوطه باید حتما نوآوری و یک حرکت ابتکاری انجام شده باشد و محصول مربوطه حالت مشابه به دیگر محصولات موجود در بازارها نداشته باشد. با زدن نام کاربری و رمز عبوری که موقع ثبت نام دریافت کرده اید می توانید وارد سایت شوید .

ثبت اختراع

به همین دلیل با توجه به نوع اختراع انجام شده، هزینه های ثبت هم تغییر خواهد کرد. از این رو به شما پیشنهاد می دهیم که برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر (متناسب با شرایطی که دارید) با کارشناس های ثبتینو تماس بگیرید، تا به طور دقیق و کامل شما را راهنمایی کنند. برای آن که بتوانید دیگر مراحل ثبت را دنبال کنید، باید این هزینه را پرداخت کنید. در صورتی که یک نماینده قانونی (وکیل) کارهای ثبت را برای شما پیگیری می کند، مدارک مربوط به این نماینده را هم باید ارائه دهید. در ابتدا و برای شروع قصد داریم در رابطه با معنی و مفهوم و راهنمای ثبت اختراع بحث کنیم.

» دانلود نرم افزار اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه تقسیمی باید دارای تاریخ تقاضای اولیه بوده و درصورت اقتضاء، مشمول حق تقدم اظهارنامه نخستین است . هـ ـ درصورتی که اختراع ناشی از استخدام یا قرارداد باشد، حقوق مادی آن متعلق به کارفرما خواهد بود، مگر آن که خلاف آن درقرارداد شرط شده باشد. ث.ع.و.ا مخترعی که در ایران برای اختراع خود مطابق ثبت تغییرات شرکت قوانین محل تحصیل ورقه اختراع کرده،می تواند در صورتیکه مدت ورقه ی مزبور منقضی نشده باشد در ایران برای بقیه آن مدت تقاضای ورقه اختراع کند. مالک اختراع پس از به ثبت رسیدن اختراع از ارزش افزوده فراوانی بهره مند می شود. اطلاعات مربوط به شیوه‌ی اجرا و مزایای اختراع نباید در قسمت ادعا ذکر شوند.

فرمهای مربوط به ثبت اختراع اظهارنامه

اگر زمان اظهارنامه ثبت اختراع هم یکی بود؛ هر کدام از آنان که بتوانند ادعای خود را بابت تاریخ مقدم، ثابت کنند حق پتنت به آن شخص و یا گروه اعطا خواهد شد. حق پتنت در اصل به معنای حق ثبت اختراع است که از سوی یک دولت به اختراع کننده محصول و یا فرایند؛ اعطا می‌گردد. به واسطه حق پتنتی که به مخترع داده می‌شود؛ امکان ساخت، فروش و بهره‌برداری از آن چیزی که به طور رسمی ثبت نموده؛ برای او فراهم می‌شود. قابل ذکر است که حق پتنت یا همان حق ثبت اختراع، دارای یک مدت زمانی مشخصی است.

در صورتی که ایده یا وسیله ای که اختراع کرده اید قبل از شما در کشور یا شهر دیگری به ثبت رسیده باشد این امکان برای شما وجود ندارد که آن را به نام خود به ثبت برسانید مگر این که بتوانید ثابت کنید که قبل از هر شخص دیگری این وسیله یا ایده را اختراع کرده اید. ما در این مطلب قصد داریم نکات مهمی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم و شما را بیشتر با روند ثبت اختراع آشنا کنیم. در انتها نیز با در نظر داشتن تجارب کارشناسان مجرب موسسه پایش ، به شما پیشنهاد می کنیم به این موسسه مراجعه و یا با تماس تلفنی با این موسسه ، امور خود را تخصصی انجام دهید . سایر حقوقی که ناشی از فعالیت معنوی در قلمرو صنعتی، علمی، ادبی و هنری می‌باشد. ذکر صریح کاربرد صنعتی اختراع در صورتی که ماهیت اختراع گویای این امر نباشد.

توجه داشته باشید که برای ثبت یک اختراع باید هزینه ای را بابت حق الثبت بپردازید و البته این هزینه هر سال تکرار خواهد شد و شما باز هم باید درصدی از آن را به اداره ثبت بپردازید. یکی دیگر از سوال هایی که برای مخاطب و متقاضی های ثبت اختراع داخل پیش می آید، این است که بعد از مراحل گفته شده در بالا چه اتفاقی پیش روی مخترع ها است و اداره مالیکت معنوی چه کارهایی را انجام می دهد؟! اظهارنامه اختراع یکی از اوراق بهادار به حساب می آید و به همین دلیل باید برای دریافت آن به اداره ثبت مراجعه کنید (البته اگر کارشناس های ما در ثبتینو این کار را برای شما انجام می دهند) توجه داشته باشید که این اظهارنامه باید به زبان فارسی باشد و سه نسخه از آن تهیه کنید. بسیاری از مخترع های جوان به دنبال این هستند که اختراع خود را به ثبت برسانند، تا از مزیت های این کار بهره مند شوند.

نکته ای که وجود دارد این است که شما باید هر سال این هزینه را بپردازید تا حق ثبت شما تمدید شود و شخص دیگری نتواند نسبت به اختراعی که شما به ثبت رسانده اید ادعای مالکیت داشته باشد. برای دریافت این اظهارنامه می توانید به سادگی به اداره های ملی و منطقه ای ثبت اختراع مراجعه کنید که راهنمایی های کاملی را در این زمینه به شما ارائه می دهند. به حق و حقوقی که صاحب آن قادر می باشد از فعالیت فکری و خلاقانه خودش استفاده نماید مالکیت معنوی گفته می شود.در جهت اهمیتی که مالکیت معنوی دارد، مقررات و قوانینی جهت احترام به این حقوق ایجاد شده است.