ثبت شرکت

آن دسته از شرکتهای تعاونی که فعالیت آنان تواماً تولیدی و توزیعی باشد را شرکت تعاونی تولیدی و توزیعی نامند. ماده 24-مقام دعوت کننده یا مقام مجاز مذکور در تبصره 1 ماده 16 مکلف است ورقه حضور و غیابی را که اعضاء یا نمایندگان تام‌الاختیار در بدو ورود به جلسه امضاء نموده‌اند همراه با نمایندگی‌های تام‌الاختیار اعضاء غایب و صورت اسامی کل اعضاء در ثبت برند اختیار رئیس مجمع برای احراز رسمیت جلسه و اعمال کنترل‌های لازم قرار دهد. علاوه بر این از سایر حاضرین مذکوردرمواد17و18 نیز صورتی جداگانه مشتمل بر هویت کامل، سمت و علت حضور و اقامتگاه قانونی آنها تهیه و به امضاء آنان خواهد رسید. تبصره2-در مورد مجمع عمومی عادی نوبت دوم که انتخابات را در دستور کار خود دارد، همان فاصله 10 تا 20 روز لازم الرعایه است.

تمدید مدت شرکت تعاونی به عهده کدام مرجع است

این هیأت مکلف است برای مواردی که تحقق این اهداف محتاج به تغییر قوانین است، لوایح مورد نظر را تهیه و تقدیم هیأت وزیران نماید. تبصره2ـ دولت مکلف است با پیشنهاد بانک مرکزی که به تأیید شورای پول و اعتبار می‌‌رسد، اقدامات قانونی لازم را ظرف مهلت سه ماه در خصوص نحوه تأسیس و اداره بنگاههای موضوع این ماده به انجام رساند. الف ـ مالکیت، سرمایه‌گذاری و مدیریت برای دولت در آن دسته از بنگاههای اقتصادی که موضوع فعالیت آنها مشمول گروه یک مادة این قانون است، اعم ازطرحهای تملک داراییهای سرمایه‌ای، تأسیس مؤسسه و یا شرکت دولتی، مشارکت با بخش‌های خصوصی و تعاونی و بخش عمومی غیر دولتی، به هرنحو وبه هرمیزان ممنوع است. العاده مطابق مقررات قانونی و شرایط اساسنامه شرکت ،تشکیل و پس از کسب موافقت سایر شرکا صورتجلسه ای در این خصوص تنظیم می شود. علاوه بر موارد فوق از نکات مهمی که در خصوص انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود باید به آن توجه کرد شرط قانونی انتقال سهم الشرکه به صورت سند رسمی می باشد. مثلا در اساسنامه ذکر شده است که این شرکت سهامی خاص به مدت ۳ سال ایجاد شده است.

ماده Fifty Nine قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران

تام الاختیار آنان تشکیل می شود و حسب مواد 8 و 9، عضو شخصی است که واجد شرایط قانونی و ملتزم به اهداف بخش تعاونی و اساسنامه شرکت باشد. یکی از این شرایط خرید حداقل سهام مقرر در اساسنامه است و مقصود از خرید سهم، انجام معامله مربوطه میان عضو و شرکت تعاونی است. بنابراین همین که شخصی معامله مذکور را به انجام رساند، عضو تعاونی تلقی می شود هر چند پرداخت بخشی از سهام در تعهد او باشد. در عین حال به این نکته مهم نیز باید توجه داشت که چنانچه (میزان سرمایه)، جایگزین (سرمایه اولیه) گردد، در پی هر تغییراتی باید اساسنامه تعاونی را هم اصلاح نمود و نتیجتاً برگزاری دو مجمع عمومی عادی و فوق العاده ضروری خواهد بود. زیرا در بعد اقتصادی حداقل انتظاری را که می توان از تعاونی داشت آن است که از تامین هزینه های خود باز نماند.

ح- انحلال شرکت،حتی در مواردی که انحلال به واسطه ی انقضای مدت شرکت صورت گیرد. 2- شهرویاروستایی که اداره امور تعاونی درآن مستقر است بعنوان مرکزاصلی تعاونی باید نوشته شود؛نشانی دفتر مرکزی (مرکز اداره امور تعاونی) نیز بعنوان نشانی مرکز اصلی درج شود. 1- درجای خالی محدوده جغرافیایی فعالیت تعاونی مانند روستا , شهر , شهرستان , استان نوشته شود . 18- اخلال یا ایجاد مانع در انجام وظائف بازرس و یا عدم ارائه اسناد و مدارکی که برای انجام وظائف بازرس لازم است. 13-ذینفع شدن یا شرکت بازرس بطور مستقیم یا غیرمستقیم در معاملاتی که با تعاونی یا به حساب تعاونی انجام می‌پذیرد.

3- وکالتنامه هاونمایندگی ها،برگه‌‌های رأی وفرمهای شمارش آراء حداقل سه سال پس از برگزاری هر مجمع. تبصره1-شمارش آراء انتخابات در فرم‌های مجزا و متضمن اسامی کاندیداها صورت می‌گیرد. ماده 32-در موارد رای‌گیری کتبی، جمع آوری آراء توسط افراد امین و منتخب هیأت رئیسه و شمارش آنها توسط هیأت مذکور و در فرم‌های مخصوص متضمن موارد دستور جلسه بعمل می‌آید. در شمارش آراء بایستی کل آراء مأخوذه، آراء موافق و مخالف و آراء سفید و آراء باطل ثبت شوند. 1- درصورتی که حضور توٲم عضو و نماینده وی در حصول نصاب رسمیت جلسه موثر بوده، مجمع برگزار شده فاقد اعتبار است. تبصره2-در مواردی که وکالتنامه حضور در مجمع در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد، مقام مجاز تأیید نمایندگی پس از احراز هویت وکیل و بدون رعایت تشریفات مذکور در تبصره فوق مکلف به مهر و امضاء آن و صدور ورقه ورود به مجمع خواهد بود.

7ـ الزام به تعلیق یا دستور به ابطال هرگونه ادغام که برخلاف ممنوعیت ماده این قانون انجام شده و یا الزام به تجزیه شرکتهای ادغام شده. تبصره2ـ شورا می‌‌تواند امر تحقیق و بازرسی را به مؤسسات تخصصی و اشخاص متخصص حقیقی و حقوقی که طبق قوانین خاص تشکیل و احراز صلاحیت شده‌اند، ارجاع کند. 4ـ دعوت از کارشناسان و مؤسسات تخصصی و دریافت اظهارنظر آنان در فرایند تحقیق و بازرسی.

  • در استفاده از وام و کمکهای مالی دولتی اولویت با تعاونی‌ هائی است که از بانکها طبق قانون عملیات بانکی بدون بهره دریافت نکرده‌ باشند.
  • ۵ – عدم رعایت قوانین و مقررات مربوط پس از ۳ بار اخطار کتبی در سال به وسیله وزارت تعاون بر طبق آیین‌نامه مربوط.
  • در واقع موسسان شرکت سهامی عام پیش از پذیره‌نویسی باید به تعیین وضعیت معافیت یا عدم معافیت نزد سازمان بورس اقدام کنند.

موارد متعددی مانند تحریم های اقتصادی، نوسانات بیدلیل بازار و همچنین فشارهای تجاری و اقتصادی که در کشور ایران وجود دارد میتواند مدیران کسب و کار را در تامین بودجه اولیه دچار مشکل کرده که در نتیجه شرکت اعلام ورشکستگی میکند تا از خسارت بیشتر افزایش بدهی جلوگیری نماید. در صورتی که شورکا یکی بعد از دیگری حذف شده و یا از فعالیت خود صرف نظر کنند و تنها یک فرد در راس شرکت مورد نظر قرار بگیرد شرکت به صورت کاملا اتوماتیک از فعالیت خود می ایستد. هرگاه شرکت ورشکسته شود و حکم ورشکستگی آن صادر گردد، منحل می‌شود و باید تصفیه گردد و تصفیه آن مطابق مقررات به ورشکستگی است. ورشکستگی تنها موردی است که در آن برای انحلال شرکت، حکم دادگاه ضرورت ندارد. از مصوبه های انجمن ، صورتجلسه ای تهیه می شود و به امضای حاضران در جلسه می رسد. روزنامه کثیر الانتشار دعوت از بستانکاران شرکت منحل شده که بایستی سه نوبت چاپ شود ، نوبت اول مورخه ۱۵ بهمن چاپ شده است.

گفتنی است که کارکنان دولت نمی‌توانند تصدی هیئت‌مدیره و مدیرعاملی شرکت‌های تعاونی را بپذیرند مگر در تعاونی‌های خاص کارکنان ادارات و سازمان‌های دولتی که در آن شاغل باشند. ‌تبصره 1 – مجمع عمومی فوق‌العاده بنا به تقاضای کتبی حداقل یک سوم اعضاء تعاونی و یا اکثریت مطلق اعضاء هیأت مدیره و یا بازرس یا ‌بازرسان با حضور حداقل دو سوم اعضاء کل مجمعتشکیل می‌شود. در صورتی که بار اول با دو سوم اعضاء‌تشکیل نشود، بار دوم با نصف به علاوه یک رسمیت خواهد داشت و در نوبت سوم با هر تعداد شرکت کننده رسمیت خواهد یافت. four – درصدی از سود جهت پاداش به اعضاء، کارکنان، مدیران و بازرسان به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی تخصیص داده می‌شود.

توضیحات در رابطه با اموال منقول و غیر منقول خارج از بحث این مقاله می باشد، اما برای آن که اطلاعاتی در رابطه با آن داشته باشید باید بگوییم که معمولا اموال نقدی و غیر نقدی رادر قانون و متون حقوقی با اصطلاح منقول و غیر منقول از یکدیگر تفکیک می کنند. تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای موسسه حقوقی ویستا آریا محفوظ می باشد. در صورتی که شرکت برای مدت معین تشکیل شده باشد و قبل از تمدید به پایان برسد. پس از کسر وجوه باقی مانده سود خالص به ترتیبی که در اساسنامه و شرایط ضمن عقد پذیرفته می شود تقسیم می گردد.

نمونه اساسنامه شرکت تعاونی مسکن

در صورت تصمیم گیری به انحلال شرکت تعاونی، تا مدتی شخصیت حقوقی شرکت یا اتحادیه تعاونی آن برقرار خواهد ماند تا امور تصفیه شرکت به کلی انجام شود چراکه مدیر یا مدیران تصفیه انتخاب شده برای امور تصفیه باید اختیارات و دسترسی های لازم را برای امور تصفیه شرکت به دارایی های شرکت داشته باشند. بر این اساس حفظ شخصیت شرکت بخصوص در زمان پرداخت دیون شرکت از الزامات تصفیه شرکت تعاونی است. گاهی شرکت برای اینکه بتواند خود را با تحولات اقتصادی داخل و خارج آن تطبیق دهد، نیاز به تغییراتی دارد.منظور از تغییرات و تصمیمات شرکت ها،تمامی تغییرات و تصمیمات شرکت است که طی مجمع عمومی عادی یا مجمع عمومی فوق العاده یا در جلسات هیأت مدیره بنا به ضرورت هایی صورت می گیرد. ارائه ۳ نسخه از صورت جلسه ی تشکیل اولین جلسه مجمع عمومی عادی که در آن اساسنامه به تصویب اعضا رسیده و مدیران و بازرسان اولیه انتخاب شده اند. آیا میدانید زمانی که بخواهید به فعالیتهای شرکت سهامی خاص خود پایان دهید، چه کارهایی باید انجام دهید؟ انحلال شرکت سهامی خاص طبق چه شرایطی اتفاق میافتد؟ اگر شرکت برایتان سودآوری ندارد یا مسئولیتهایتان زیاد شده و میخواهید شرکت سهامی خاص خود را منحل کنید، این مطلب را بخوانید. در این مطلب به بیان راههای انحلال شرکتهای سهامی، اقدامات قبل و بعد از انحلال شرکت به صورت مفصل اشاره نمودهایم.

ارکان تصمیم گیرنده شرکت تعاونی

برای اقدام انحلال یک شرکت سهامی خاص فرصتی three روزه مشخص شده است و در صورت اتمام این فرصت باید باز هم مراحل از اول پشت سر بگذارید. در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که منحل کردن شرکت ها با توجه به نوع آن ها مراحل مختلفی خواهد داشت، از این رو در ادامه قصد داریم مراحلی را شرح دهیم که برای منحل کردن یک شرکت سهامی خاص باید آن ها پشت سر بگذارید و پیشنهاد می دهیم که با ما همراه باشید ثبت تغییرات و ادامه مطالب را از دست ندهید. این مجمع میتواند با اکثریت آراء افراد حاضر در جلسه رسمی مجمع عمومی فوق العاده شرکت منحل میگردد. شروع تصدی مشروط به این است که دوره قبلی خاتمه یافته باشد و بعد از قانونی شدن شروع تصدی ، تا زمانیکه ترتیب امضاها ی مجاز داده نشده هیات مدیره جدید می تواند اختیارات محدودی را به هیات مدیره قبلی تفویض کند ودر هرحال هر اقدام باید تصمیم هیات مدیره جدید باشد.

تبصره- اگر تعداد ورثه بيش از ظرفيت تعاوني باشد,يك يا چند نفر به تعداد مورد نياز تعاوني با توافق ساير وراث و به تشخيص هيئت مديره عضو تعاوني شناخته مي شوند. ماده۱۵- تعاوني مي تواند توسط هيئت مديره طلب خود را از عضو با اخطار كتبي مطالبه نمايد و درصورت وصول نشدن طلب و سپري شدن ۳۰ روز از تاريخ اخطارنامه,ازكل مطالبات وي از تعاوني و درصورت عدم تكافو از بهاي سهام وي برداشت كند و هرگاه مبالغ مذكور كفايت نكند تعاوني براي وصول مازاد طلب خود به بدهكار مراجعه خواهد كرد. تبصره۱- درصورتيكه براي انجام هريك از فعاليتهاي موضوع تعاوني, نياز به اخذمجوز از مراجع ذيصلاح قانوني باشد تعاوني مكلف به اخذ آن است. ۲۱ – فراهم آوردن تسهیلات لازم برای تهیه طرح، ایجاد، توسعه، بازسازی، نوسازی واحدهای تعاونی و نظارت بر امور آنها. ۱۹ – فراهم آوردن تسهیلات لازم در جهت دستیابی تعاونیها به مواد اولیه و وسایل و کالاهای مورد نیاز. ۱۸ – جلوگیری از فعالیت اشخاص حقیقی یا حقوقی که به هر نحو از نام یا عنوان تعاونی سوء استفاده می‌کنند.

ارزیابی آورده‌های غیرنقدی داوطلبین عضویت که متناسب و مورد نیاز طرح باشد، توسط کارشناس رسمی دادگستری و با انجام تشریفات قانونی آن. بموجب ماده 27 قانون اصلاح قانون بخش تعاونی، بند 17 ماده 66 قانون بشرح فوق اصلاح گردید. 27 – همکاری ثبت شرکت در تهران با مؤسسات علمی، فنی و اقتصادی بین‌المللی و قبول عضویت و شرکت در سازمانها، شوراها و مجامع بین‌المللی مربوط به امور‌تعاونی. 7 – کمک به شرکت‌هاو اتحادیه‌های تعاونی در ارائه خدمات حقوقی، مالی، حسابداری و حسابرسی و دیگر خدمات موردنیاز.