انواع شرکت ها در قانون تجارت ایران و تفاوت های آنها

پس از طی مدت 2 سال باید با برگزاری مجمع عمومی نسبت به تغییرات لازم مدیریتی اقدام کرد. یکی دیگر از تفاوت های این دو شرکت در این است که در شرکت با مسئولیت‌های محدود سرمایه شرکت تبدیل به ورقه‌های سهام نمی‌شود . در این نوع شرکت ها، حداقل ۵۱ درصد سهام آن ها از طریق بورس به مردم واگذار شده است. باید توجه داشت که شرکت های سهامی عام تنها شرکت‌ هایی هستند که در بازار بورس پذیرفته شده‌اند. در ماده ۲۰ قانون تجارت (ق.ت.)، قانونگذار فهرستی از انواع شرکت ها را ارائه کرده و در فصل های بعدی خود به تعریف هریک پرداخته است و موارد قانونی مرتبط به آنها را بیان نموده است. در این بحث معرفی کامل این شرکت ها می پردازیم در تفاوت های هر یک را شرح خواهیم داد.

  • ‌ماده 28 – تا وقتي كه شركت به ثبت نرسيده صدور ورقه سهم يا گواهينامه موقت سهم ممنوع است.
  • شرکت نسبی یکی از انواع شرکت است که شباهت بسیاری به شرکت‌های تضامنی دارد.
  • • سهامداران شرکت می‌توانند از افراد مقیم در ترکیه باشند یا اقامت کشور دیگری را داشته باشند.

جهت اطلاعات بیشتر لطفا شماره تماس خود را ارسال کنید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند یا خودتان می توانید با خطوط شرکت تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید. پس از اینکه از طرف سازمان مربوطه در رابطه با پرونده شما جوابیه دریافت گردد، نخستین ثبت اقدام به بررسی مجدد پرونده و تنظیم مدارک برای روزنامه رسمی نموده و بلافاصله پس از تکمیل مدارک، آنها را برای دریافت آگهی و روزنامه رسمی ارسال می نماید. ‌نوع دوم – شرکت‌هایی که تمام سرمایه آنها در موقع تاسیس منحصراً توسط موسسین تامین گردیده است. بعد از آن که آدرس شرکت شما تائید شد، باید شماره مالیاتی شرکت خود را دریافت کنید. ‌تعاونی‌های توزیع، عبارتند از تعاونی‌هایی که نیاز مشاغل تولیدی و یا مصرف کنندگان عضو خود را در چهارچوب مصالح عمومی و به منظور کاهش هزینه‌ها و قیمت‌ها تأمین میکنند.

در اسم شرکت باید عبارت «شرکت مختلط» ‌و حداقل اسم یکی از شرکای ضامن، ذکر شود. مانند اینکه در شرکت با مسئولیت محدود می توانید سرمایه را به هر میزانی که تمایل دارید اعلام کنید. ولی در شرکت سهامی خاص یک مقدار سهام اولیه تعیین شده است(به طور مثال ۱ میلیون ریال) که برای تشکیل شرکت حتما مقدار اولیه باید وجود داشته باشد و تا هر میزان مد نظر می توانید بیشتر کنید. شرکت با مسئولیت محدود یک نوع شرکت شخصی است که وجه تفاوت آن با شرکت شراکتی در این است که در آن علاوه بر یک یا چند نفر سهامدار دارای مسئولیت، حداقل یک سهمامدار فاقد مسئولیت نیز در شرکت سرمایه گذاری کرده است.

در واقع روابط مربوط به شرکا تضامنی همانند روابط بین افراد در شرکت‌های تضامنی است. سرمایه سهامداران این شرکت‌ها در قالب سهام یا قطعات سهام متساوی‌القیمت است. در واقع شرکا سهامی، مسئولیتی محدود به اندازه سرمایه‌ای که به شرکت آورده‌اند دارند، اما شرکا ضامن در قبال بدهی‌ها مسئولیتی نامحدود دارند. ۲ جلد اساسنامه‌ی شرکت با مسئولیت محدود که تمام صفحات آن باید توسط تمام سهامداران امضا شود. شرکت های کنسرسیوم یا جوینت ونچر زمانی راه اندازی می شوند که دو یا چند شرکت ، سازمان و یا چند نفر با یکدیگر قرارداد و تفاهم نامه همکاری مشترک جهت دستیابی به یک هدف مشترک امضا می کنند . تفاوت دیگر که به آن اشاره هم کردیم این است که شرکای شرکت بیشترین مسئولیت را نسبت به دیگر شرکت ها دارند و بصورت تضامنی مسئول پرداخت بدهی های شرکت هستند.

شرکت های تجاری همیشه به اختیار شرکا به ثبت می رسند و با ثبت در اداره ثبت شرکتها رسمیت پیدا می کنند و بعد از ثبت شدن، شخصیتی مستقل از شرکای خود را صاحب می شوند که اصطلاحا به آن شخصیت حقوقی گفته می شود. ببینید هر نوع شرکت ثبت شرکت در تهران بر اساس قوانین ثبتی خود شرایط خاص خود را دارد. پس ابتدا باید بسنجید که نیاز کاری شما به چه نوع شرکتی خواهد بود. بعد از اینکه کامل متوجه شدید که چه نوع شرکتی باید ثبت کنید باید به سراغ تحقیق در خصوص شرایط تاسیس آن بروید.

انواع شرکت های مختلط

شرکت سهامی خاص یکی از انواع شرکت تجاری محسوب می‌شود که تمام سرمایه توسط سرمایه گذاران تامین می‌شود. سرمایه در این نوع از شرکت ها به شکل سهام است و مسئولیت شرکا در مقابل دیون شرکت به اندازه سرمایه اولیه آنها است . یکی از انواع شرکت که در ماده بیست قانون تجارت به آن اشاره شده است شرکت سهامی است که شرکت به سهام تقسیم میشود و صاحبان شرکت سهامدار های اصلی آن شرکت نامیده می شوند. شرکتی است که برای انجام امور تجاری تحت نام مخصوصی بین 2 یا چند نفر تشکیل می گردد و مسئولیت هریک از شرکاء به میزان سرمایه ی آنها در شرکت می باشد.

آشنایی با قوانین شرکت هابخش اول

امکان صدور اوراق قرضه برای شرکت سهامی عام وجود دارد ولی شرکت سهامی خاص چنین حقی ندارد. طبق قانون تجارت، شرکت و انواع آن همۀ شرکت­ های تجاری دارای شخصیت حقوقی و ثبت این شرکت­ ها الزامی و تابع همۀ مقررات قانونی ثبت شرکت­ ها هستند. برای ثبت تجاری شرکت نیز فرم درخواست ثبت باید توسط تمامی شرکا امضا و توسط دفتر دار رسمی آلمانی به صورت فرم الکترونیکی معتبر بایگانی گردد .

همان‌طور که از اسم این نوع شرکت‌ها معلوم است، شرکایی که در این شرکت با هم کار می‌کنند فقط به اندازه سرمایه خود در شرکت در بدهی‌ها و قروض شرکت مسئولیت دارند. در هنگام نام‌گذاری عبارت شرکت با مسئولیت محدود باید ذکر شود و نباید نام شرکا در اسم شرکت به کار برود. اگر نام شرکا در اسم شرکت به کار برود، حکم شرکت تضامنی پیدا خواهد کرد. برای ثبت شرکت های بازرگانی می توان از یکی از دو نوع شرکت با مسئولیت محدود یا شرکت های سهامی خاص استفاده نمود . البته با یک قیاس کوچک می توان گفت که ثبت شرکت با مسئولیت محدود دردسرها و گرفتاری های کمتری نسبت به شرکت های سهامی خاص دارد . شرکتی است که از یک یا چند شریک ضامن و چند شریک با مسئولیت محدود تشکیل می شود که هریک در مقابل بدهی های شرکت مسئولیتی مشابه شرکت با مسئولیت محدود برای شرکا با مسئولیت محدود و شرکت تضامنی برای شرکا تضامنی خواهند داشت.

در ادامه به بررسی چند نمونه از مواردی که باعث انحلال این نوع از شرکت‌های تجاری می‌شوند، می‌پردازیم. سود در شرکت‌های سهامی خاص به نسبت تعداد سهام سهامداران تقسیم‌ می‌شود و حق رأی نیز به تعداد سهام هر فرد در شرکت بستگی دارد. مدت مدیریت در این شرکت‌ها حداکثر ۲ سال و البته قابل تمدید است. مدیران شرکت باید الزاما از میان سهامداران انتخاب شوند یا تعداد سهام وثیقه‌ی مقررشده در اساسنامه‌ی شرکت را تهیه کنند و به صندوق شرکت بدهند. همچنین انتخاب روزنامه‌ی کثیرالانتشار برای درج آگهی‌های دعوت شرکت اجباری است.

حداکثر تعداد شرکا در این قالب ۳ نفر میباشد و یک نفر نیز میتواند به عنوان مدیر معرفی گردد. تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به الماس داران پارسه می باشد و هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد. هنگام انتخاب اسم برای این‌گونه شرکت‌ها باید عبارت شرکت نسبی و لااقل اسم یکی از شرکا ذکر شود.

1) شرکتنامه و اساسنامه شرکت باید توسط سند رسمی باشد در غیر این صورت شرکت تشکیل نمی شود و پس این قرارداد باید نوشته شود و به امضا همه شرکا برسد . یعنی آورده هایی که غیر نقد یعنی مال و غیر پولی می باشند باید پرداخت بشود در غیر این صورت شرکت تشکیل نمی شود . سهم الشرکه شرکت انتقال پیدا نمی کند مگه با رضایت کامل شرکاء و سهم الشرکه این شرکت ها نمی تواند به شکل سهام انتقال پیدا کند . در موقع تاسیس سرمایه شرکت سهامی عام ار 5 میلیون ریال نباید کمتر باشد . • کلیه شرکتهای تعاونی که با موضوع فعالیت مختلف تاسیس می شوند، به موجب قانون فوق می بایست برای تاسیس و تغییرات خود از تعاون شهرستان مربوط مجوز اخذ نمایند .