تشریفات قانونی ثبت شرکت تعاونی چیست ؟

هدف اصلی شرکت‌های تعاونی ارایه خدمات و تولید امکانات رفاهی مانند تولید، مصرف، توزیع، خدمات کشاورزی و ساخت و ساز در شهرها و روستاها و کمک به اقشار کم‌درآمد است. اما نحوه ثبت شرکت تعاونی به چه صورت است؟ چه مدارک و شرایطی برای ثبت شرکت تعاونی نیاز است؟ در این مقاله به این سوالات و همچنین نحوه ثبت این نوع شرکت می‌پردازیم. همان طور که در بخش صفر تا صد ثبت شرکت تعاونی گفته شد، برای ثبت باید مدارک در اداره تعاون تأیید شود و سپس به اداره ثبت شرکت­ها فرستاده شود. تأیید کارشناسان اداره ثبت و درج آگهی در روزنامه ­ها حداقل به سه هفته زمان نیاز دارد. در این مطلب به طور کامل درباره نحوه ثبت شرکت تعاونی صحبت کردیم.

  • در این حالت احتمالا امکان دسترسی این کشاورزها به بذر کمی سخت است.
  • با وجود این بسیاری از افراد زمان کافی برای انجام مراحل اداری و قانونی این کار را ندارند و یا از علاقه و اطلاعات کافی، برای طی کردن این مراحل برخوردار نیستند.
  • مطمئنا این خصوصیات ویژگی منحصربفرد و شرایط خاص خود را دارد.
  • هیئت مدیره مکلف می باشد ظرف یک ماه از تاریخ برگزاری اولین مجمع عمومی عادی مدارک لازم از جمله مجوز ثبت شرکت یا اتحادیه تعاونی را برای ثبت و صدور آگهی مربوط به مرجع ثبت تسلیم کند.
  • حداقل تعداد شرکا برای ثبت شرکت تعاونی هفت نفر است که دو سوم آنها باید در حرفه‌ای مشغول باشند که در موضوع شرکت مشخص شده است.

به عنوان مثال برای ثبت شرکت تعاونی حداقل به 7 نفر افراد واجد الشرایط احتیاج است. نکته بعدی که لازم است تا به آن توجه داشته باشید این امر است که برای ثبت این نوع شرکت ها حتماً نیاز به اخذ مجوز های لازم از سوی اداره تعاون شهر مورد نظر خود خواهید داشت. برای تاسیس یک شرکت تعاونی اصلی ترین چیزی که مورد نیاز است تنظیم و تایید اساسنامه توسط اعضاء شرکت بوده که این کار معمولاً در اولین مجمع عمومی که تشکیل می شود صورت خواهد گرفت. تاسیس شرکتهای تعاونی بر اساس اقدام مجمع موسس که شامل عده ای افراد واجد شرایط عضویت می باشد صورت می گیرد. تعداد اعضای مجمع عمومی موسس هفت نفر است که سه نفر به عنوان هیئت موسس و یک نفر به عنوان نماینده در اداره کل تعاون می باشند.

تعداد اعضا در تعاونی ها

بنابراین شرکت ها تعاونی در اهداف و منظور خود استقلال کامل یعنی وضع اجتماعی و اقتصادی اعضا را در نظر دارند در حالیکه در سایر شرکت ها فقط وضع مادی مدنظر است.و همین هدف این شرکت ها را فراتر از نگرش مادی در نظر گرفته است. این شرکت با ۷ سال سابقه فعالیت در ایران و ۳ سال سابقه بین‌المللی، افتخار همکاری در ثبت داخلی و بین‌المللی صدها اختراع را در کارنامه خود دارد و قادر است بستر حقوقی و قانونی اختراعات شما را به بهترین نحو ممکن فراهم کند. مسئول مربوطه با بررسی نام‌های ارائه‌شده نسبت به انتخاب و تعیین نام اقدام، و نام تعیین‌شده را در روی برگ اظهارنامه قید می‌نماید و از مسئولین اداره ثبت شرکتها در خصوص نام تعیین‌شده، موافقت اخذ نموده و در واحد تعیین نام ثبت دفتر می‌شود. حق الثبت یک شرکت متناسب با میزان سرمایه اولیه شما مشخص می شود. به همین دلیل در مطالب بالا گفتیم که با دقت میزان سرمایه اولیه را مشخص کنید. زیرا هر چه سرمایه شرکت شما بیشتر شود، مبلغ حق الثبت هم بیشتر خواهد بود.

بعضی از تحقیقات نشان‌دهنده این بوده‌اند که با وجود برخورداری از امتیازات بالا، شرکت‌های تعاونی، کارایی پیش‌بینی‌شده را نداشته‌اند. شرکت‌های تعاونی در مقایسه با بخش خصوصی از حمایت دولتی بیشتری برخوردار هستند. در ادامه، به تعدادی از مزایایی ثبت شرکت که شرکت‌های تعاونی از آن‌ها بهره‌مند هستند، اشاره کرده‌ایم. در صورت معتبر بودن شرکت موردنظر، پس از وارد کردن اطلاعات، می‌توانید شناسه‌ ملی، شماره ثبت، نام شرکت، نوع آن، سازمان ثبت‌کننده و سایر موارد مربوط به آن‌را مشاهده کنید.

هر آنچه باید از ثبت شرکت سهامی خاص بدانیم؛ مراحل، هزینه وشرایطشرکت سهامی خاص از شرکت‌های بازرگانی پرطرفدار بوده در این مقاله به نحوه ثبت آن، مراحل و مدارک مورد نیاز و همچنین میزان هزینه لازم برای ثبت آن می‌پردازیم. درخواست تشکیل تعاونی به همراه معرفی سه نفر به عنوان هیئت موسس از بین اعضای اولیه را تنظیم و سپس فرم کلیات پيشنهادی مورد نظر را تکمیل نمایید. همچنین لازم است تا مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تعاونی را آماده نمایید.

تشکیل شرکت‌ های تعاونی

گاهی برخی از شرکت‌های تعاونی با توجه به نوع فعالیت و حوزه تشکیل شرکت برای عضوگیری شرایط اختصاصی در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال ممکن است قرار گرفتن محل فعالیت یا سکونت اعضا در محل تشکیل شرکت تعاونی یکی از معیارهای عضویت باشد؛ یا کارگر یا دانشجو بودن یا نبودن اعضا دارای اهمیت باشد. مدارکی که باید برای ثبت شرکت ارائه دهید را تهیه و تنظیم کنید. این مدارک شامل اساسنامه ، شرکت نامه، تقاضانامه و غیره است که نیاز به دانش حقوقی و ثبتی دارد. ۲- در ثبت شرکت های تعاونی که به منظور اشتعال تولید و خدمات توسط کمک های دولتی ، تعداد اعضا حداقل بایستی ۵۰% مشاغل دائمی طرح تعاونی باشد.

همچنین بر خلاف دیگر انواع شرکت‌ها، حق رأی هر شخص بستگی به میزان سرمایه‌ی آورده به شرکت ندارد. ثبت شرکت تعاونی به مهارت بالایی نیاز دارد و شما به تنهایی نمی توانید این کار را انجام دهید. به همین دلیل باید از شرکت های ثبتی بخواهید که این کار را برای شما انجام دهند و طبیعتا چنین شرکت هایی هم هزینه ای را به عنوان دستمزد دریافت خواهند کرد. البته، مطابق آیین‌نامه قانون بخش تعاون مصوب سال ۱۳۷۱، این تعداد براساس نوع شرکت تعاونی متفاوت است. در شرکت‌های تعاونی یکی از شرایط عضویت این است که متقاضی عضویت، در شرکت تعاونی دیگری با همان موضوع فعالیت، عضو نباشد.

شرکت تعاونی توزیعی چیست؟

ح)فهرست اسامی و مشخصات و نشانی اعضای اولین هیات مدیره و بازرس یا بازرسان اعم از اصلی و علی البدل و مدیر عامل که حاوی امضای آن ها باشد. ج)افتتاح حساب به نام تعاونی در شرف تاسیس،در نزد”صندوق تعاون”یا بانکی که صندوق تعاون تعیین می کند،برای واریز مبالغ لازم التادیه ای که داوطلبان عضویت باید هنگام خرید سهام پرداخت کنند. د)میزان و نحوه سرمایه گذاری و مشارکت دستگاه های دولتی یا عمومی(در صورتی که طرح توجیهی برای تشکیل شرکت تعاونی باشد و دستگاه های مذکور سرمایه گذاری و مشارکت در آن را پذیرفته باشند). 5- اداره شرکت تعاونی برعهده هیات مدیره‌ای است که طبق قانون تجارت و قانون شرکت‌های تعاونی و اسانامه شرکت انتخاب می‌گردد. ماده 193 بیان می‌کند شرکت تعاونی اعم از تولید یا مصرف ممکن است مطابق اصول شرکت سهامی یا بر طبق مقررات مخصوصی که با تراضی شرکا ترتیب داده شده باشد تشکیل بشود.