مراحل ثبت شرکت تعاونی کشاورزی

ماده 9- اداره کل / اداره تعاون پس از وصول تقاضای تشکیل تعاونی و بررسی طرح پیشنهادی در مدت 5 روز نظر مثبت یا منفی خود را به هیات مؤسس اعلام و در صورت موافقت (طبق فرم شماره 2) نمونه اساسنامه و فرمهای مورد نیاز را در اختیار نماینده هیات موسس قرار خواهد داد. 2- هنگامی که تعداد متقاضیان به 7 نفر یا بیشتر رسید ، دور هم جمع شده و جلسه تشکیل دهید, در جلسه از بین خودشان حداقل سه نفر را به عنوان هیئت موسس انتخاب کنند ، کار هیئت موسس انجام کارهای مربوط به تشکیل شرکت تعاونی است. در صورتی که با درخواست شما موافقت گردد، در این مرحله باید اصل مدارک را ارائه دهید و هزینه ثبت تغییرات های لازم به منظور ثبت شرکت تعاونی را به اداره ثبت شرکت ها واریز نمایید. لازم است در مرحله اول نسبت به مشخص نمودن سهامداران اقدام نموده و تفاهم نامه ای بین آنها امضاء گردد. در این تفاهم نامه به میزان سهم هر کدام از اعضاء، تامین سرمایه شرکت و ماهیت شرکت تعاونی چه از نظر اعضاء و چه از نظر شرایط عضویت آنها اشاره گردد. شرکت تعاونی تولید مطابق ماده 26 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی شامل تعاونی هایی است که در امور مربوط به کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت، معدن، عمران شهری و روستایی و عشایری و مانند این ها فعالیت می نمایند.

  • روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی‌های شرکت تعاونی در آن منتشر می‌شوند باید در اولین مجمع عمومی عادی تعیین شود.
  • همچنین رای‌گیری و انتخاب هیئت‌رئیسه مجمع شامل رئیس، منشی و دو ناظر در همین نشست انجام می‌گیرد.
  • ز- انتشار آگهی دعوت اولین مجمع عمومی عادی (طبق فرم شماره 3) با رعایت فاصله زمانی حداقل 20 روز و حداکثر 40 روز از تاریخ انتشار آگهی دعوت با تاریخ تشکیل مجمع عمومی عادی.
  • چگونگی تامین سرمایه شرکت و … از دیگر موارد مورد نیاز است که لازم است برای تایید، به وزارت تعاون ارسال شود تا مطابقت آن، با قوانین کشور تایید گردد و سپس برای آن مجوز ثبت ساده شود.

با این حساب حداقل هزینه ای که باید برای ثبت شرکت پرداخت کنید مبلغ 1,300,000 تومان است. این مبلغ با در نظر گرفتن حداقل سرمایه و اعضا در سال 1399 محاسبه شده است. با افزایش میزان سرمایه و تعداد اعضای شرکت تعاونی این مبلغ نیز افزایش پیدا می­کند. حداقل اعضای شرکت تعاونی باید 7 نفر باشد که از این تعداد دو سوم آنها در حرفه مربوط به موضوع شرکت تعاونی باید متخصص باشند. از میان اعضای شرکت three نفر به عنوان هیئت مؤسس و یک نفر نماینده اداره کل تعاون انتخاب می شوند. ‌ماده ۷۵ – شرکتهای تعاونی کشاورزی و یا روستایی که از جمله مقاصد آنها رفع حوائج اعتباری اعضاء است می‌توانند با کسب اجازه از وزارت‌تعاون و امور روستاها به نمایندگی بانک تعاون کشاورزی ایران حسابهای سپرده برای اعضاء‌و غیر اعضاء در حوزه فعالیت شرکت باز کنند.

غیبت غیر موجه مکرر به موادی اطلاق می‌شود که عضو, علیرغم اطلاع از دعوت, بدون اجازه قبلی و یا عذر موجه حداقل در چهار جلسه متوالی و یا هشت جلسه غیر متوالی طی یکسال در جلسات هیأت مدیره جاضر نشود. تبصره-احراز شرایط عضویت هر متقاضی بعهده هیئت مدیره است و هیچگونه تبعیض یا محدودیتی برای عضویت واجدین شرایط نباید وجود داشته باشد مگر به سبب عدم کفایت امکانات و ظرفیت تعاونی هیئت مدیره مکلف است در مواردی که متقاضیان فاقد هریک از شرایط مذکوره باشند,درخواست عضویت آنها را ردکند. درصورتی که تعاونی به منظور اشتغال اعضاء تأسیس شود و در امور مربوط به تولیدات کشاورزی,دامداری,پرورش و سید ماهی , صنعتی,معدنی, توسعه و عمران شهری روستایی و عشایری, احداث مسکن , تولیدات فرهنگی و نظایر اینها فعالیت کند. شرکت تعاونی،شرکتی است که بین اشخاص حقیقی،برای فعالیت در امور مربوط به تولید و توزیع،در جهت اهداف مندرج در قانون بخش تعاونی به منظور بهبود وضع … هزینه ثبت شرکت تعاونی در مازندران در .صرتی که توسط شرکت ایرسا ثبت انجام شود مقرون به صرفه و نسبت به سایر شرکت های ثبتی دیگر پایین می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

سپس مدارک لازم ظرف مدت پنج روز از طریق همین اداره به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌شود. پس از طی شدن مراحل اداری و روال قانونی کار در این مرکز، آگهی تاسیس صادر می‌شود. اداره کل تعاون پس از وصول آگهی، اقدام به صدور پروانه تاسیس تعاونی خواهد کرد. گفتنی است که نظارت، حسابرسی و رسیدگی به شکایات و سایر اقدامات پس از تاسیس تعاونی بر عهده اداره کل تعاون خواهد بود. مدیریت شرکت تعاونی بر عهده هیئت مدیره می باشد که انتخاب آن مطابق قانون تجارت و قانون شرکتهای تعاونی و اساسنامه مصوبه شرکت می باشد. ارائه اساسنامه تصویب شده شرکت تعاونی در نخستین مجمع عمومی عادی در 4 رونوشت.

در این مقاله با قوانین و چگونگی ثبت شرکت‌های تعاونی آشنا می‌شویم، تا پایان ما را همراهی کنید. اولین هیأت مدیره‌ی منتخب شرکت تعاونی، مکلف است پس از اعلام قبولی با انجام تشریفات مقرر نسبت به ثبت تعاونی اقدام نماید. به این طریق واسطه‌های غیر ضروری در کسب و تجارت و صاحبان مشاغل کاذب حذف می‌گردند.در شرکت تعاونی ممکن است اعضا ی دارای سرمایه، سهم یکسان از سود نداشته باشند اما هرعضو بدون توجه به درصد سهامش، یک رای دارد و نسبت سهام به رای وجود ندارد. ⃰ موسسان تعاونی باید قوانین و مقررات تعاونی ها آشنایی داشته باشند در صورت نیاز باید در کلاس های آموزشی یک روزه که اداره کل تعاون استان دایر می کند،شرکت کنند. شرکت هایی هستند که عضویت در آنها منحصرا برای گروهی خاص از قبیل کارگران، کارمندان، کشاورزان، ایثارگران، زنان، مشاغل خاص و نظایر اینها آزاد باشد؛ بدیهی است این نوع از تعاونی ها موظف به پذیرش متقاضیان واجد شرایط بوده و این نظر محدودیتی برای عضو وجود ندارد. در شرکت‌های تعاونی ممکن است اعضا سرمایه‌های یکسانی نداشته باشند، اما در تصمیم‌گیری‌ها هر یک از آنها یک رای با ارزش برابر دارند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تعاونی در مازندران

برای مثال وقتی یک شرکت تعاونی کشاورزی در راستای رفع مشکلات مسکن نیز اقدام کند و شاخه موضوعی مسکن را نیز انجام دهد، تبدیل به شرکت چند منظوره می‌شود. ج) در شرکتهای تعاونی که بدون استفاده از کمک‌های دولتی و یا با هدف سرمایه گذاری تشکیل می شوند و حداقل ۵۰% سرمایه گذاری طرح توسط اعضاء تأمین می‌گردد. شرکت‌های تعاونی می‌توانند به صورت داوطلبانه به تشکیل اتحادیه تعاونی بپردازند که حداقل به هفت عضو نیاز می‌باشد. اتحادیه‌های استانی و شهرستانی می‌توانند به صورت اجماع اتحادیه مرکزی تشکیل بدهند.

ثبت شرکت تعاونی کشاورزی

شما وقتی به صورت شرکت فعالیت می‌کنید در هر شاخه از انواع شرکت‌ها، باید توجه داشته باشید که همراه اسم انتخاب شده حتما نوع شرکت باید در همه جا ذکر شود. برای مثال شما یک شرکت تعاونی راه اندازی کرده‌اید و اسم مناسب را برگزیده‌اید، حالا باید در روی تابلو، سربرگ و هر جایی که نام شرکت بیان می‌شود به صورت شرکت تعاونی ….. موسسان تعاونی می بایست با قوانین و مقررات تعاونی ها آشنا باشند و در صورت لزوم در کلاس آموزش 1 روزه که اداره کل تعاون استان ها دایر می گردد شرکت نمایند . تعاونی تولید تعاونی های می باشند مربوط به امور دامداری ، کشاورزی ، پرورش و صید ماهی و غیره و هر عضو می بایست مشغول به کار باشد . مجموعه ای که شامل اعضای شرکت تعاونی یا نمایندگان آن ها می باشد که به دو صورت عادی و فوق العاده برگزار می شود. که با هدف رفع نیاز مشاغل تولیدی و یا مصرف کنندگان عضو خود و کاهش هزینه تعاونی ها تشکیل می شوند.

ماده6- اتحادیه تعاونی با عضویت شرکتهای و تعاونیهای داوطلب و با حداقل 7 عضو که دارای موضوع فعالیت واحد باشند در سطح شهرستان یا استان تشکیل می‌شوند. ماده4- تعیین میزان سرمایه و ارزش سهام بعهده هیأت مؤسس تعاونی است و میزان آن در اساسنامه مصوب ذکر خواهد شد. بدیهی است هر تعاونی وقتی تشکیل و ثبت میشود که حداقل یک سوم سرمایه آن تأدیه و چنانچه بصورت نقدی و جنسی باشد تقویم و تسلیم شده باشد. تبصره- در شرکت تعاونی، تعدد نوع و موضوع فعالیت با ارائه طرح پیشنهادی مجاز است.

اجرای مفاد اساسنامه،اجرای تصمیمات مجمع عمومی،تهیه صورت ها و گزارش های مالی برای ارائه به محمع عمومی،دعوت از مجامع عمومی و نظارت بر امور جاری و فعالیت های تعاونی و عزل و نصب و قبول استعفای مدیر عامل از جمله وظایف هیات مدیره می باشند. برای انجام ثبت شرکتها و اتحادیه های تعاونی پس از طرح و تصویب آن ارائه مدارک مندرج در ماده ۵١ الزامی می باشد که باید در چهار نسخه به اداره ثبت شرکتها داده شود. مجمع عمومی که از اجتماع اعضای تعاونی یا نمایندگان آن ها تشکیل می شود. ‌تبصره ۲- شرکتهای تعاونی روستایی با رعایت قوانین و مقررات مربوط به مبادلات مرزی و به شرط تجویز اساسنامه مجاز به انجام مبادلات مرزی‌برای عضو و غیر عضو ساکن در حوزه عمل شرکت می‌باشند. شرکت‌های تعاونی توزیع نیز آنهایی هستند که نیاز مشاغل تولیدی یا مصرف کنندگان عضو خود را در چارچوب مصالح عمومی و با هدف کاهش هزینه تعاونی‎ها، تامین خواهند کرد. چگونگی تشکیل مجمع عمومی و سایر مقررات مربوطه مطابق آیین نامه تشکیل مجمع عمومی ( موضوع تبصره 3 ثبت شرکت ماده 33 قانون بخش تعاونی ) خواهد بود .

مقررات عمومی شرکت های تعاونی:

‌ماده ۷۷ – در اساسنامه اتحادیه‌های تعاونی کشاورزی یا روستایی که تا قبل از تصویب این قانون تشکیل شده‌اند و یا در آینده تشکیل می‌شوند برای‌نظارت، همچنین پرداخت اعتبار به شرکتهای عضو خود با تشخیص وزارت تعاون و امور روستاها به تدریج تغییرات متناسب با این قانون داده خواهد‌شد. شرکت تعاونی می‌تواند در قالب ثبت برند شرکت سهامی یا هر روشی که شرکا تعیین کنند؛ تشکیل و اداره شود. بدیهی است که نحوه ثبت و اداره این شرکت، نباید با قوانین و مقررات در تضاد باشد. بصورت کلی برای تاسیس شرکت تجاری ابتدا باید مشخص کنید که حوزه کاری شما چه مواردی را تحت پوشش قرار می دهد تا بتوان با یک برنامه ریزی معین اقدام به ثبت آن کرد.

ثبت شرکت

۱۱)تعیین میزان سرمایه و ارزش سهام به عهده هیئت موسس و کسانی است که ثبت شرکت تعاونی در مازندران را انجام داده اند . لازم به ذکر است که شرکت‌های تعاونی را می‌توان از نظر نوع فعالیت و هم‌چنین نحوه پذیرش اعضا و عضویت در این مراکز، دسته بندی کرد. لازم است بدانید که این دسته از شرکت‌ها از نظر نوع فعالیت و کاری که انجام می‌دهند به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. این دسته از مراکز عبارت‌اند از شرکت تعاونی تولید و شرکت تعاونی توزیع. در ادامه به شرح مختصر هر یک از انواع شرکت‌های تعاونی خواهیم پرداخت. شرکتی است که در امور مربوط به تهیه و توزیع کالا، مسکن، خدمات و سایر نیازمندیهای اعضاء فعالیت می‌نماید.

هدف اصلی شرکت‌های تعاونی ارایه خدمات و تولید امکانات رفاهی مانند تولید، مصرف، توزیع، خدمات کشاورزی و ساخت و ساز در شهرها و روستاها و کمک به اقشار کم‌درآمد است. اما نحوه ثبت شرکت تعاونی به چه صورت است؟ چه مدارک و شرایطی برای ثبت شرکت تعاونی نیاز است؟ در این مقاله به این سوالات و همچنین نحوه ثبت این نوع شرکت می‌پردازیم. در صورت جلسه مجمع عمومی موسسین بایستی به اعضای هیئت مدیره اشاره شده و مدارک شرکت در آن تایید گردد.

زیرا در شرکت تجاری سودآوری به معنای خاص آن یعنی کسب پول مطرح و منظور است و در نتیجه فقط وضع مادی صاحبان سرمایه مطمح نظر است. در صورتی که در شرکت تعاونی وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا هر دو منظور است. مجامع عمومی فوق العاده می توانند ادغامشرکتهای تعاونیرا با یکدیگر تصویب نمایند. صورتجلسات مجامع عمومی فوق العاده تعاونی هایی که با هم ادغام شده اسند به همراه مدارک مربوطه حداکثر ظرف مدت دو هفته جهت ثبت به اداره ثبت شرکتها تسلیم شده و خلاصه تصمیمات نیز به اطلاع کلیه اعضا و بستانکاران می رسد (مستفاد از ماده ۵٣). ماده9- سهم اعضاء در تأمین سرمایه تعاونی برابر است مگر اینکه مجمع عمومی عادی تصویب نماید که بعضی از اعضا سهم بیشتری تأدیه نمایند؛دراینصورت حداکثر میزان سهام هر عضو نباید از 15 درصد سرمایه تعاونی تجاوز کند. ماده 17- هئیت مدیره در اولین جلسه خود (طبق فرم شماره 6) رئیس، نایب رئیس، منشی، مدیر عامل و صاحبان امضای مجاز را انتخاب و به یکی از اعضای هیئت مدیره یا مدیر عامل با حق توکیل به غیر وکالت می‌دهد تا تشریفات قانونی ثت تعاونی را انجام دهد.