قوانین ثبت برند در ایران قوانین ثبت علامت تجاری و نام تجاری

در انتخاب نام برند باید در موضوع فعالیتی که در آن مشغول هستید ، جواز تاسیس و یا پروانه کسب مرتبط با آن را ارائه دهید . چالش بیشتر کارآفرین ها در شروع کار انتخاب یک نام تجاری قویه که برند یک به شکلی خلاقانه ای مشکل را حل کرده. انتخاب اسم خوب که دامنه آنها هم قابل رزرو باشه کار راحتی نیست اما استفاده از پلتفرم برند یک نتیجه فراتر از انتظار من بود.

برند نیوسئو یک مثال عالی برای این منظور است که مخاطب با دیدن آن بلافاصله متوجه نوع فعالیت آن می شود. در پاسخ به سوال شما باید بگم، با گسترش فعالیت‌های اقتصادی و بالاگرفتن رقابت در عرصه‌ بازاریابی و فروش (تجارت) به اهمیت موضوع برند، بیش از پیش توجه شد و به جایگاه واقعی برند پی بردند. نام برند به تنهایی حاوی حجم بالایی از تجربیات برای مخاطبان و مشتریان است. از این جهت امروزه انتخاب نام برند متناسب با سبک کار و نوع فعالیت هر بیزینسی، بسیار حائز اهمیت شده است. برند یا معادل فارسی آن نام تجاری به نام، نشان یا علامتی است که افراد برای معرفی فعالیت و محصولات خود انتخاب می نمایند.

به‌عنوان‌مثال، انتخاب و ثبت یک کلمه بی‌معنا به‌عنوان علامت تجاری جایز است لیکن انتخاب آن به‌عنوان نام شرکت یا موسسه (نام تجاری) مجاز نیست. صاحب علامت تجاری می‌تواند، حقوق خود را به‌طور موقت یا دائمی به شخص یا اشخاص دیگر منتقل کند (قرارداد فروش یا اجازه بهره‌برداری) در هر حالت، الزامی به انتقال شرکت، کالاها و یا کارخانه به منتقلٌ الیه وجود ندارد. رقبای شما چه اسامی دارند ؟ برای انتخاب نام مناسب برای برندسازی خود یک لیست از نام های رقبایتان تهیه ثبت تغییرات شرکت کنید و با هم مقایسه کنید تا ایده های بیشتری به ذهنتان برسد . بسیاری از افراد قبل از ثبت شرکت خود برای رسیدن به اسم شرکت مطلوب ، انرژی و زمان زیادی صرف می کنند اما گروهی دیگر به هر دلیل اسم شرکت را بدون در نظر گرفتن همه جوانب و با عجله انتخاب می کنند و بعد از مدتی تصمیم به تغییر اسم شرکت می کنند. در هر مرحله انتخاب نام دچار مشکل شدید و یا سوالی برایتان پیش آمد می توانید از کارشناسان حرفه ای رامونا بخواهید تا شما را راهنمایی و کمک کنند.

نام برند مخفف

انتخاب نامی با ریشه ی فارسی می تواند در جذب مصرف کنندگان داخلی بسیار موثر باشد. حتی بسیاری از برندهای فارسی برای مصرف کنندگان خارجی نیز بسیار جذاب بوده اند و توانسته اند ارتباط خوبی با مشتریان خارج از کشور نیز برقرار کند. این برندها شامل کلماتی هستند که ارتباطی با کسب و کار خود ندارند و کاملا اختیاری انتخاب شده اند مثل اپل که ارتباطی با صنعت کامپیوتر ندارد .

آیا شما هم برای استارت آپ جدید خود در پی انتخاب نام برند هستید؟برای شروع یک کسب و کار جدید، انتخاب نام یکی از اولین تصمیمات دشواری است که با آن روبرو خواهید شد. برای مثال، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری «صندلی» را برای فروش صندلی ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد چون «صندلی» واژه‌های عام برای این محصول است. استفاده از برخی کلمات یا اعداد در نام تجاری مجاز و در علامت تجاری ممنوع است و بالعکس.

در این روش از نام های دارای ریتم و موسیقی استفاده می شود و انتخاب نام برند با استفاده از روش موسیقی مشابه ، می تواند به لحاظ آواشناسی در بیان خود موجب خوشایندی فردی که نام را می خواند می شود و بر اثر تکرار مقبولیت یابد. انتخاب یک نام مناسب می تواند تفاوت چشمگیری در موفقیت شما ایجاد کند. این را نیز بدانید که هر اسمی که صرفه جذاب باشد نمی تواند برای نام برند شما مناسب باشد. • انتخاب نام برند از میان علائم مشهور، اسامی متبرکه و مشاهیر امکان پذیر نمی باشد. معمولا افراد هنگام انتخاب نام مناسب برای برند دچار مشکل می شوند و آن را بسیار سخت تصور می کنند.

انتخاب نام برند

از سویی انتخاب اسم هنری برای برند امری بسیار حسای است زیرا ممکن است آن اسم که به اداره مالکیت صنعتی و ثبت برند ارائه می گردد به دلایل مختلف از سوی کارشناسان نام در این اداره رد شده و امکان ثبت آن در این مارکت نباشد . هم چنین می توانید با در ارتباط بودن با کارشناسان مجرب در انتخاب و نام گزاری اسامی منتخب و خاص برای برند گام برداشته و با در نظر داشتن موارد فوق اسم خاص و انحصاری برای برند خود انتخاب کنید . نام گذاری یک برند نیازمند صبر و شکیبایی است و بزرگترین مانع در انتخاب نام مناسب قطعاً زمان است. بسیاری از کسب و کارها حتی حاضر نیستند زمان صرف کنند و یا منابع لازم را برای انتخاب یک اسم مناسب مطالعه کنند که این به خودی خود کاری اشتباه است.

اینکه در ابتدا چه جایگاهی دارید و قرار است در آینده به چه مقصدی برسید اصل و بنیاد برند شما را تشکیل می‌دهد. به معنی آنکه بتوان به مدد طراحی و گرافیک یک هویت قابل‌لمس را از برند به تصویر کشید و آن را در ذهن مخاطب حک نمود. نامی که برای برند انتخاب می‌شود باید قابلیت ثبت رسمی داشته باشد. توجه داشته باشید که این راهنما یک فرآیند بوده و گزینه­ های بسیاری برای یافتن و انتخاب نام برند وجود دارند. فراموش نکنید که برندها بیش از یک نام و نشان هستند و می‌­توانند شرکت شما و آنچه را که مدافع آن هستید با جهانیان به اشتراک بگذارند.

اسم‌های خلاقانه و ساختگی جزو پرطرفدارترین انواع اسم‌های برند به شمار می‌روند. برای مثال دیجیاتو یکی از اسم‌های خلاقانه‌ای است که به جهت ساخته شدن آن توسط خلاقیت یک تیم، می‌توان اطمینان داشت که قبلا توسط برندهای دیگری استفاده نشده‌اند. اسم مکان، اسم‌های استعاره‌ای مانند نایک یا اسامی مرکب از دیگر شیوه‌های انتخاب اسم برند هستند.

اگر مجبور به انتخاب نام برند از بین نام‌های شناخته‌شده هستید، نامی را انتخاب نمایید که در دسته محصولات شما حضور ندارد

بیش از ده سال است که در حال کسب تجربه و مطالعه مستمر در زمینه برندینگ و بازاریابی هستم. علم و صنعتی زنده و پویا با گستردگی فراوان که امروزه با زندگی همه ما عجین شده است. از اینرو همواره در اشتیاق آموختن رویکرد های نوین بازاریابی و کسب تجربه های جدید در این زمینه هستم. دوست دارم اوقات فراغتم را با دورهمی های دوستانه، سفرهای ثبت برند تجاری خانوادگی، ویا کتاب و موسیقی بگذرانم. یک نام برند مناسب و تاثیرگذار مشتریان شما را وادار به پرسیدن این سوال می کند که ” نام برند شما از کجا آمده است؟”، سوالی که شما میتوانید با تعریف یک داستان برند جذاب به آن پاسخ دهید. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که این نام دارای کمی خودتحقیری است که با بلندپروازی‌های ماسک در تضاد است.

  • انتخاب اسم برند یک اصل اساسی برای هویت دادن به محصول یا نوع خدمت شما می باشد که باید با دقت کامل و در نظر گرفتن تمامی قوانین و شرایط مورد انتخاب قرار گیرد .
  • یا احتمالا اگر لوگوی چند برند مختلف را به‌صورت تصادفی به شما نشان دهیم، نام بیشتر برندها را به‌درستی حدس خواهید زد.
  • اولین گام در ثبت برند تجاری ، انتخاب طرح مناسب با رعایت قوانین و ضوابط مربوط به ثبت علامت تجاری می باشد .

«ایران خودرو» و «ماشین‌سازی تبریز» و «ایسمینار» نمونه‌هایی از این نوع نام‌گذاری هستند. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که انتخاب نام برند یک فرایند مکانیکی نیست. در دنیای امروز مجبور به آینده‌نگری و آینده‌پژوهی کسب و کارها هستیم. قوانین و قواعد بازی به سرعت در حال تغییر هستند و باید برای رویارویی با نسل جدید کسب و کارها آماده باشیم. کسب درآمد و مستقل بودن، یکی از جذاب‌ترین تجربه‌های زندگی است. کسب و کارهای کوچک پرسود خانگی به شما کمک می‌کنند طعم خوب پولسازی را بچشید.

اگر شما یک استارت آپ کاملا جدید هستید این آزمایش ممکن است در بین خانواده، دوستان، همکاران و در شبکه­ های اجتماعی انجام شود. 2022 © تمامی مطالب این سایت متعلق به برندگاه می‌باشد و انتشار آن خارج از برندگاه مجاز نمی‌باشد. همچنین واژه‌های مصوب فرهنگستان ادب که البته استفاده از تمامی آن‌ها اجباری نیست در آدرس persianacademy.ir/fa/word قابل جستجو می‌باشند. همچنین از طریق این آدرس advert ثبت شرکت در تهران.gov.ir/dictionary/persianWord/1 می‌توانید واژه‌های استعلام شده از فرهنگستان را مشاهده نمایید. نشان‌های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان‌های کشورها و سازمان‌های بین‌المللی که نمونه‌ای از آن‌ها به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی اعلام‌شده است معمولاً قابل ثبت نیستند.

شروط انتخاب اسم برای برند

خوشحالم که مقاله مورد توجه‌تون قرار گرفته، امیدوارم توی کارتون ازش استفاده کنید. چرا که نه، اگر جا افتاده به همون اسم شعب دیگه رو هم افتتاح کنید. دنبال یه اسم خوب میگردیم که هم سایتشو طراحی کنیم هم پیج اینستاگرام. ممنون میشم اگر پیشنهاد و یا نظری در این زمینه دارین اعلام کنید . ببخشید من هر چقدر که از شیوه های مختلف استفاده می کنم برای اسم ….یا اسمم به ذهنم نمیرسه یا بعد از کلی وقت میبینم که اون اسم رو گرفتن به نظرتون چه کار کنم ..

بر اساس این ویژگی و معیارها، نام­ یک برند موفق، باید که ساده باشد، به‌راحتی تلفظ و نگارش شود، آشنا و با مفهوم باشد، متفاوت و منحصر­به ­فرد بوده و میزان آگاهی برند را در ذهن مصرف‌کننده تا حد زیادی افزایش دهد. اکنون هر یک از موارد ذکر شده را با دقت بیشتری مرور می­‌کنیم. 7- شباهت نزدیک به 50 درصد با نام های تجاری دیگر امکان ثبت علامت را بسیار ضعیف می کند. این نوع نام برند، نامی می باشد که از دل برند توصیفی در آمده است. بعضی نام‌ های مخفف بسیار استراتژیک هستند و به یاد سپردن آن ها کار سختی می باشد، باید تا آنجایی که می توانید نام مخفف ساده و روان انتخاب کنید.