ثبت شرکت سهامی عام

تا ارزیابی آورده های غیرنقدی و علل و موجبات مزایای مطالبه شده در مجمع عمومی موسس مورد موافقت قرار گیرد و یا مخالفت با آن مشخص گردد. قیمت پذیره نویسی سهم 50 تومان (تادیه 50%) بود و با قیمت 350 تومان بازگشایی شد و 600 درصد بازدهی داشت. به عنوان مثال طی اطلاعیه‌ای از سوی مقام ناظر اعلام می‌شود که سهام شرکت در محدوده قیمتی 2130 تا 3050 ریال عرضه خواهد شد. بر طبق تبصره یک ماده 23 قانون بازار اوراق بهادار، سازمان بورس تعیین‌کننده مدت زمان انجام پذیره‌نویسی است که این مدت عموما بیشتر از 30 روز نخواهد بود. با این حال سازمان بورس می‎تواند با تقاضای موسسان و احراز ادله مستدل، حداکثر 30 روز دیگر پذیره‌نویسی را تمدید کند. تبصره2 همین ماده مقرر کرده نتایج توزیع و فروش اوراق بهادار باید به سازمان اطلاع داده شود.

طبق ماده ۳۵ در هر موقع که شرکت بخواهد تمام یا قسمتی از مبلغ پرداخت نشده سهام را مطالبه کند باید مراتب را از طریق نشر آگهی در روزنامه‌ کثیرالانتشاری که آگهی‌های مربوط به شرکت در آن منتشر می‌شود به صاحبان فعلی سهام اطلاع دهد و مهلت معقول و متناسبی برای پرداخت مبلغ‌مورد مطالبه مقرر دارد. بر اساس ماده ۴۲ هر شرکت سهامی می تواند به موجب اساسنامه و همچنین تا موقعی که شرکت منحل نشده است طبق تصویب مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام ، سهام ممتاز ترتیب دهد . امتیازات این گونه سهام و نحوه استفاده از آن باید به طور وضوح تعیین گردد.هر گونه تغییر در امتیازات وابسته به سهام ممتاز باید به تصویب مجمع عمومی فوق العاده شرکت با جلب موافقت دارندگان نصف به علاوه یک این گونه سهام انجام گیرد . برای شرکت‌هایی که قصد حضور در بازار سرمایه را دارند، تأمین مالی شرکت توسط متعهد پذیره‌نویس، حضور و قدرت شرکت را تا حدی تضمین می‌کند. در واقع، فرآیند پذیره‌نویسی، پیونددهنده بخش تقاضای منابع مالی و عرضه منابع مالی است.

تادیه سهام چیست

از این رو تعداد پذیره‌نویسان باید به حدی باشد که کل شرکا از پنج نفر کمتر نباشند. در شرکت سهامی خاص تادیه مبلغ اسمی در زمان افزایش سرمایه به صورت غیرنقد امکان پذیر است. طبق ظاهر قانون ، برخلاف زمان تاسیس فقط قسمتی از سرمایه را می توان به صورت غیرنقد پرداخت کرد اما به عقیده دکتر اسکینی ، در سهامی خاص تمامی مبلغ افزایش سرمایه می تواند به صورت غیرنقد پرداخت باشد. به موجب ماده 94 لایحه ، هیچ مجمع عمومی نمی تواند با هیچ اکثریتی به تعهدات صاحبان سهام بیفزاید.

تبصره 1- فقط در شركت سهامي خاص تأديه مبلغ اسمي سهام جديد به غير نقد نيز مجاز است. آقای ۱ با واگذاری ۲۰۰ سهم از سهام خود به آقای ۲ و ۲۴۰ سهم از سهام خود به آقای ۳ از شرکت خارج شد. آیا امکان گذاردن شروطی ثبت برند تجاری مبنی بر عدم امکان فروش سهام به دیگران از طرف این اعضا هست ؟و فقط حق فروش به افراد مشخص در زمان فروش را داشته باشند . خیلی از مسائل وجود داره که در ارزشمند بودن یا نبودن سهام یک شرکت تاثیر زیادی داره.

ورقه تعهد سهم شامل چه مواردی می‌شود؟

به عقیده دکتر اسکینی، زمانی که افزایش سرمایه از این طریق باشد نیازی به انتشار اعلامیه پذیره نویسی ماده 177 لایحه و مراجعه به بانک نمی باشد، زیرا تبدیل مطالبات نقدی از طریق تهاتر انجام می شود. چنانچه شرکت بخواهد سرمایه خود را از طریق انتشار سهام جدید افزایش بدهد، اولین چیزی که به ذهن می رسد راه تامین سرمایه این سهام جدید ست. برای تادیه مبلغ اسمی سهام جدید four راه حل در ماده 158 لایحه آمده است. کسی که تعهد ابتیاع سهمی را نموده مسئول پرداخت تمام مبلغ اسمی آن می‌باشد و در صورتی که قبل از تادیه تمام مبلغ اسمی سهم آن‌را به دیگری انتقال دهد بعد از انتقال سهم دارنده سهم مسئول پرداخت بقیه مبلغ اسمی آن خواهد بود. در شرکت‌های سهامی عام مبلغ اسمی هر سهم نباید از ده هزار ریال بیشتر باشد. طبق ماده ۳۷ در صورت عم پرداخت به موقع سهم توسط هر یک از سهام داران، حق حضور و رای ایشان در مجامع عمومی به حالت تعلیق درخواهد آمد، علاوه بر این حق دریافت سود قایل تقسیم و ارجحیت در خرید سهام را نیز از دست خواهند داد اما در صورت پرداخت پرداخت بدهی معوقه و خسارات شرکت، مجددا حقوق پیش گفته به ایشان باز می گردد.

اگر سرمایه شرکت بعد از تاسیس به هر دلیلی از این مبلغ کمتر شود باید ظرف یک سال نسبت به افزایش سرمایه تا میزان حداقل مقرر در قانون اقدام شود وگرنه هر ذینفغی می‌تواند انحلال این شرکت را از دادگاه صالح بخواهد. شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی آن‌ها است. شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می‌شود و تعداد شرکا نباید از سه نفر کمتر باشد. در واقع می توان گفت پذیره‌نویسی قبل از عرضه اولیه انجام می شود و خریدارانی که در پذیره نویسی شرکت می‌کنند به نوعی سرمایه اولیه شرکت برای فعالیت های مختلف و سودآوری را تامین کرده و پس از تشکیل شرکت بر اساس ورقه تعهد، اشخاص شرکت کننده در پذیره نویسی حق دریافت سهام دارند. از آنجایی که صاحبان شرکت سهامی خاص می توانند تا 10 برابر سرمایه ثبت شده خود از سیستم بانکی وام بگیرند ، بنابراین در هنگام اخذ تسهیلات معمولا” باید افزایش سرمایه داشته باشند. موسسه حقوقی ثبت نوول در این مقاله تلاش و کوشش نموده است تا درباره موضوع وظایف مجمع عمومی موسس مطالبی را به متقاضیان محترم ثبت شرکت ارائه نماید لذا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پذیره‌نویسی به معنی فرآیند خرید اوراق بهادار از ناشر یا نماینده قانونی او و پرداخت یا تعهد پرداخت وجه کامل آن طبق قرارداد نیز است. در این صورت اگر شخص متعهد شده به پرداخت بدهی و دارنده سهم یک نفر باشد باید اقدام به پرداخت مبالغ بدهی کنند. در این متن به بحث در مورد نحوه مطالبه بقیه مبلغ اسمی پرداخت نشده سهام خواهیم پرداخت . در صورت پیش آمدن هر سوالی در این زمینه تنها کافی است با کارشناسان مجرب موسسه پایش تماس گرفته تا آن ها با تجارب خود در کم ترین زمان شما را یاری کنند. مثلا شرکتی که در بدو تأسیس سهام 200 هزارتومانی صادر کرده است و جمعا با ۱۰۰ عدد سهام و تعدادی سهام‌دار، سرمایه‌ای معادل 100 پیگیری ثبت تغییرات شرکت میلیون تومان دارد. [newline]حال این شرکت پس از سال‌ها فعالیت و رونق کسب و کار خود به جایگاهی رسیده که ارزش واقعی هر سهام آن بسیار بیشتر از ۱۰۰ هزارتومان و حتی معادل چند میلیون تومان است.

  • ازموارد و کلماتی که در شرکت‌های سهامی بسیار به گوش میرسد مبلغ اسمی سهام است.
  • طبق ماده 283 لایحه اصلاحی قانون تجارت برای تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت سهامی عام باید تمامی سهام جدید عرضه شده تادیه شود و نمی تواند قسمتی از آن تادیه و قسمتی تادیه نشود.
  • این موضوع می‌تواند به رشد رقابت، شفافیت و کیفیت نقل و انتقال منابع مالی کمک بسیار زیاد کند.
  • در ضمن نیازی به تشریفات دوباره برای ثبت شرکت و همچنین نیازی به از بین رفتن حق و حقوق موسسین نیست و تنها شرایط و احتمالا نوع شراکت شرکا متفاوت می شود.
  • به همین علت این نوع سرمایه‌گذاری در کشورهای توسعه‌یافته با استقبال خوبی روبه‌رو شده و برای اغلب مردم در سطح جهان در دسترس‌ترین روش برای سرمایه‌گذاری خرید بیمه عمر و زندگی است.

این سوال جواب طولانی دارد و پیشنهاد می شود به متن مربوط به این سوال در سایت مراجعه کنید. اما به صورت کلی برای تبدیل شرکت سهامی خاص به سهامی عام ابتدا باید مرجع تصمیم ساز شرکت یعنی مجمع عمومی فوق العاده این موضوع را تصویب کند. سپس باید تغییرات در مدارک و مستندات شرکت ایجاد شود و درخواست تغییرات شرکت به اداره ثبت شرکت ها ارائه شود. برای تشکیل شرکت سهامی عام لازم است پذیره نویسی انجام شود ( البته مشروط به اینکه افزایش سرمایه لازم باشد) و بیش از 51 ثبت شرکت درصد از سهام شرکت جدید را باید عموم تامین کنند.

اگر در مجمع شرکتی سود نقدی تقسیم شود قیمت سهم به میزان سود تقسیمی کاهش می یابد. دو نسخه اظهارنامه افزایش سرمایه که به امضاء کلیه اعضاء هیئت مدیره رسیده باشد. درصورتی که سهامداران, سرمایه قبلی خود را به طور کامل پرداخت نکرده باشند، امکان افزایش سرمایه وجود ندارد (پرداخت سرمایه تعهدی).

هزینه ثبت شرکت سهامی عام

بر اساس قانون، شرکت‌ها موظفند تا حداکثر eight ماه پس از برگزاری مجمع، سود نقدی مصوب را به حساب صاحبان سهام واریز نمایند که بر حسب سیاست‌های مالی و شرایط داخلی شرکت، دوره پرداخت سود در میان این شرکت‌ها متفاوت است. لازم به‌ذکر است که به‌موجب ماده 90 قانون تجارت، شرکت‌های سهامی عام باید 10 درصد از سود سالیانه را خود میان صاحبان سهام تقسیم کنند. مهلت قانونی تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه طبق قانون تجارت حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی شرکت است. همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد، دعوت صاحبان سهام برای تشکیل مجامع عمومی باید از طریق نشر آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار، سایت رسمی سازمان بورس یا سایت شرکت به عمل آید.

انواع سهام

البته بدیهی است اگر مبلغ اسمی سهام جدید از مبلغ واقعی آنها کمتر باشد، خریداران بایستی مبلغ واقعی سهام را پرداخت نمایند. براي صاحبان سهام با نام گواهي‌نامه‌‌هاي حق خريد بايد توسط پست سفارشي ارسال گردد. چیزی به اسم بنام زدن بدهی وجود نداره و اگر توافقی هم فی مابین شما وجود داشته باشه که مسئول تمام بدهی های مالیاتی و غیره شرکت همسرتون باشه، اداره مالیات توجهی به این توافقنامه نخواهد کرد و همه سهامداران شرکت با توجه به میزان سهامشون مسئول پرداخت بدهی های شرکت خواهند بود.

اساسنامه شرکت نمی تواند متضمن اختیار افزایش سرمایه برای هیئت مدیره باشد (طبق قانون تجارت). اگر بخشی از تعهد موسسین به شکل غیر نقدی باشد باید عین آن یا مدارک مالکیت آن را در همان بانکی که حساب باز کردند تودیع کنند و گواهی بانک را به همراه سایر مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل دهند. ورقه قرضه ورقه قابل معامله‌ای است که معرف مبلغ وام است که با بهره معین که تمامی آن یا اجزای آن در موعد یا مواعد معینی باید مسترد شود. دارندگان اوراق قرضه در اداره امور شرکت دخالتی ندارند و فقط بستانکار شرکت محسوب می‌شوند.

مانند انتخاب مدیرعامل، انعقاد قراردادها، شرکت در مناقصات،‌ استخدام نیروی کار جدید، یا کاهش تعداد کارگران. گزارش بازرسین باید حاکی از تایید عوامل و جهاتی باشد که در گزارش هیئت مدیره ذکر شده است. افزایش سرمایه دارای فرآیند مخصوص به خود است و پس از تصمیم گیری بابت انجام کار، باید این فرآیند را طی کند. آیا موضوع شرکت در میزان مالیات شرکت موثر است؟موضوع فعالیت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ، بیانگر نوع فعالیت و عملکرد شرکت و زمینه کاری آ…

مدیران شرکت توسط مجمع عمومی موسس و مجمع عمومی عادی انتخاب می‌شوند. مدت مدیریت آن‌ها در اساسنامه ذکر می‌شود و این مدت نباید از ۲ سال تجاوز کند. ظرف مهلتی که در اعلامیه پذیره نویسی معین شده است علاقه‌مندان، به بانک مراجعه می‌نمایند و ورقه تعهد سهم را تکمیل و امضاء و مبلغی را که نقداً باید پرداخت شود تأدیه و رسید دریافت می‌کنند. امضاء ورقه تعهد سهم، به خودی خود مستلزم قبول اساسنامه شرکت و تصمیمات مجامع عمومی شرکت می‌باشد. در نتیجه پذیره نویسی در واقع تنظیم و امضای ورقه تعهد سهم یا سهام است و امضای چنین ورقه‌ای در واقع قبول اساسنامه شرکت و تصمیمات مجامع عمومی صاحبان سهام می‌باشد. موسسین می‌توانند مهلت پذیره نویسی را تمدید نمایند، زیرا در این مورد منعی در قانون مشاهده نمی‌شود.