انحلال شرکت با مسئولیت محدود و اعلام آن به مرجع ثبت شرکت

برای انجام اقدامات گفته شده، مدیر تصفیه یا وکیل دادگشتری می تواند به اداره ثبت شرکت ها مراجعه نموده و امور را پیگیری نماید. در صورتیکه مدیر یا مدیران تصفیه ذیل صورتجلسه قبولی خود را اعلام نکرده باشند طی نامه جداگانه قبولی خود را اعلام و ضمیمه صورتجلسه به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ارسال گردد. در صورت اعلام رضایت تمام شرکا، باید ظرف سه روز پس از امضای صورت‌جلسه و ثبت در سامانه ثبت شرکت ها و دریافت کد مدارک لازم را به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل داد.

پرداخت به هر صورتی مجاز است ؛ برای مثال ، می توان طلب یکی از طلبکاران از شرکت را با بدهی او به شرکت تهاتر کرد . طلبکارانی که هنوز موعد طلبشان نرسیده است نمی توانند قبل از موعد طلب خود را مطالبه کنند . با این حال ، مدیر تصفیه می تواند با توافق با این گونه طلبکاران و گرفتن تخفیف طلب آنان را بپردازد . مدیران تصفیه در عمل ، قبل از شروع به پرداخت دیون ، وضع مالی شرکت را بررسی می کنند و اگر معلوم شود که دارایی آن برای پرداخت پیگیری ثبت تغییرات شرکت تمام دیون کافی نیست ، صدور حکم ورشکستگی شرکت را از دادگاه صلاحیت دار تقاضا می کنند . در صوتری که حکم ورشکستگی شرکت در حال تصفیه صادر شود ، پرداخت طلب طلبکاران شرکت بر اساس مقررات ورشکستگی انجام خواهد شد ( ماده 203 لایحه قانونی 1347 ) . ب ) باید تصمیم راجع به انحلال و اسامی مدیر یا مدیران تصفیه و نشانی آنان را ظرف پنج روز به مرجع ثبت شرکتها اعلام کند تا برای اطلاع عممی آگهی شود ( ماده 209 لایحه قانونی 1347 ) .

انحلال شرکت از طریق دادگاه

همچنین کمپانی‌های غیرفعال پس از پایان یافتن مدت فعالیت خود و اقدام نکردن برای تمدید آن خود به خود منحل خواهند شد. موضوع ورشکستگی و شکایت‌های ناشی از قروض نیز از دیگر عوامل انحلال شرکت‌های سهامی محسوب می‌شوند. از سوی دیگر، سهامداران این مجموعه‌ها می‌توانند با تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده برای انحلال اقدام کنند. پس از رای‌گیری و انتخاب مدیر تصفیه، اگر این شخص جزو شرکا نیست، طبق دستورالعمل انحلال شرکت‌ها باید مدارک شناسایی او حتماً ضمیمه پرونده شود. همچنین این مدارک باید تا پنج روز پس از تشکیل جلسه به اداره پست تحویل داده شود و بارکد آن در اداره ثبت شرکت‌ها درج گردد.

انحلال شرکت چگونه است؟ راهنمای مراحل، مدارک، مالیات و هزینه انحلال شرکت

پس از موافقت تمامی اعضا، این صورت‌جلسه باید به همراه دیگر مدارک لازم ظرف حداکثر پنج روز به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود. گفتنی است که ثبت انحلال شرکت حدود ده روز کاری زمان می‌برد و تا زمانی که این موضوع در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار آگهی نشود، این فرایند نهایی نشده است. نکته بسیار مهمی که در دستورالعمل انحلال شرکت‌ها وجود دارد، لزوم معرفی مدیر تصفیه برای به پایان رساندن امور مجموعه است. این فرد مکلف است که تمام بدهی‌ها را تصفیه نماید و درآمدها را بین افراد ذی‌نفع تقسیم کند.

  • 9-مالیات نقل وانتقال وحق واگذاری ساختمانها وتأسیسات شرکت بنام بانک را به اداره امورمالیاتی پرداخت نموده ام.
  • برای مثال انحلال به سبب وضعیت یکی از شرکا، دارای موارد متعددی است که می‌توانید آنها را بررسی کنید.
  • هرگاه نوع شرکتی که تاکنون وجود داشته است از طریق وضع قانون حذف شود، شرکت منحل خواهد شد، مورد بارز این وضعیت، شرکت های سهامی موضوع قانون تجارت(مصوب 1311) است که پس از گذشت سه سال از تصویب لایحه قانونی 1347، با جانشین کردن شرکتهای سهامی عام و خاص، از قانون گذاری ایران حذف شده است.
  • ارائه سند ثبت دایر بر ارسال دعوت‌نامه برای شرکاء چنانچه مجمع عمومی فوق‌العاده با اکثریت شرکاء تشکیل شده باشد.
  • بنده مدیر تصفیه شرکت سهامی خاص با تعداد سه نفر سهامدار هستم که حکم ورشکستگی شرکت از سوی دادگستری صادر شده و دادگستری نیز بنده را طی حکمی بعنوان مدیر تصفیه انتخاب نموده است ضمناً سهامداران شرکت هیچگونه مسئولیتی ندارند و تمامی امورات شرکت توسط مدیر تصفیه انجام می شود.

برای همه شرکاء و مدیر تصفیه، ارائه کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی الزامی است. برای همه شرکاء و مدیر تصفیه باید کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی ارائه گردد. همه شرکاء و مدیر تصفیه، باید کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی را ارائه نمایند. پس از این که شرکت منحل می شود بایستی در تمامی اوراق، آگهی ها و خلاصه هر جایی که نام شرکت می آید، پس از نام شرکت، عبارت ” در حال تصفیه ” قید گردد. آخرین روزنامه رسمی شرکت در خصوص انتخاب مدیران ضمیمه صورتجلسه شود. کلیه صورتجلسات می بایست روی سربرگ شخصیت حقوقی مربوطه پس از امضاء اشخاص ذی سمت و با مهر آن شخصیت حقوقی تهیه و ارسال گردد.

مدارک شناسایی اعضا برای ثبت در سامانه و آخرین آگهی تغییرات شرکت در صورتی که مشخص کننده میزان سهام اعضا باشد و معرفی یک مدیر تصفیه برای پیگیری امور بعد از ثبت انحلال. برای اقدام انحلال یک شرکت سهامی خاص فرصتی three روزه مشخص شده است و در صورت اتمام این فرصت باید باز هم مراحل از اول پشت سر بگذارید. پس از اینکه دادگاه حکم انحلال شرکت را صادر کرد باید برای ان مدیر تصویه انتخاب کند چنانچه مدیران تصفیه که دادگاه انتخاب کرده است ان را نپذیرند تصفیه رابه اداره ی تصفیه ارجاع می دهد .

آثار قانونی انحلال شرکت

در شرکت با مسئولیت محدود اگر شرکایی که مالک بیش از نیمی از سرمایه شرکت هستند تصمیم بر انحلال شرکت بگیرند، دیگر موافقت مابقی شرکا ضرورتی ندارد. در مواقعی که شرکت ثبت شده است اما از زمان ثبت شرکت، هیچ فعالیتی در مورد موضوع شرکت انجام نشده باشد یا اینکه در مدت بیش از یک سال فعالیت شرکت متوقف شده باشد، در هر دو صورت افراد ذینفع در شرکت می‌توانند انحلال شرکت را از دادگاه در خواست نمایند. 3- هر زمان که مجمع عمومی فوق‌العاده وصاحبان سهام، به هر دلیلی برای انحلال شرکت تصمیم بگیرند. با تقدیم این دادخواست حسب بند ۵ ماده ۱۹۹ لايحه اصلاحی تقاضای انحلال شرکت سهامی ………………… مورد استدعاست. حال با تقدیم این دادخواست تقاضای انحلال شرکت سهامی حسب ماده ۱۴۱ لایحه اصلا مورد استدعاست. با سلام احتراما به استحضار می رساند اینجانب خواهان ……….به تاريخ …………… به همراه خواندگان ………… اقدام به ثبت شرکت سهامی عام به نام و شماره ……..

3-مجمع عمومی سالیانه وظیفه دارد تا ده ماه پس ازتاریخی که در اساسنامه قید شده است به حساب ها،ترازنامه،سود و زیان ، دارایی ها، بررسی گزارش مدیران و بازرسان،عملکرد سالیانه ی شرکت رسیده گی کند که پایان هر سال مالی در اساسنامه شرکت اورده شده است. زمانی که یک شرکت سهامی ورشکسته شده و حکم ورشکستگی آن صادر شود منحل شده و تصفیه آن طبق مقررات ورشکستگی است. در این شرایط نیازی به صدور حکم انحلال نیست و صرف صدور حکم ورشکستگی به معنای انحلال است. مدیران تصفیه نماینده شرکت در حال تصفیه بوده و کلیه اختیارات لازم را جهت امر تصفیه حتی از طریق طرح دعوی و ارجاع به داوری‌و حق سازش دارا می‌باشند و می‌توانند برای طرح دعاوی و دفاع از دعاوی وکیل تعیین نمایند.

پ‌) در صورتی که در دادگاه سایر شرکا حاضر نباشند تا سهم شریک متقاضی انحلال خود را پرداخت کنند، حکم انحلال صادر می‌گردد. به همین علت شریک درخواست‌کننده انحلال باید دادگاه را مجاب کند که رفع ضرر شخصی وی بدون انحلال شرکت امکان‌پذیر نخواهد بود. پس تا مادامی که دیگر شرکا بتوانند سهم وی را پرداخت کنند ثبت شرکت توجیهی برای انحلال از دید دادگاه وجود نخواهد داشت. فرآیند انحلال شرکت به این صورت است که تمام اعضای شرکت باید طی یک جلسه این مورد را تایید و صوتجلسه را به اداره ثبت ارسال نمایند. حتما برای انحلال شرکت خود با مشاوران مجرب مشورت بگیرید که دچار مشکلات مالیاتی بعد از منحل کردن شرکتتان نشوید.

مدارک لازم برای ثبت انحلال شرکت‌های با مسئولیت محدود عبارت‌اند از صورت‌جلسه انحلال شرکت، روزنامه رسمی آخرین تغییرات و شناسنامه و کارت ملی مدیر تصفیه در صورتی که از خارج از اعضای مجموعه انتخاب شده باشد. همچنین مطابق با دستورالعمل انحلال شرکت اگر مجمع عمومی ثبت برند با اکثریت شرکا تشکیل شده باشد، ارائه دعوت‌نامه رسمی آن نیز الزامی خواهد بود. به همین دلیل، صورت‌جلسه انحلال شرکت باید به امضای کلیه شرکا برسد. البته اگر فردی شرایط حضور در جلسه را نداشت، می‌تواند رضایت خود را از طریق وکیل قانونی‌اش اعلام نماید.

چون این زیادی در واقع همان منفعت است که باید میان همه شرکا تقسیم شود. بنابراین شریکانی که اموالی غیر از پول را به عنوان سهم خود هنگام تشکیل شرکت، آورده باشند، حق مطالبه عین اموال را ندارند، بلکه به نسبت میزان آورده خود در شرکت، نسبت به عین این اموال حق مالکیت خواهند داشت. البته شرکا می‌توانند حین تنظیم قرارداد شرکت یا اساسنامه یا هنگام تقسیم دارایی توافق کنند که عین اموال، با پرداخت تفاوت قیمت به دیگر شرکا، به صاحبان قبلی آنها باز گردد. از تاکید قانون تجارت بر انحلال شرکت به سبب فوت چنین بر می‌آید که قانونگذار چنین مواردی را از موارد انحلال شرکت نمی‌داند، چرا که موارد انحلال شرکت جنبه حصری دارد. به رسمیت شناخته شده است ، با عنایت به اینکه یکی از دعاوی قابل طرح در محاکم دادگستری ، دعوای انحلال شرکت با مسئولیت محدود میباشد.