راهنمای انتخاب نام برند در سال 1400

توصیه می کنیم تا با مطالعه “راهنمای انتخاب نام برند برای کسب وکارها ” یک دستورالعمل کامل و قدم به قدم را برای نام گذاری برند خود در نظر بگیرید. در نهایت لیست جدیدی از نام ها تهیه کنید و از هر یک از شرکت کننده ها در مورد نام هایی که از این لیست دوست دارند و چرایی آن بپرسید. به خاطر داشته باشید که آن دسته از اسامی که عکس العمل های منفی در مورد طرز تلفظ، ترجمه، موارد و تصاویر مرتبط به آنها وجود دارند، حذف نمایید. در نهایت دامین های در دسترس را چک کنید و از شرکت کنندگان بخواهید که نام های مشابه این اسامی انتخابی را که به ذهنشان می رسد مطرح کنند. در پایان جلسه را با حداقل سه گزینه برای اسم برند تجاری به اتمام برسانید. یک یا چند جلسه با حضور گروهی از افراد خلاق شامل متخصصین برندینگ، طراحان، توسعه دهندگان وب و دارندگان کسب و کار در راستای طوفان فکری برای انتخاب نام تجاری تشکیل دهید.

ذهن انسان برای برخورد با این سیل عظیم اطلاعات بازاریابی بیت های اطلاعاتی را به صورت گروه های بزرگ تری در می آورد که به آن ها بسته های اطلاعاتی گفته می شود و محتوی اطلاعات بیشتری می باشند. پیش از این گفتیم که بهتر است نام تجاری خود را محدود به چیز خاصی نکنید. اما این بدان معنی نیست که نامی تصادفی یا مبهم برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید. ناممعنیناممعنیﺷﺎﯾﺎنبرازندهﺷﯿﮏدلپذیرﺷﻤﺲخورشیدﺷﻔﺎالتیامﺷﻌﻠﻪشرارهﺷﺮﯾﻒارجمندﺷﯿﺪحیلهﺷﯿﻤﯽکیمیاﺷﻤﯿﻢخوشبوجهت ثبت برند تجاری انتخاب نام شرکت میتوانید به صفحه اسم شرکت مراجعه نمایید. به عنوان نمونه برند باید فاقد کلمات غیر متعارف باشد و از چارچوب و قواعدی خاص برای انتخاب نام برند بهره گیرید . البته شما چون به دنبال یک کسب‌وکار آنلاین هستید اگر به عنوان یک شخصیت حقوقی به دنبال گرفتن نماد الکترونیکی باشید حتما باید یک شرکت ثبت شده باشید.

  • از بارزترین این نام های تجاری می توان به موارد زیر اشاره کرد.
  • درک آنچه برند شما را منحصر به فرد می کند، کلید یافتن نام تجاری مناسب شما است.
  • بررسی‌ها نشان می‌دهد که دامنه های .com از اعتبار بیشتری نزد مشتریان برخوردارند واستفاده از این دامنه‌ها برای سایت فروشگاهی شما در واقع نوعی سرمایه گذاری محسوب می‌شود.
  • انتخاب یک نام مناسب می تواند با ارزش ترین دارایی شما در این زمینه باشد که قادر به ایجاد تمایز با رقبا و تسریع در آگاهی بخشی برند شما به کاربران و مخاطبان است.
  • برندهایی مثل تپ‌سی اپلیکیشن تاکسی‌یاب نیز همین گزینه را به کار گرفته‌اند.

حال اگر نام دامنه ی انتخابی شما در پسوند .com وجود نداشت بجای تغییر پسوند به “.net”, ”.info” , “.shop” نام جدیدی انتخاب کنید. و در مرحله‌ی آخر هر کدام از اسم‌ها که نرخ تبدیل بهتری داشتند، به‌عنوان اسم شرکت خود انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که رفتار کاربران در انتخاب صفحه مناسب شما را شگفت‌زده می‌کند چراکه در بیش‌تر مواقع کاربران رفتاری مخالف رفتار مورد انتظار ما دارند. البته می‌توانید در سوشیال‌های خود نیز یک مسابقه ترتیب دهید و جایزه‌ای را برای بهترین اسم پیشنهادی مشخص کنید. از مخاطبان‌تان بخواهید تا دوستان‌شان را نیز به این مسابقه دعوت کنند.

به چه دلیل به برند نیاز داریم؟

یک برند با نامی فارسی بهترین گزینه برای نام برند شما خواهد بود . پس از طی تمام این مراحل با جمع بندی اطلاعات به دست آمده و تحلیل آنها وقت آن می رسد که نام برند انتخابی خود را مشخص کنید. این یک نمای کلی از فرایند انتخاب اسم برند و پاسخ به سوال “چگونه اسم برند انتخاب کنیم” به زبان ساده بود که امیدواریم به شما در نام گذاری شرکت تان کمک نماید. اگر شما هم به دنبال کمک برای انتخاب اسم مغازه هستید، به خوب جایی آمده اید و مطمئنا دست پر (با چند اسم خاص مغازه و کسب و کار) از اینجا خارج خواهید شد پس دیگر نگران این بخش نباشید. این روزها برای آن که بتوان در هر کسب و کاری موفق شد به یک نام تجاری یا برند نیاز است.

راهنمای انتخاب اسم برند

برای انتخاب نام هایی که ریشه فارسی نداشته باشند و لاتین باشند ملزم به ارائه کارت عضویت یا کارت بازرگانی به همراه جواز مربوطه خواهید بود . نام برند نباید از اسامی شناخته شده و مشهور باشد چرا که طبق قوانین موجود ، اسامی معروف قابلیت ثبت نخواهند داشت . این الزامات در عین حال شما را از مزیت های متعددی بهره مند می سازد و سبب می شود تا برند بیشتر در ذهن مشتریان محصول یا خدمت شما قرار بگیرد . بهتر است به این موضوع توجه کنید که به هیچ عنوان اسم خود یا فامیلی خود را بر روی برند نزارید زیرا این نوع اسامی قابلیت برندسازی نخواهند داشت و نمی توان با تکیه به آن ها برندی بزرگ و ماندگار را ثبت کرد. اما در آخرین قسمت شما می‌توانید از یک راه میان‌بر برای انتخاب نام دامین قابل ثبت یا حتی نام برند خود استفاده نمایید. حال در این مرحله شما رسیده‌اید به تعداد زیادی نام که باید بسیاری از آن‌ها را فیلتر نمایید.

تازه با وب رمز آشنا شدید؟ می توانید با کلیک بر روی لینک زیر وارد صفحه ثبت نام شوید. در صورتی که برند متمایز کننده کالا ، خدمات مربوطه نباشد ، امکان ثبت آن وجود نخواهد داشت . تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به نوین می باشد و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

گام اول: در بطن برند شما چه خبر است؟

شاید باورش سخت باشد اما اسم بسیاری از شرکت‌های بزرگ به شکل اتفاقی به ذهن موسس یا مدیر آن مجموعه رسیده است. پس می‌توانید به راحتی نام مناسب شرکت خود را در ایستگاه اتوبوس، مترو و یا حتی موقع خواب پیدا کنید. در نظر داشته باشید که اگر اسمی صرفا جذاب است لزوما نام مناسب شرکت برای برند شما نیست. به‌طور خلاصه نام مناسب شرکت شما باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

منظور از بصری بودن این است که نام انتخابی و المان‌های گرافیکی و رنگ‌ها که در کنار هم قرار می‌گیرند، تصویر و حس مدنظر شما را در ذهن کاربران پررنگ کنند. این وب‌سایت منابع و اطلاعاتی را درمورد علائم تجاری موجود و روند درخواست علامت تجاری در اختیار شما قرار می‌دهد. پیش از این گفته بودیم که اسامی باید به راحتی هجی شوند.

ایده‌های خود را یادداشت کنید و یک لیست با پنج یا نام تجاری بنویسید. سپس با خانواده و دوستان خود آن را مطرح کنید و ببینید چه بازخوردی می‌توانید از آن‌ها دریافت کنید. مطمئنا در برخی موارد بهتر است شما از دو کلمه استفاده کنید اما این دو کلمه نیز بهتر است کوتاه باشد. به اسامی برندهایی مانند Quick Sprout و یا حتی Waffle House نگاه کنید. با وجود دو کلمه‌ای بودن اما هردوی آن‌ها کوتاه هستند و هنگام تلفظ زبان را اذیت نمی‌کنند. نام تجاری یا همان برند پس از فروش محصول یا خدمات تنها موردی است که در ذهن مشتریان نقش می بندد و باعث می شود در خرید های بعدی محصول شما را انتخاب نمایند .

باید به یاد داشته باشید که بقا و سود رسانی نام برندتان ممکن است سال ها ادامه داشته باشد. هنگام انتخاب اسم برند یا شرکت لازم است که یک سری قوانین رعایت شود. به‌طور مثال از اسم‌هایی همچون «هوشمندافزاران غرب» یا «هوشمندافزاران آذربایجان» برای ثبت شرکت‌تان ثبت شرکت استفاده نکنید. چون متأسفانه در بسیاری از بخش‌های کشور تعصبات آزاردهنده‌ای وجود دارد؛ مثلا برخی از ترک‌های کشور با فارس‌ها رابطه چندان خوبی ندارند. در هنگام ساخت اسم شرکت موردی که از همه مهم تر است این است که نام انتخابی شما دارای سابقه ثبت نباشد.

راهنمای قدم به قدم انتخاب نام برند

بنابراین برای بزرگترین کلکسیون جهانی کتاب، لباس، محتوا و غیره مناسب است. سیروس اسم درخشان ترین ستاره است، پس برای کانال رادیویی که در آن به درخشان ترین ستاره های موسیقی و صنعت سرگرمی گوش بدهید مناسب است. ردبول تداعی‌گر نوشیدنی با خصوصیت گاونر مثل قدرت و اعتماد به نفس است. قبل از انتخاب برند در مورد جامعه هدف و مشتریان خود فکر کنید.

در آخر هر کدام از صفحات که نرخ تبدیل بهتری داشتند را به عنوان اسم برند خود انتخاب کنید. مزیت این روش (ارسال انبوه ایمیل) کم هزینه بودن آن است. کوکا-کولا، کیت-کت، جلی-بلی که از یک ساختار تکرارشونده در اسم برند خود استفاده می‌کنند، واکنش مثبت تری نشان می‌دهند. فرمول‌های مختلفی برای راهنمای انتخاب نام برند وجود دارد. درصورت پاسخ منفی به نامهای پیشنهادی نیازی به پرداخت مجدد مبلغ 40،000 ریال نمی باشد. البته درصورت سپری شدن زمانی بیش از 3 پیگیری ثبت تغییرات شرکت ماه از تاریخ تأیید نام و درصورت عدم ثبت شرکت به دلایل مختلف، و هم چنین تغییرنام ، متقاضی می بایست نسبت به واریز مبلغ فوق به شماره حساب مربوطه و ارائه فیش آن اقدام نماید.

آیا این نامی که ما انتخاب کرده‌ایم اصلاً به ‌درد بخور هست؟ اما راهکار چیست؟ آیا باید برویم و به افراد بگوییم که ما این نام را برای این شغل انتخاب کرده‌ایم، به نظر ما مناسب است؟ خیر، راهکار این نیست. شما در نظرسنجی برای انتخاب اسم برند نمی‌توانید این‌گونه عمل کنید چون هرگز نخواهید توانست به جواب‌هایی واقعی برسید. بسیاری از شرکت های موفق یک تلفظ منحصر به فرد را با تن صدای برندخود همراه ساخته اند، که عموما دارای معانی مرتبط با محصول و خدمت شرکت (در سایر زبان ها یا گویش ها) است. بررسی و ارزیابی نام انتخابی می‌تواند کلید موفقیت انتخاب نام برند مناسب باشد. در نظر داشته باشید که نام برند شما باید به مذاق مشتریان شما خوش بیاید، بنابراین قبل از انتخاب قطعی نام برند، حتما آن را به نظر سنجی بگذارید. نام برند یکی از فاکتورهای بسیار مهم در موفقیت یا عدم موفقیت یک کسب و کار است که طبق اصول خاص و مهمی انتخاب می‌شود.