موارد انحلال در شرکت های تعاونی

البته قبل از آن نیاز است که به ‌صورت حضوری به اداره‌ ی ثبت شرکت ها مراجعه نمایید و پس از امضای دفاتر مدارک خود را دریافت کنید. پس از ذخیره و تأیید مدارک، در طول مدت دو الی سه روز کاری بررسی ها توسط کارشناسان صورت می گیرد و در صورت نبود مشکل در اطلاعات، آن ها را تأیید و یک ابلاغیه برای شما صادر می شود که با رؤیت آن باید مدارک خود را به آدرس موجود در ابلاغیه پست و ارسال کنید. ۵- همزمان با پروسه ثبت نام و تعیین نام شرکت اعضا اقدام به اخذ گواهی عدم سوء پیشینه از پلیس +۱۰ مینمایند . 5-در شرکت های تضامنی و شرکت مختلط علاوه بر نکات فوق باید اسم تمام شرکای ضامن نیز منتشر شود. در مرحله بعدی در صورت وجود نماینده،اطلاعات مربوط به نمایندگان قانونی شامل نماینده مورد نظر،نوع نمایندگی،مستند نمایندگی،شماره و تاریخ مستند نمایندگی و تاریخ شروع و پایان آن را وارد نمایید. با توجه به تشابهات زیاد موسسات به شرکتهای مسئولیت محدود تمامی موارد مربوط به این بحث با این نوع شرکتها یکسان است.

تمدید مدت شرکت تعاونی به عهده کدام مرجع است

چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با حضور کلیه شرکاء تشکیل نشده و بلکه با حضور اکثریت شرکاء باشد، ارائه اصل روزنامه کثیر الانتشار شرکت که حاکی از رعایت تشریفات دعوت از مجمع عمومی فوق العاده است الزامی است. در این مرحله مدیر تصفیه شرکت و یا وکیل دادگستری می‌توانند به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه و اقدامات مندرج در بند ۴ را به انجام برسانند. دقت به این موضوع در مورد انحلال شرکت از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که اگر انجام امور ثبت انحلال شرکت و پس از آن انجام امور تصفیه یک شرکت به درستی و از طریق قانونی انجام نگیرد می تواند مشکلات بسیاری را ایجاد نماید و وقت و هزینه زیادی از شما تلف کند. از آنجا که یکی از پر متقاضی ترین نوع شرکت ها در ایران، شرکت ثبت برند سهامی خاص است و به تبع آن یکی از بیشترین موارد انحلال شرکت ها به شرکت سهامی خاص تعلق دارد، ما در این مقاله به موارد انحلال این نوع شرکت می پردازیم. در پاره ای دیگر از موارد که البته بیشتر موارد انحلال شرکت در ایران از این نوع می باشد، شرکت بر اساس تصمیم مرجع تصمیم گیرنده شرکت که همان مجمع عمومی فوق العاده است منحل می شود. ثبت انحلال شرکت به چه معناست و مدارک لازم برای آن چیست؟ اقدامات قبل و بعد مراحل انحلال شرکت دقیقاً شامل چه مواردی است؟ پروسه منحل نمودن یک شرکت چقدر زمان میبرد؟ مالیات و هزینه انحلال شرکت چقدر است؟ در ادامه این نوشته پاسخ تمامی این سوالات و موارد مهم و مرتبط دیگر را بصورت کامل و شفاف ذکر کرده‌ایم که پیش روی شماست.

در نظر داشته باشید که در مواقعی برای انحلال شرکت نیاز به دریافت مجوز از وزارت تعاون خواهد بود. هیئت مدیره مکلف می باشد ظرف یک ماه از تاریخ برگزاری اولین مجمع عمومی عادی مدارک لازم از جمله مجوز ثبت شرکت یا اتحادیه تعاونی را برای ثبت و صدور آگهی مربوط به مرجع ثبت تسلیم کند. ماده 28- معاملات تعاونی با هریک از اعضا هیات مدیره ، مدیرعامل ، بازرس یا بازرسان تابع آیین نامه ای خواهد بود که در چهار چوب دستور العمل وزارت تعاون به تصویب مجمع عمومی عادی تعاونی میرسد . ماده 39-مجمع عمومی فوق العاده موضوع ماده forty two قانون بخش تعاونی و تبصره ذیل آن که جهت رسیدگی به گزارش تخلفات هیأت مدیره تشکیل می‌شود، در صورتی می‌تواند نسبت به عزل تصمیم گیری کند که موضوع عزل در دستور جلسه آگهی دعوت مجمع قید شده باشد.

مسئولیت اعضای شرکتهای تعاونی در قبال بدهی های شرکت با ماده 23 این ماده تعریف شده است. همانطور که می دانید شرکت تعاونی هم مانند دیگر شرکتهای ذکر شده در قانون تجارت دارای شخصیت حقوقی مستقل می باشد. پیش نویس آماده اساسنامه تعاونی ها توسط وزارت تعاون در قالب «نمونه ای اسانامه» تهیه و به موسسین شرکت تعاونی تحویل داده می شود. ماده50- پس از انقضای مدت مأموریت هیأت مدیره در صورتی که انتخاب هیأت مدیره جدید انجام نشده باشد هیأت مدیره سابق تا انتخاب و قبولی هیأت مدیره جدید کماکان وظایف محوله را انجام داده و مسئولیت اداره امور شرکت را بر عهده خواهند داشت.

شرکت تعاونی توسط هیئت مؤسس تأسیس می‌شود و پس از آن از کسانی که شرایط عضو شدن را دارند دعوت می‌کند. هیئت مؤسس پس از تهیه طرح و اساسنامه و دیگر مشخصات تعاونی اقدام به دریافت موافقت نامه تشکیل تعاونی از وزارت تعاون می‌نماید و پس از دریافت اجازه‌نامه ثبت شرکت تعاونی از وزارت تعاون، شرکت را ثبت می‌نماید، پس از آن پروانه تأسیس شرکت تعاونی بوسیله وزارت تعاون صادر می‌شود. 2- درصورتیکه دعوت مجمع و برگزاری آن صحیحاً انجام ولی تصمیمات مطابق مقررات اتخاذ نشده باشد، مطابق بند 1 اقدام و چنانچه بعض تصمیمات متخذه وفق مقررات نباشد، صرفاً مواردلازم صحیح به اداره ثبت شرکتها ارسال و درخصوص تصمیمات فاقد اعتبار، ضمن اعلام مراتب به تعاونی مقام دعوت کننده را جهت تجدید جلسه مجمع راهنمایی می‌نماید. ماده 45-هیأت مدیره مکلف است حداکثر ظرف سه روز از تاریخ برگزاری مجمع، سه نسخه مصدق ازصورتجلسه تنظیمی و مدارک و مستندات مربوطه را به همراه آگهی دعوت مجمع عمومی [و در صورتیکه مجمع برگزار شده نوبت دوم یا سوم بوده، آگهی دعوت نوبت‌های قبلی و صورتجلسه مربوطه] را جهت بررسی و تطبیق با مقررات به وزارت تعاون تسلیم کند.

مدارک مورد نیاز برای انحلال یک شرکت تضامنی

با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می رسد افرادی که دارای شرایط عمومی عضویت (مندرج در ماده 9 قانون بخش تعاون) بوده و سهام مقرر را خریداری نموده باشند و از طرفی هیات موسس با توجه به نوع و موضوع فعالیت شرکت و شرایط اختصاصی مفروض، وضعیت آنها را منطبق با تعاونی دیده باشد، اعضا اولین شرکت تلقی گردیده و در اولین مجمع عمومی عادی حضور می یابند. حال چنانچه کلیه این افراد در مجمع حاضر باشند، ارائه مدارک مربوط به نشر آگهی و تشریفات دعوت الزامی نیست. انحلال شرکت در صورتیکه پیش از موعد معین انجام گیرد، در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است.

  • مراد از کسب اکثریت نسبی آراء در انتخابات (موضوع مواد 33و36 اساسنامه و ماده 12 آئین نامه نحوه تشکیل مجامع عمومی)، بدست آوردن تعداد آراء بیشتر نسبت به سایر کاندیداها است و این نصاب، تابعی از تعداد اعضاء شرکت و یا حاضرین در مجمع نمی باشد.
  • تصفیه شرکت سبب به نقد کردن دارایی، دریافت مطالبات شرکت، پرداخت دیون و انجام تعهدات می‌شود.
  • قصد دارم یک کارگاه تولید مواد شوینده راه اندازی کنم چه نوع شرکتی به بنده پیشنهاد میدیم.
  • هیأت مدیره مکلف است در مواردی که متقاضیان دارای شرایط مذکورباشندوامکانات وظرفیت تعاونی اجازه دهد درخواست عضویت آنها را قبول کند.
  • ماده 33-هرگاه در جلسه مجمع عمومی، نسبت به تمام موضوعات مندرج در دستور جلسه تصمیم‌گیری نشود، رئیس جلسه موظف است ضمن اعلام تنفس، در همان جلسه تاریخ تشکیل جلسه بعدی را که نباید دیرتر از یک هفته از جلسه اول باشد اعلام نماید.

‌تبصره – تعاونیهای موضوع این قانون با رعایت قوانین و مقررات می‌توانند به امر صادرات و واردات در موضوع فعالیت خود بپردازند. ‌تبصره – اعضاء تعاونی مکلفند مبلغ پرداخت نشده سهم خود را ظرف مدت مقرر در اساسنامه تأدیه نمایند. ‌تبصره – در صورتی که ورثه تقاضا نماید که سهم عضو متوفی از عین اموال تعاونی پرداخت شود و تراضی یا مصالحه ممکن نباشد چنانچه عین‌قابل واگذاری بوده و به موجب اخلال و ضرر فاحش به اعضاء و تعاونی نگردد آن قسمت از مطالبات تسلیم ورثه می‌گردد. دفتر وکالت و داوری بهرام پورحبیب، وکیل پایه یک دادگستری، با سابقه درخشان در زمینه مشاوره حقوقی تخصصی به شرکتهای تعاونی، آماده خدمترسانی به شما همراهان گرامی است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت تعاونی:

سپس فرم های مورد نظر را از جمله تهیه خلاصه پرونده و فرم گواهی موضوع ماده 135 ق.م.م را که در زیر آمده است، تکمیل نماید. پس از انجام این مراحل و ارسال درخواست مفاصا حساب مالیاتی، مودی منتظر بررسی درخواست و مراحل اداری آن و همچنین ثبت شرکت در تهران اعلام میزان بدهی قطعی می ماند. بنابراین انتقال سهم الشرکه در شرکتهای مذکور با روش های انتقال سهام در سایر شرکت های تجاری متفاوت می باشد. از وظایف مدیران تصفیه میتوان به دریافت مطالبات شرکت، تقسیم دارایی شرکت، اجرای تعهدات و خاتمه دادن به کارهای جاری شرکت اشاره نمود.

مدارک لازم برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی

ماده ۴۰- هیئت‌اجرایی مركز حوزۀ انتخابیه و حوزه‌های فرعی پس از انتشار آگهی انتخابات، برای هر شعبۀ ثبت‌نام و اخذ رأی، پنج نفر (و در شعب پرتراكم به تشخیص هیئت‌اجرایی، هفت نفر) از معتمدین محل كه دارای سواد خواندن ‌و نوشتن باشند، انتخاب و به فرماندار یا بخشدار جهت صدور حكم معرفی می‌نمایند. ماده ۳۶- هیئت‌های اجرایی فرعی بلافاصله پس از انتخاب معتمدین تشكیل‌ جلسه داده و تعداد و محل استقرار شعب ثبت‌نام و اخذ رأی را تعیین نموده و به‌وسیلۀ رئیس هیئت به فرماندار یا بخشدار مركز حوزۀ انتخابیه جهت طرح در هیئت‌اجرایی مركز حوزۀ انتخابیه اعلام می‌دارند. اداره تعاون پس از وصول تقاضانامه ثبت شرکت تعاونی و بررسی طرح پیشنهادی در مدت 5 روز نظر مثبت یا منفی خود را به هیات مؤسس اعلام و در صورت موافقت نمونه اساسنامه شرکت تعاونی و فرمهای مورد نیاز را در اختیار نماینده هیات موسس قرار خواهد داد. ماده 49-در اجرای وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات بخش تعاونی، وزارت تعاون می‌تواند نسبت به اعزام ناظر به مجامع عمومی اقدام نماید. وظایف و اختیارات ناظر و حدود نظارت مطابق دستورالعمل ابلاغی وزارت تعاون خواهد بود.

در چنین حالتی به نظر می رسد دوره مذکور در تعداد دوره های تصدی قابل احتساب باشد زیرا تعاونی با اقدام خود، این دوره را نیز به نوعی مشمول قانون جدید نموده است. از آنجا که خصوصیات و ویژگیهای اعضای هیات مدیره ممکن است در طول زمان و با حدوث موجباتی زائل شود و در همه حال این چنین نیست که افراد مذکور پیگیری ثبت تغییرات شرکت شرایط خود را حفظ نمایند، به عنوان مثال ممکن است فردی ممنوعیت قانونی پیدا نموده یا محجور گردد، بنابراین برای هر بار انتخاب بایستی صلاحیت کاندیدا مجدداً احراز شود. در مورد رعایت صلاحیت ارکان شرکت، مقررات مشابهی در لایحه اصلاحی قانون تجارت مصوب سال 1347 در خصوص شرکتهای سهامی به چشم می خورد.